‘Het lijkt net mensenhuid’
Bij het ‘vertical farming’ gedeelte draait een groep enthousiast aan knoppen die de watertoevoer controleren. Verder liggen er wat blaadjes en groenten op tafels. “Ik heb nog nooit door een microscoop gekeken”, vertelt een leerling terwijl hij geconcentreerd door het apparaat kijkt. Hij heeft er een uienschil onder liggen. “Het lijkt net mensenhuid”, roept hij gebiologeerd.
Een stukje verder versiert een groepje leerlingen een plaat met versnipperde plastic doppen. “Laten we Pokémon maken”, stelt iemand enthousiast voor. Ondertussen wordt er hard gezocht naar de juiste kleuren plastic. De plastic snippers zijn namelijk op kleur gesorteerd en geven leerlingen op die manier de mogelijkheid om de gerecyclede plastic platen te versieren hoe zij maar willen. Wanneer de platen klaar zijn, worden ze tussen de balken van de dome gehangen als ‘onderdak’.
De laatste groep gaat op verkenning. Met robots leggen zij een parcours af met als doel: zoveel mogelijk grondstoffen naar de dome brengen. Iets wat moeilijker is dan het lijkt.
Geslaagde middag
De leraren van de groep staan op een afstandje tevreden met een kopje koffie toe te kijken. “Een geslaagde middag”, zuchten ze knikkend.