Dordrecht, Netherlands

Dordrecht wil met nieuw én verbeterd station 'voor de rest van de eeuw op orde zijn'

De sprinter tussen Dordrecht en Rotterdam op de Zwijndrechtsebrug Corrado Francke
Dordrecht wil meer inwoners, maar dan moet de stad ook bereikbaar blijven. Daarom komt er nog voor 2030 een station bij: Dordrecht Leerpark. Ook het huidige centraal station wordt verbeterd. Het doel: iedere vijf minuten een sprinter van en naar Rotterdam (en verder). "Als dit klaar is, ben je voor de rest van de eeuw ongeveer op orde", is de Dordtse vervoerswethouder Rik van der Linden ambitieus.
Corrado Francke | 18 november 2022 14:47 | Aangepast op 18 november 2022 14:47
Op het centraal station moet het monumentale stationsgebouw belangrijker worden en worden de perrons breder. Ook wordt de stad via een brug of tunnel verbonden met de zuidkant van het station. Het Leerpark, onderwijshart van Dordrecht met meerdere middelbare scholen en opleidingen, krijgt een eigen station.

De gemeente wil Dordtenaren die elders werken (en andersom) op deze manier uitnodigen vaker in de trein te stappen. "Los van het feit dat iedereen die een dagje hier langskomt er ook van profiteert."
De landelijke politiek ziet die plannen ook wel zitten, want het rijk investeert in totaal anderhalf miljard euro in de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht. Tot 2040 komen in de buurt van deze spoorlijn in totaal 170 duizend woningen, kantoren en scholen. De gemeentes langs de zogeheten 'Oude Lijn' leggen zelf zo'n 500 miljoen euro bij.

Haalbare plannen?
Maar of de plannen voor 2030 haalbaar zijn, moet nog blijken. Het stikstofprobleem, personeelstekort en grondstoffentekort zijn de mogelijke spelbrekers. "Natuurlijk zijn er zorgen", ziet Van der Linden. "Maar dit doe je voor een middellange termijn. In 2030 ben je dan heel goed bereikbaar vanuit elk punt in de stad."

De planning voor nu: kijken welke plannen voor de stations haalbaar zijn. De gemeente wil in ieder geval investeren in het parkeerterrein bij de Weeskinderendijk, in de buurt van het station. Het rangeerterrein dat daarnaast ligt, moet worden verplaatst. "En het vergt nog besluitvorming binnen de gemeenteraad, ook als je kijkt hoe je de gebiedsontwikkeling verder beetpakt", voegt Van der Linden toe.
Het parkeerterrein en het rangeerterrein in de buurt van het station Corrado Francke
Waar het wel goed zit met het spoor naar Rotterdam, blijft Brabant achter. Naar Breda of Eindhoven rijdt al maanden geen enkele intercity meer. "Het grote merendeel van de reizigers in Dordrecht is gebonden aan de Randstad, maar natuurlijk willen we ook de spoorverbindingen met de rest van het land op orde houden of verbeteren."

Amstelwijck
In eerdere plannen wilde de gemeente ook bij de wijk Amstelwijck een station plaatsen. Dat plan staat nu op een zijspoor, 'al komt het op een duur wel aan de beurt'.

Dan moet er nog wel een keuze worden gemaakt of dit wel of niet ten koste gaat van station Dordrecht Zuid, dat nu wordt gerenoveerd. Van der Linden kan zich wel 'heel goed voorstellen' dat er ruimte is voor drie stations: Leerpark, Zuid én Amstelwijck.

Een uitnodiging dus om vaker met de trein te reizen. Maar als een retourtje Dordrecht-Rotterdam vanaf 2023 meer dan tien euro kost, ligt daar ook nog een uitdaging.
Station Dordrecht ziet er over een jaar of acht flink anders uit Corrado Francke

Meest gelezen

Oud-nieuwslezer TV Dordrecht Sieto Zeeman (66) overleden

Redactie RTV Dordrecht | 18 apr 2024 15:35

Brandbrief aan Blue Amigo: zorg voor een alternatief!

Redactie RTV Dordrecht | 19 apr 2024 17:00

Lees ook

Ook treinen en bussen Qbuzz staan zaterdagavond stil

Vervoersbedrijf Qbuzz sluit aan bij de actie van NS. Die kondigde begin deze week aan aanstaande zat...

NS zet treinen zaterdag paar minuten stil uit protest tegen geweld

Uit protest tegen het geweld waar medewerkers mee te maken krijgen zet NS zaterdagavond om 22.30 uur...

Dordtenaren mogen meedenken over het stationsgebied van de toekomst

Hoe moet het stationsgebied er in de toekomst uitzien? Die vraag staat centraal in een enquête over ...

NS past dienstregeling HSL toch aan: trein minder per uur

De NS rijdt sinds maandag tóch met minder treinen op het hogesnelheidslijntraject van Breda, via Rot...

Vroege intercity van Rotterdam naar Dordrecht komt terug na klachten

De vroege intercity van Rotterdam naar Dordrecht en Roosendaal komt terug in het reisschema, op aand...

Betonblokken als tijdelijke oplossing voor scheur spoordijk Gorinchem

ProRail heeft een tijdelijke oplossing gevonden om de spoordijk in Gorinchem te verstevigen. In die ...