De aannemer die de Drechttunnel gaat renoveren, staat voor een behoorlijke opgave. De technische installaties, inclusief het systeem om de tunnel te bedienen, besturen en bewaken, moeten vervangen worden. Ook moeten er allerlei bouwkundige en civieltechnische werkzaamheden worden uitgevoerd.
Het is nog niet bekend hoelang de renovatieklus precies gaat duren, maar de planning voor nu is dat de renovatie in 2029 en 2030 wordt uitgevoerd. Dit betekent overigens niet dat de tunnel dan twee jaar lang dicht is, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. Hoe de planning precies wordt, is nog onduidelijk. Het kan bijvoorbeeld gaan om weekendafsluitingen of afsluitingen in vakantieperiodes, zoals voorgaande jaren ook het geval was bij de Heinenoordtunnel. Die was in 2023 en 2024 in de zomervakantie meerdere weken achter elkaar dicht in één richting.
Bij de eerdere werkzaamheden aan de verlichting, een paar maanden geleden, werd telkens één van de vier tunnelbuizen van de Drechttunnel gesloten. Dat zorgde, zeker toen de tunnel in de richting van Rotterdam deels dicht was, elke dag voor lange files. De gemeente Dordrecht besloot zelfs verkeersregelaars in te zetten om het verkeer in de stad in goede banen te leiden.
Wie de klus toebedeeld krijgt, wordt naar verwachting in het voorjaar van komend jaar bekend. Daarna start de zogeheten ‘doorgrondingsfase’, legt Rijkswaterstaat uit. Daarin werken de geselecteerde aannemer en Rijkswaterstaat nauw samen om de uitdagingen van deze renovatie verder te onderzoeken en samen een plan van aanpak te maken. Een renovatieproject is minder voorspelbaar dan regulier onderhoud en vergt daarom een andere aanpak.
De aannemer is na de renovatie overigens nog niet klaar met de Drechttunnel. Ook het onderhouden van de tunnel tot 2039 behoort tot het takenpakket. En mocht de samenwerking van beide kanten bevallen, dan hoort bij deze aanbesteding ook de 'deal' om in de toekomst de renovatie van de Sijtwendetunnel (N14) in Leidschendam-Voorburg te mogen uitvoeren. "Je hebt dan als voordeel dat dezelfde mensen, met al die kennis, met de volgende tunnel aan de slag gaan. Dat is efficiënt", aldus de woordvoerder.
Maar eerst de Drechttunnel dus. Voor de renovatie geldt een zogeheten plafondbedrag van 182 miljoen euro. "Dit is het maximale bedrag waarvoor de aannemer mag inschrijven op de aanbesteding."