Dordrecht, Netherlands

Leerlingen ontdekken technologie bij het Lexlab_: ‘Ik heb nog nooit door een microscoop gekeken’

Het project 'Enerwize' van het Lexlab_ in de Duurzaamheidsfabriek draait op volle toeren. Door middel van drie workshops ontdekken leerlingen het thema zelfredzaamheid. Want wat doe je als alle vanzelfsprekendheden wegvallen?
Emmely Kokshoorn | 14 mei 2022 11:00 | Aangepast op 13 mei 2022 18:20
Volgens Berend de Vries, docent bij Lexlab_, zijn we gewend aan luxe: “Wanneer ik vraag hoe we kunnen verkennen, komen leerlingen altijd met het voorbeeld van Google Maps. Als ik naar eten vraag, gaan ze naar de supermarkt en voor onderdak zeggen ze gewoon een huis te kopen.” Het is volgens hem waardevol om de onderliggende gedachten en vaardigheden achter deze vanzelfsprekendheden te ontdekken. Daarnaast is het een perfecte mogelijkheid om te leren wat er met de technologie van tegenwoordig zoal mogelijk is in het kader van dit thema.
Even los komen
De leerlingen krijgen drie workshops aangeboden. Zo smelten ze plastic doppen om tot platen voor onderdak, ontdekken ze ‘vertical farming’ en verkennen ze met robots en een drone. Dit alles doen ze in de ‘dome’, een houten installatie dat op een soort iglo lijkt. Hier mogen ze niet buiten komen, want om het thema zelfredzaamheid levendig te maken, is hen vertelt dat ze zich op mars bevinden. Daar kan je natuurlijk niet zomaar naar buiten lopen.

Het team van Lexlab_ merkt dat groepen eerst even los moeten komen. “Techniek is natuurlijk niet cool”, lacht Berend. Na de eerste workshop hebben de meesten de smaak te pakken en gaan ze op in alle activiteiten. Iets wat mooi is, want het project is stiekem ook bedoeld om leerlingen enthousiast te maken over het technische vakgebied. Dat lijkt te lukken.
‘Het lijkt net mensenhuid’
Bij het ‘vertical farming’ gedeelte draait een groep enthousiast aan knoppen die de watertoevoer controleren. Verder liggen er wat blaadjes en groenten op tafels. “Ik heb nog nooit door een microscoop gekeken”, vertelt een leerling terwijl hij geconcentreerd door het apparaat kijkt. Hij heeft er een uienschil onder liggen. “Het lijkt net mensenhuid”, roept hij gebiologeerd.

Een stukje verder versiert een groepje leerlingen een plaat met versnipperde plastic doppen. “Laten we Pokémon maken”, stelt iemand enthousiast voor. Ondertussen wordt er hard gezocht naar de juiste kleuren plastic. De plastic snippers zijn namelijk op kleur gesorteerd en geven leerlingen op die manier de mogelijkheid om de gerecyclede plastic platen te versieren hoe zij maar willen. Wanneer de platen klaar zijn, worden ze tussen de balken van de dome gehangen als ‘onderdak’.

De laatste groep gaat op verkenning. Met robots leggen zij een parcours af met als doel: zoveel mogelijk grondstoffen naar de dome brengen. Iets wat moeilijker is dan het lijkt.

Geslaagde middag
De leraren van de groep staan op een afstandje tevreden met een kopje koffie toe te kijken. “Een geslaagde middag”, zuchten ze knikkend.