Dordrecht, Netherlands

Dordrecht en Zwijndrecht gaan voor spoortunnel en ondertunneling A16

Het is voor de veiligheid van de inwoners van Zwijndrecht en Dordrecht het beste als er een tunnel komt voor het goederenspoor. Dat kan worden gecombineerd met een ondertunneling van de A16. Dat komt naar voren uit een onderzoek in opdracht van de gemeenten Zwijndrecht en Dordrecht en de provincie Zuid-Holland.
Alexander Eleveld | 14 februari 2022 15:35 | Aangepast op 14 februari 2022 15:35
Als het goederenspoor en de A16 door een tunnel gaan, kunnen er duizenden huizen worden gebouwd, zonder dat de mensen die daarin komen te wonen last hebben van de treinen en de auto's of bang hoeven te zijn voor onveilige situaties. De personentreinen zouden wel gewoon bovengronds kunnen blijven.

Het goederenspoor van de Rotterdamse haven via rangeerterrein Kijfhoek naar het zuiden staat in de Drechtsteden al decennia ter discussie. Het vervoer van met name gevaarlijke stoffen door de omliggende gemeenten is volgens de besturen niet meer van deze tijd. Daar komt bij dat de gemeenten zelf ook nog meer huizen voor de inwoners willen bouwen.

De Zwijndrechtse wethouder Jos Huizinga (ruimtelijke ontwikkeling) ziet de variant die is uitgewerkt door het Rotterdamse bureau Mecanoo en nu voorligt als de oplossing voor beide zaken. "Zwijndrecht is in feite gesplitst door het spoor en de A16. Het veiligheidsvraagstuk wordt daarmee echt goed opgelost en de leefomgeving wordt zichtbaar en voelbaar vergroot. Het bestaande spoor voor personenvervoer blijft bovengronds. Dat geeft mogelijkheden voor een City Rail die vaker in het uur kan rijden."

Zijn collega Rik van der Linden (bereikbaarheid) van Dordrecht ziet kansen voor de nieuwbouwplannen in de Dordtse Spoorzone: “Daar willen we 6 tot 9 duizend woningen bouwen, veelal dicht op het spoor. Daar moet uiteraard veilig en prettig gewoond worden. Dat is best lastig met goederentreinen voor de deur. Maar ook op andere plekken in de stad zien we het goederenspoor zo dicht bij de huizen het liefst verdwijnen. Een spoor onder de grond is daarvoor een goede oplossing."

De voorstellen gaan nu naar de gemeenteraden. Ook als die instemmen, zal de bouw niet op korte termijn beginnen. De plannen kosten veel geld, waarvoor ook een bijdrage vanuit de Europese Unie nodig is.


Dit verhaal komt van onze mediapartner Rijnmond. Foto: Mecanoo

Lees meer over:

Drechtsteden|Goederenspoor|

Meest gelezen

Kapotte slagbomen Papendrechtse brug veroorzaken lange file op N3

Corrado Francke | Coen Theuwis | 27 mrt 2024 15:13

Bewoners zijn problemen in Dordts woonzorgcentrum zat: 'Het is een drama'

Corrado Francke | Coen Theuwis | 22 mrt 2024 17:38

Lees ook

Gemeenten en organisaties zetten in op versnelde verduurzaming Drechtsteden

De Drechtsteden hebben zich gecommitteerd aan een energieneutrale regio vóór 2050. Om die ambitie te...

Burgemeester neemt op als je de gemeente belt

Een nieuw jaar, tijd voor een nieuwe aanpak, moeten ze bij de gemeenten van de Drechtsteden gedacht ...

5 jaar Quiet Drechtsteden: ‘Het geeft ons mooie momenten’

Quiet Drechtsteden bestaat 5 jaar en dat wordt gevierd met een campagne om meer aandacht te vragen v...

Drechtsteden gebruiken maar 12 procent van geschikte daken voor zonnepanelen

Uit cijfers van de Regio Drechtsteden blijkt dat er in onze omgeving nog maar weinig gebruik wordt g...

Coalitieakkoord Zuid-Holland: wat betekent het voor de Drechtsteden?

Het akkoord is gesloten tussen de partijen BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en het CDA in Zuid-Holland. Me...

Ministerie kan meer doen om risico's vervoer gevaarlijke stoffen per spoor te beperken

Het blijft een heet hangijzer: het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor in onze regio. Uit...