Een grindkoffer is een grote zak, diep in de grond en gevuld met grind. De grindkoffer in Dordrecht is ergens in de jaren zestig is aangelegd en ongeveer 350 meter lang en 3 meter breed. Deze grindkoffer is aangesloten op het drainagesysteem: de (ondergrondse) waterstromen.
Peter van Dijk, bouwmanager bij ProRail legt uit wat er aan de hand is: “We kunnen de heipalen nog niet indraaien omdat er dan een te groot risico op waterverontreiniging is. Helaas is het niet mogelijk vooraf volledig in kaart te hebben wat er op grotere diepte in de grond zit. Deze onvoorziene zaken zijn onderdeel van de bouw van stations.”
Hoe nu verder
“Hegeman gaat de huidige grindkoffer leegmaken en een nieuwe aanleggen. De huidige grindkoffer wordt daarmee uit functie genomen. Hierdoor kunnen de palen er doorheen worden gedraaid zonder dat het water verontreinigd raakt”,vertelt Van Dijk. De verwachting is dat Hegeman kan starten met het indraaien van de funderingspalen in de week van 20 november 2023. “De lift aan de kant van de Krispijnzijde wordt tijdelijk weer opengesteld voor reizigers. Ondanks de vertraging streven we er nog steeds naar om de nieuwe stationsentree en fietsenstalling in het eerste kwartaal van 2024 te openen.”
Het gebied rond het station moet een ware metamorfose ondergaan. De entree krijgt een flinke opknapbeurt en in de nieuwe fietsenstalling is straks ruimte voor drie keer zoveel tweewielers. "Het was hard nodig", zei regiodirecteur Helga Cuijpers van ProRail in juni tegen RTV Dordrecht. "De fietsenstalling wordt ook niet voor niks drie keer zo groot. We zijn er heel blij mee dat we daar nu mee kunnen starten." Ook de wethouder gaf toe dat het de achterzijde niet kon blijven zoals die nu is: "We zagen allemaal dat het een erg rommelige plek was en dat ook de sociale veiligheid onder druk stond. Dan is het goed om dat volledig aan te pakken."
Bekijk hier onze reportage over de start van de werkzaamheden.