gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

'Afval scheiden moet beter', gemeente komt met maatregelen

590a9c4f255cd586193cc2932c50356d

Vanaf 2021 wordt restafval van Dordtenaren met tuinen minder vaak opgehaald, althans dat is het plan het gemeentebestuur. Met deze en andere maatregelen hoopt de gemeente dat de hoeveelheid restafval per inwoner omlaag gaat.

Emma Meijer |  | Aangepast op
Ook is het plan dat in de zomermaanden het bioafval vaker wordt opgehaald en wordt er gekeken of er in of rond flats en appartementengebouwen plek gemaakt kan worden om afval te scheiden.

Deze maatregelen zijn bedacht om de hoeveelheid restafval te verlagen. Op dit moment gaat er in de stad per persoon 215 kilo aan restafval in de grijze of ondergrondse container. Dat moet maximaal 100 kilo per Dordtenaar per jaar worden.


Afvalkostenheffing
De reden om minder restafval in te zamelen per persoon, is dat de kosten van het verbranden van restafval namelijk aan het stijgen zijn en zonder maatregelen zal de afvalstoffenheffing omhoog moeten om die kosten te dekken.

“Als we niets doen, blijven de kosten voor verwerken van afval enorm stijgen. Op dit moment is de afvalstoffenheffing die bewoners betalen al niet voldoende om alle kosten te dekken. We willen voorkomen dat de afvalstoffenheffing fors omhoog moet en Dordtenaren dus flink meer moeten gaan betalen”, vertelt wethouder Rik van der Linden.

Grondstoffen

Bovendien zit er volgens de gemeente in het Dordtse restafval nog veel grondstoffen, zoals plastic, metaal, groenafval, papier en textiel. Het recyclen van deze grondstoffen kost veel minder geld dan het verbranden en het is beter voor het milieu.

Toekomst

In de toekomst moet er per inwoner nog maar 30 kilo restafval overblijven. Zo heeft de landelijke overheid bepaald. Dit lukt volgens het gemeentebestuur alleen in de praktijk als bewoners, bovenop de maatregelen, moeten gaan betalen voor het weggooien van restafval. Maar zover is het de komende jaren nog niet, laat de gemeente weten. De discussie daarover staat gepland voor 2024.

De aangekondige maatregelen moeten nog goedgekeurd worden door de gemeenteraad, dat zal op één van de aankomende vergadering besproken worden.

Lees ook

brandziekenhuiszwi

Brand in Zwijndrechts ziekenhuis, meerdere afdelingen dicht

In de Zwijndrechtse locatie van het Albert Schweitzer Ziekenhuis is zondag op maandag nacht brand uitgebroken. De brand ontstond rond 03.30 uur door elektrische apparaten in het ziekenhuis. Meerdere poliklinieken op de locatie zijn vandaag gesloten.

Nona

Nona wilde niet meer leven, maar staat nu midden in het leven: 'Lieve mensen om me heen'

Het leven van de Dordtse Nona verloopt normaal, tot ze haar vijftiende levensjaar bereikt. Zonder duidelijke oorzaak valt ze in een depressie, kort daarop krijgt ze een eetstoornis. Nona wil euthanasie plegen, maar doet nu, zeven jaar na haar eerste depressieve gedachte, levend en wel haar verhaal.

MuurschilderingNoordtribune

Buitenkant tribune FC Dordrecht ondergaat metamorfose: ‘Ziel van de club zichtbaar’

De Noordtribune van FC Dordrecht is een kunstwerk rijker. Aan de buitenkant van het M-Scores Stadion is een nieuwe muurschildering zichtbaar, die begin volgende maand officieel zal worden onthuld. Het kunstwerk is gemaakt door kunstenaar Bram Verbrugge, die input vanuit supporters heeft verwerkt in de mural.

ArtikelbijFoto

Geschokte reacties op geheime verplaatsing lichamen: 'Luguber en respectloos'

Verontwaardiging in Dubbeldam vanwege het nieuws dat 21 lichamen in 2020 vanaf de begraafplaats in de Dordtse wijk naar begraafplaats Essenhof zijn versleept. Nabestaanden wisten hier niets van en daarnaast is door administratieve rompslomp niet duidelijk welke lichamen er zijn verplaatst.

drugspand

Burgemeester sluit en controleert woningen: meerdere misstanden gevonden

Een woning aan de Beltmolen in Papendrecht is door burgemeester Margreet van Driel gesloten na de vondst wapens, drugs en cash geld. Ook zijn er bij andere huizen in de gemeente misstanden geconstateerd..

WhatsApp Image 2026-06-03 at 12.20.37

Gemeente Sliedrecht zet deur open voor Oranje-nachten, horeca wacht af

De gemeente Sliedrecht geeft horecagelegenheden de mogelijkheid om hun zaak langer open te houden tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal op het WK in Amerika, Canada en Mexico. Oranje speelt onder meer tegen Tunesië pas om 01.00 uur 's nachts, waardoor de wedstrijd pas ver na de normale sluitingstijd is afgelopen. Toch staat nog niet iedere uitbater te springen om langer open te blijven.