gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Boswachter Jacques van der Neut neemt na 43 jaar afscheid van de Biesbosch

c9288e317e47396aa7e5c8de01c70533

Hij gaat er geen eigen bootje voor kopen: "want ik ken zoveel mensen, ik kan er altijd wel ergens eentje ritselen." Jacques van der Neut gaat met pensioen maar blijft de Biesbosch trouw: "ik woon er vlak bij. Dit gebied is en blijft een spannende film."

Corrado Francke |  | Aangepast op
De Dordtenaar begon in 1977 bij Staatsbosbeheer en belandde na een paar jaar op het Haringvliet al snel in de Biesbosch: "ik heb het gebied langzaam zien veranderen. Steeds minder polders en landbouw, steeds meer water, moeras en natuur."

In zijn bootje ("dat doet al langer dienst dan ik") neemt hij ons nog één keer mee naar zijn favoriete plekjes. Bij een ondergelopen polder vol als luciferhoutjes afgebroken bomen meert hij af en mijmert over zijn eerste bezoek, bijna 40 jaar geleden.

"Ik zie de Vlaamse houthakkers hier nog populieren kappen. Toen de houtzagerij stopte zijn de dijken doorgestoken en hebben wind en water de polder veranderd. Als kers op de taart zagen we hier de visarend komen. Dat had ik nooit durven dromen."

Uitkijkend op een leeg nest en een boomtop waar één van de reusachtige vogels op het gemak zijn veren schikt, geniet hij met volle teugen: "in 2012 kregen we hier al de zeearend op bezoek. Dit is het enige natuurgebied in ons land met broedende paren van beide soorten arenden."

De arenden lijken - net als de bevers - blijvertjes te worden. "We hebben drie paartjes met jongen nu. De winter brengen ze door in Afrika. Maar volgend jaar komen de oudere vogels terug, daar kun je gif op innemen. De jonkies vinden over een paar jaar wellicht ook weer de weg terug naar hier."

Het hoeft weinig betoog dat Van der Neut 'zijn' Biesbosch gaat missen. Als hij op 4 september afzwaait is echter alleen het afscheid van Staatsbosbeheer definitief. In het natuurgebied zullen ze hem blijven zien: "alleen zonder mijn groene pakje."

&t=4s

Lees ook

PSX_20260619_092535

Jong kind maakt val van driehoog uit raam: 'Vrijwel geen letsel'

Een jong kind is donderdagavond van driehoog naar beneden gevallen in Dordrecht. Het kind viel uit het raam van een appartement aan de Kappeijne van de Copelloweg. Het slachtoffertje is naar het ziekenhuis gebracht.

IMG-20260527-WA0038

Jonge drenkeling (18) gevonden in zwemplas, later in ziekenhuis overleden

De 18-jarige jongen die woensdag bewusteloos werd gevonden in de Dordtse zwemplas De Merwelanden, is in het ziekenhuis overleden. Dat meldt de politie. Het slachtoffer werd ter plekke gereanimeerd en is daarna met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

PSX_20260608_092409

Kinderfiets gevonden langs de waterkant, duikers doorzoeken sloot

Duikers hebben maandagochtend een sloot in Sliedrecht doorzocht. Aan de waterkant was namelijk een kinderfiets gevonden.

begraafplaats Essenhof

graven

Ambtenaren verslepen en verzwijgen verplaatsing lijken naar begraafplaats Essenhof: ‘Had niet mogen gebeuren’

Medewerkers van de Essenhof hebben 21 overledenen van de ene naar de andere begraafplaats gebracht, zonder daar nabestaanden over te informeren. Ook werd de verplaatsing bewust geheimgehouden. Dat blijkt uit een vervolgonderzoek naar de keldergravenproblematiek in Dordrecht. De misstanden vonden plaats in 2020. “We zijn er duidelijk over: de verplaatsing had niet mogen gebeuren”, reageert het geschokte gemeentebestuur.

fatbike1

Jongens van twaalf opgepakt na mishandelingen, fatbikes in beslag genomen

Drie jongens van twaalf jaar oud uit Dordrecht zijn aangehouden op verdenking van meerdere mishandelingen en afpersing. Op fatbikes vielen de jongens, die onderdeel zijn van een grotere groep, andere jonge slachtoffers lastig.

Clip0015.MXF.00_38_46_30.Still001

Geen zerk of urn: laatste rustplaats in het groen op nieuw natuurbegraafpark

Begraafplaats Achterambacht opent op 6 juni zijn deuren voor bezoekers die het nieuwe natuurbegraafpark willen bezoeken. “Een ontwikkeling waarmee we ons aanpassen op veranderende wensen van inwoners en bijdragen aan een duurzame en toekomstgerichte invulling van begraafplaats Achterambacht", aldus de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.