Hameetman staat ondertussen een paar maanden aan het roer van het museum dat steeds meer in trek is onder Dordtenaren en toeristen. “Ik moet nog steeds wennen. In een museum werk je veel samen, maar ik probeer het mij helemaal eigen te maken.” Daarom gaat ze voor openingstijd het museum in om naar schilderijen te kijken. “Dat voelt als een enorm cadeau.”
Achtergrond
De nieuwe directrice heeft al grote namen van musea op haar CV staan. Zo was ze vanaf 2017 Hoofd Educatie en Programmering bij het Mauritshuis in Den Haag. Daar was ze onder anderen de aanjager van publieksgerichte digitalisering en meerstemmige programmering. Ze had in de jaren daarvoor haar eigen bedrijf op het gebied van educatie, marketing en tentoonstellingen, en werkte voor musea als Naturalis, Van Gogh Museum, Kunsthal Rotterdam, Lakenhal en Kunstmuseum Den Haag. Als kunsthistoricus en museoloog ligt haar expertise dan ook in het toegankelijk maken van verhalen over kunst en erfgoed. Dat komt goed uit in een stad dat vol ligt met verhalen over de geschiedenis.
'Als directeur heb je daar invloed op'
"Ik heb de drive om me te richten op de toekomst", zo reageert Hameetman op de vraag waarom ze directeur van het museum is geworden. "Ik houd zelf erg van een museum. Als kind heb ik zelf ook positieve ervaringen in musea gehad. Mijn innerlijke drijfveer is dan ook om dat met zoveel mogelijk mensen te delen. Als directeur heb je daar ook best veel invloed op."
Het Dordrechts Museum werkt samen met het Huis van Gijn, het Regionaal Archief Dordrecht en het Hof van Nederland. Hameetman: "Zo ligt er een prachtige basis. Voor de komende jaren is het dan ook de uitdaging om meer publiek te krijgen."
Benieuwd hoe Femke Hameetman naar schilderijen kijkt en waar ze dan oplet? Bekijk het hier: