Dordrecht, Netherlands

Betonblokken als tijdelijke oplossing voor scheur spoordijk Gorinchem

Scheur van 65 meter lang in spoordijk bij Gorinchem ProRail/Qbuzz
ProRail heeft een tijdelijke oplossing gevonden om de spoordijk in Gorinchem te verstevigen. In die spoordijk zit een scheur. In de nacht van 25 februari worden er stapelbare betonnen blokken in de sloot geplaatst, die tegendruk moeten bieden. Tot maandagochtend 26 februari rijden er daarom geen treinen.
Redactie RTV Dordrecht | 19 februari 2024 15:31 | Aangepast op 19 februari 2024 15:31
De scheur van 65 meter lang en op sommige plekken een halve meter diep werd ruim een maand geleden ontdekt. Sindsdien rijden treinen niet alleen langzamer, maar rijden er ook minder treinen. In plaats van vier treinen rijden er nog slechts twee per uur tussen Dordrecht en Gorinchem.

Eerder liet ProRail al weten dat de scheur op een lastig bereikbare plek zit en dat het moeilijk zou zijn op het probleem te herstellen. Bovendien lopen er allerlei kabels en leidingen in de spoordijk en onder de sloot, die niet geraakt mogen worden. Aanstaande donderdag 22 februari wordt er gestart met voorbereidende werkzaamheden. Er worden zand, blokken en grote houten schotten aangevoerd, die nodig zijn voor de versteviging.

Op zondag 25 februari om 01.30 uur wordt vervolgens eerst bagger uit de sloot gehaald en worden de houten schotten tot op de bodem geplaatst. Daar bovenop komen dan de betonnen blokken te staan. Vanwege de veiligheid van de werklieden moet de spanning van de bovenleiding worden afgehaald en kunnen er tijdelijk geen treinen rijden. Je vindt een aangepaste dienstregeling op de website van Qbuzz. De werkzaamheden duren tot maandagochtend 26 februari 05.30 uur.

Snelheidsbeperking
Nadat de blokken zijn geplaatst, kan de snelheid van alle treinen niet meteen weer verhoogd worden. ProRail monitort eerst of de spoordijk niet beweegt en de blokken dus goed tegendruk bieden. “Blijft de spoordijk stabiel? Dan laten we stapje voor stapje alle treinen weer sneller rijden”, laat een woordvoerder weten.

Definitief herstel spoordijk
“Na het tijdelijk verstevigen van de spoordijk, starten we met het definitieve herstel ervan”, aldus ProRail. “De gegevens die we in het weekend van 25 februari verzamelen, gebruiken we om te onderzoeken hoe de scheur is ontstaan. Daarna bepalen we hoe we de spoordijk definitief kunnen verstevigen. Pas als de spoordijk volledig is hersteld, halen we de betonnen blokken uit de sloot. Het definitieve herstel van de spoordijk duurt een aantal maanden.”

Lees meer over:

spoor|Treinen|Gorinchem|ProRail|

Meest gelezen

Papendrechtsebrug (N3) gaat volgend jaar negen maanden lang dicht

Corrado Francke | Jonathan Sekeris | 26 mei 2025 15:52

Lees ook

Fietsforenzen worden naar de goede plek gezwaaid: 'Ik wist het niet'

De nieuwe fietsenstalling aan de achterkant van station Dordrecht heeft plaats voor 1800 fietsen. Te...

Geen treinverkeer tussen Zwijndrecht en Rotterdam tijdens paasweekend

Reizigers vanaf Dordrecht en Zwijndrecht moeten tijdens het paasweekend rekenen op extra reistijd na...

Storing legt treinverkeer tussen Dordt en Rotterdam Centraal plat

Het treinverkeer tussen Dordrecht en Rotterdam Centraal is maandagochtend langere tijd gestremd gewe...

Deze overweg is binnenkort dicht vanwege werkzaamheden

De spoorwegovergang bij de Dordtse Zuidendijk is binnenkort een aantal dagen niet te gebruiken. Van ...

Renovatie Zwijndrechtse brug succesvol afgerond na vijf weken werkzaamheden

Na vijf weken van renovatiewerkzaamheden aan de Zwijndrechtse brug over de Oude Maas bij Dordrecht, ...

'Meer Dordtse Sprinters in 2026', NS voorstel voor nieuwe dienstregeling

De NS zetten in 2026 een aantal nieuwe stappen in de uitbreiding van de dienstregeling en daar gaat ...