gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

'Afval scheiden moet beter', gemeente komt met maatregelen

590a9c4f255cd586193cc2932c50356d

Vanaf 2021 wordt restafval van Dordtenaren met tuinen minder vaak opgehaald, althans dat is het plan het gemeentebestuur. Met deze en andere maatregelen hoopt de gemeente dat de hoeveelheid restafval per inwoner omlaag gaat.

Emma Meijer |  | Aangepast op
Ook is het plan dat in de zomermaanden het bioafval vaker wordt opgehaald en wordt er gekeken of er in of rond flats en appartementengebouwen plek gemaakt kan worden om afval te scheiden.

Deze maatregelen zijn bedacht om de hoeveelheid restafval te verlagen. Op dit moment gaat er in de stad per persoon 215 kilo aan restafval in de grijze of ondergrondse container. Dat moet maximaal 100 kilo per Dordtenaar per jaar worden.


Afvalkostenheffing
De reden om minder restafval in te zamelen per persoon, is dat de kosten van het verbranden van restafval namelijk aan het stijgen zijn en zonder maatregelen zal de afvalstoffenheffing omhoog moeten om die kosten te dekken.

“Als we niets doen, blijven de kosten voor verwerken van afval enorm stijgen. Op dit moment is de afvalstoffenheffing die bewoners betalen al niet voldoende om alle kosten te dekken. We willen voorkomen dat de afvalstoffenheffing fors omhoog moet en Dordtenaren dus flink meer moeten gaan betalen”, vertelt wethouder Rik van der Linden.

Grondstoffen

Bovendien zit er volgens de gemeente in het Dordtse restafval nog veel grondstoffen, zoals plastic, metaal, groenafval, papier en textiel. Het recyclen van deze grondstoffen kost veel minder geld dan het verbranden en het is beter voor het milieu.

Toekomst

In de toekomst moet er per inwoner nog maar 30 kilo restafval overblijven. Zo heeft de landelijke overheid bepaald. Dit lukt volgens het gemeentebestuur alleen in de praktijk als bewoners, bovenop de maatregelen, moeten gaan betalen voor het weggooien van restafval. Maar zover is het de komende jaren nog niet, laat de gemeente weten. De discussie daarover staat gepland voor 2024.

De aangekondige maatregelen moeten nog goedgekeurd worden door de gemeenteraad, dat zal op één van de aankomende vergadering besproken worden.

Lees ook

PSX_20260608_092409

Kinderfiets gevonden langs de waterkant, duikers doorzoeken sloot

Duikers hebben maandagochtend een sloot in Sliedrecht doorzocht. Aan de waterkant was namelijk een kinderfiets gevonden.

studiodewitt

Zaterdag in Studio De Witt: Indorock, Dordt in Stoom en formatieprocessen

Presentator Ben Corino gaat zaterdagochtend in Studio De Witt op Drechtstad FM in gesprek met de initiatiefnemers van het vinylproject Indorock. Hij duikt met hen in de rijke muzikale geschiedenis.

dirk kuijt

Dirk Kuijt naar Fenerbahçe, zijn huidige club FC Dordrecht weet van niks

Dirk Kuijt vertrekt naar het Turkse Fenerbahçe. Dat maakte de directeur van de Turkse club donderdagmiddag bekend tijdens een persconferentie. Kuijt wordt daar de assistent van de nieuwe hoofdtrainer Ismail Kartal. Opvallend is dat FC Dordrecht, de club die hij afgelopen seizoen coachte en waar hij ook komend seizoen aan het roer zou staan, van niets weet.

fotopersburobusinkzwijndrechtnijhoffstraat

Man (21) raakt zwaargewond bij steekpartij in huis

Bij een steekpartij in een huis in Zwijndrecht is in de nacht van maandag op dinsdag een 21-jarige man zwaargewond geraakt. Mogelijk is er een ruzie in de relationele sfeer aan voorafgegaan, meldt de politie.

kat vermist

Kat Oscar verdween op hoge snelheid, nu is hij terug bij Remco: 'Ik kon bijna niet praten'

Mooi nieuws: de ruim anderhalve week vermiste kat Oscar is gevonden. Oscar verdween op hoge snelheid vanuit Rijsoord, maar werd woensdagavond door iemand gezien in het Brabantse Oudenbosch. Zijn baasje Remco van Die is opgelucht: “Toen ik werd gebeld, kon ik bijna niet praten."

Screenshot_20260610_134449_Instagram

Politie betrapt racende motorrijders op Dordtse dijk: ‘Dit kunnen wij niet toestaan’

Agenten hebben afgelopen zondag een flinke groep racende motorrijders betrapt op de Wieldrechtse Zeedijk. Daarbij zijn meerdere processen-verbaal uitgedeeld. “Wij gunnen iedereen hun pleziertje maar dit gedrag op de openbare weg kunnen wij niet toestaan”, schrijft de politie op Instagram.