Leerlingen uit groep 7 van School Mühring deden maandag mee aan TechniekDock in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. Het is een ochtend met doe-activiteiten die ze kennis laat maken met aspecten van de maritieme-, energie- en productietechniek. De kinderen leren onder meer lassen, werken met een 3D-printer, trekken elektriciteitskabels en sluiten een wasbak aan.
Verdrievoudigd
“Het is mede dankzij dit project dat er in de Drechtsteden meer kinderen kiezen voor techniek”, zegt projectleider Wouter Sieuwerts. Volgens hem is de instroom in het technisch onderwijs de afgelopen jaren verdrievoudigd. Techniekdock wordt voor het vijfde achtereenvolgende jaar georganiseerd. Toenmalig wethouder Bert van de Burgt zei vorig jaar ook al dat het aantal techniekleerlingen in de regio toeneemt. Zowel in het MBO als in het VMBO. Hij vertelde in gesprek te gaan met leerkrachten van basisscholen om ze uit te dagen vorm te geven aan techniekonderwijs. Dat moet leiden tot technieklessen bij alle scholen in 2020.
Er kan meer
Scholen en leerkrachten willen wel, maar zeggen in meerderheid geen ruimte te hebben in het onderwijsprogramma. Of geen geld. Groep 7-leerkracht Peter Muilwijk van School Mühring vindt dat het nu met de zogenoemde Techniektorens ‘redelijk goed’ is geregeld. Dat is een lesprogramma voor wetenschap en techniek met opdrachten die zijn afgestemd op de leeftijd en belevingswereld van basisschoolleerlingen in de verschillende groepen. Eén op de drie scholen zou er mee werken, beweert Creative Kids Concepts die lesprogramma’s ontwikkelt. Toch zou er in de klas nog meer moeten gebeuren, vindt Muilwijk. Maar ook hij zegt dat het ontbreekt aan tijd en geld.
Investering in de toekomst
TechniekDock-projectleider Sieuwerts begrijpt dat het net lijkt alsof een kennismakingsproject zoals Techniekdock nog geen vruchten afwerpt, maar vindt dat onterecht: “Deze kinderen zijn nu 11 of 12 jaar oud. Voordat ze bij een scheepsbouwer aan het lassen zijn, zijn we tien jaar verder”.