De piepjes van in- en uitcheckende passagiers zijn op de achtergrond te horen als De Vries telefonisch zijn verhaal doet bij Rijnmond. Hij rijdt op lijn 7 richting het station van Dordrecht. Het gaat er rustig aan toe dit keer. Geen gefrustreerde passagiers, maar dat is wel eens anders: "Als de mensen twee keer geen bus hebben gezien, worden ze kribbig."
Te weinig personeel
En dat gebeurt geregeld deze zomer. "Het is niet vanzelfsprekend dat mensen opgehaald worden", zegt De Vries. "Er zijn afspraken gemaakt met uitzendbureaus. Die zouden mensen leveren, maar het zijn er te weinig."
De voorzitter van de ondernemingsraad voegt er direct aan toe: "Het eigenlijke probleem zit dieper. Dat heeft te maken met de aanbesteding. In mijn ogen doen daar malafide bedrijven aan mee die, als ze ergens anders een kwartje meer kunnen krijgen, daarheen gaan."
Niet iedereen houdt het vol
Het zorgt er al met al voor dat de zomer in de Drechtsteden voor de buschauffeurs die wél rijden soms een ware uitdaging is: "Ze worden onder druk gezet om over te werken. Sommigen houden het vol, sommigen niet."
En waarom ze het niet volhouden is volgens De Vries wel duidelijk: "Als een lijn niet rijdt, krijg je de volle laag van passagiers. Ik heb het ook meegemaakt. Ik herhaal de woorden die ze soms tegen me zeggen maar niet. Ik heb zelfs een huilende chauffeur gehad die zei: 'Ik trek dit niet'."
Vroeger was alles beter, geldt ook voor De Vries: "Ja, vroeger was het leuker op de bus. Mensen begroeten je ook steeds minder."
Aan het lijntje houden
De buschauffeur in de Drechtsteden presenteert tijdens zijn ritje ook een oplossing: "Neem mensen sneller in vaste dienst. Met al die losse contracten houd je ze 1,5-2 jaar aan het lijntje. Ik vind dat de provincie en gemeente zich eens achter de oren mogen krabben."
Die oplossing zal niet vandaag of morgen gepresenteerd worden en daarom houdt De Vries zich vast voor wat nog komen gaat de komende maanden.
Nieuwe chauffeurs werven
Qbuzz meldt aan Rijnmond het volgende in reactie: "We doen er alles aan om de huidige aangepaste dienstregeling ten uitvoer te brengen. Maar de praktijk laat zien dat met oplopende coronabesmettingen en de huidige krapte op de arbeidsmarkt dat niet altijd lukt. Wij doen er al geruime tijd alles aan om samen met onze partners nieuwe mensen te werven maar dat gaat helaas niet snel genoeg."
De vervoerder doet er ook alles aan om uitval zoveel mogelijk te beperken: "Al neemt dat niet weg dat als er toch onverwacht een bus uitvalt, dit enorm vervelend is voor onze reizigers en collega’s die hiermee te maken krijgen. Wij raden de reizigers aan om voor vertrek zoveel mogelijk de reisplanners te raadplegen met daarin de actuele dienstregeling."
Dit artikel is ook verschenen op de website van onze mediapartner Rijnmond.