In de vergadering werd een besluit over de vervanging vooruit geschoven. Het college van Gedupteerden Staten, het bestuur van de provincie, wil geen nieuwe stellen aanschaffen. Maar een aantal leden is het daar niet mee eens is en heeft vragen gesteld. Onder meer over de inbouw van het nieuwe ETCS-signaleringssysteem (een spoorwegbeveiligingssysteem), dat voor 2027 ingebouwd moet worden.
De provincie ontvangt daar alleen subsidie voor als de huidige stellen minimaal tot 2038 in dienst blijven. Maar om zo lang te wachten op nieuwe treinen, dat is geen optie, meent Statenlid Lies van Aelst. "Wij willen de treinen zo snel mogelijk vervangen vanwege de slechte staat van onderhoud,” laat ze weten aan treinenweb.nl. “Ook leiden ze tot gezondheidsproblemen bij het personeel op de treinen vanwege een gebrekkig ventilatiesysteem. Het zou echt heel dom zijn om de treinen niet te vervangen. 'Penny wise, pound foolish', dat heb ik in oktober ook al gezegd.” Ook gaf ze toen al aan ontevreden te zijn toen gedeputeerde Zevenbergen liet weten dat hij niks zag in de aanschaf van nieuwe treinen. Ook omdat de treinen op deze spoorlijn niet voorzien zijn van een toilet, een punt waar al jaren op wordt aangedrongen en waar zelfs reizigersverenging Rover nadruk op legt.
Het nieuwe voorstel wordt waarschijnlijk voor de zomer nog behandeld. Vorig jaar kreeg een deel van de oude treinstellen al wel een face-lift. De stoelen werden vervangen en er zijn stopcontacten in de coupés geïnstalleerd. RTV Dordrecht reed een ritje mee, bekijk hieronder de reportage uit 2021.