gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Buurtbewoners zijn klaar met dumpende buurvrouw en trekken aan de bel

e339a946b5f32bb33b6a562d517e1c59

Een magnetron in de heg, etensresten in de tuin van de buren en weinig respect voor de lichamelijke integriteit van dier en mens. Bewoners van de Dordtse Nassauweg ervaren al drie jaar problemen met een buurtbewoner en willen dat het stopt.

Trevyn van Houwelingen |  | Aangepast op
Een aantal bewoners doet hun beklag over een persoon in één van de flats die al een aantal jaar voor veel overlast zou zorgen. Daarbij gaat het om het dumpen van grof vuil en afval in de brandgangen en de heg van de buren, verbale intimidatie en een poging tot aanrijden van een kind en honden met een buggy. Vanwege het gedrag van de persoon wil maar één buurtbewoner met naam en toenaam genoemd worden.

Tatiana de Groot is er helemaal klaar mee. Het woongenot voor haar en haar jonge dochter is de afgelopen jaren enorm afgenomen door het gedrag van de bewoner van de woning naast haar eigen huisje. "Dagelijks hoor ik door de muur heen krachttermen die ik hier niet zal herhalen, en al zeker niet voor kinderoren bedoeld zijn. Mijn dochter vraagt dan: Mama, wat wordt er allemaal geroepen?"

Ook de lichamelijke integriteit van dieren en kinderen lijkt niet in het woordenboek van de overlastgevende voor te komen. Een vriendinnetje van de dochter van Tatiana ervaart dat aan den lijve: "Ze was bij mijn dochter komen spelen en werd net opgehaald door haar moeder. Op dat moment kwam mijn buurvrouw terug van een wandeling met haar buggy en liep ze, zonder blikken of blozen, tegen het vriendinnetje van mijn dochter aan.

Haar moeder heeft het meisje uit de baan van de buggy weggetrokken en ik heb me vervolgens met het schaamrood op de kaken verontschuldigd voor mijn buurvrouw bij de moeder die niet wist wat haar overkwam." Een andere bron bevestigt dat dit incident plaatsgevonden heeft. Ook rijdt de buurvrouw met dezelfde buggy tegen de honden van buurtbewoners aan, wat vaker dan niet samen schijnt te gaan met vervelende opmerkingen over de dieren.

Etensresten en grof vuil
De Groot kwam in 2021 in de kenmerkende portiekflats uit de jaren '50 wonen. Sinds dag één ervaart ze problemen. Haar buurvrouw gooit volgens Tatiana etensresten over de schutting. Daarbij ligt de brandgang naast de woningen, enigszins verscholen achter de heg, al geruime tijd vol met grof vuil. Onder andere een magnetron, planken, kerstverlichting en tapijt worden door onze verslaggever ter plekke aangetroffen. Spullen die volgens Tatiana eerder nog in de tuin van haar buurvrouw lagen.

Het vuil ligt in een heg achter een gesloten hek naar de brandgang, waardoor het aannemelijk is dat het er door een bewoner van de omliggende panden gedeponeerd is. Eerder werd een groot deel van het gedumpte afval nog waargenomen in de achtertuin van de buren van Tatiana. Omdat er echter geen beelden van het dumpen bestaan, er hangen geen camera's in de brandgangen, geeft Woonbron in een reactie aan niets te kunnen doen.

Twintig euro
Het laten saneren en ophalen van het vuil komt in dat geval voor de kosten van degene die HVC belt om het grof vuil te laten ophalen. Dat gaat dan om twintig euro per keer. Buurtbewoners willen daar niet voor opdraaien.

Opvallend genoeg laat Woonbron schriftelijk weten de rekening nooit door te belasten aan de huurders tenzij de vervuilende huurder bekend is en hiervoor dus ook bewijs is. Toch laat de verantwoordelijke locatiemanager van Woonbron voor de Nassauweg aan Tatiana weten dat de verhuurder het vuil 'uit coulance' één keer heeft laten ophalen en ze het sindsdien 'zelf moeten regelen'.

Een buurtbewoner die wij spraken is bekend met het verhaal over het grofvuil in de steeg en geeft aan opvallend vaak plastic materiaal en voedselverpakkingen in de brandgang bij de woning van Tatiana en haar buurvrouw aan te treffen. Ook deze bewoner wil anoniem blijven om een confrontatie en mogelijke repercussies van de overlastgevende persoon te vermijden.

Niet bang
Tatiana snapt de terughoudendheid van haar buurtgenoten maar geeft aan niet bang te zijn. Ze benadrukt niet uit te zijn op het uit huis laten plaatsen van haar buurvrouw, maar wil dat de overlast stopt: "Ik wil dat verantwoordelijke instanties gewoon een keer met haar in gesprek gaan om haar te laten inzien dat haar manier van doen echt niet oké is."

Ze zegt zeker tien meldingen te hebben gedaan bij Woonbron over de situatie, maar daar wordt niets met de klachten gedaan. Woonbron geeft in een schriftelijke reactie aan "niet direct bekend te zijn de zaak aan de Nassauweg, maar ook niet in te willen gaan op individuele gevallen." Wel kan men meegeven dat op dit moment geen overlastmeldingen geregistreerd staan en ze dus ook geen dossier kunnen opbouwen".

Gemeente
Door een gebrek aan actie bij Woonbron klopt Tatiana ook aan bij de gemeente Dordrecht. Die bevestigt éénmaal in het afgelopen halfjaar een fixi melding te hebben ontvangen over vuil bij de locatie, maar weet niets over de andere aantijgingen.

Verder dan zes maanden terug heeft de gemeente ook nog niet terug kunnen kijken, aldus een woordvoerder. "Wel hebben we vorige week een fiximelding ontvangen over het dumpen van afval in de brandgang en in de heg."

De gemeente laat verder weten de signalen wel zeer serieus te nemen en gaat de situatie bespreken in het volgende woonoverlastoverleg tussen de wijkmanager, handhaving, politie en de woningcorporaties. Iedere wijk heeft dit eens in de 4 of 6 weken. Samen wordt dan gekeken welke acties er ondernomen kunnen worden. Een vervolgstap kan bijvoorbeeld buurtbemiddeling zijn. Over het weghalen van het vuil geeft de gemeente aan dat de verantwoordelijkheid bij Woonbron ligt.

Bekijk hieronder een videoreportage over dit onderwerp.

Lees meer over:

| |

Lees ook

foto

Lang niet alle nabestaanden kregen brief over verplaatsen lijken en dit is waarom

Is mijn geliefde wel of niet naar een andere begraafplaats gebracht? Die pijnlijke gedachte overheerst bij nabestaanden van tientallen Dordtse overledenen, die onlangs een brief kregen over de verplaatsing van onvoldoende verteerde lijken. De gemeente wilde de families graag gerichter informeren, maar een administratieve puinhoop zit dat in de weg.

thumb website

Reparatie Bethelkerk in volle gang: nieuwe fundering moet verzakking tegengaan

Er wordt hard gewerkt aan de fundering van de Bethelkerk in Zwijndrecht. Door middel van speciale heipalen kan verdere verzakking van de kerk worden voorkomen. Ondanks dat de scheuren er niet door verdwijnen, zorgt het er wel voor dat het niet van kwaad tot erger gaat met de kerk.

OPMA20260527 Moskee te klein

Op Pad Met Ad: Aksa Moskee bestaat 25 jaar, maar groeit te hard

De Aksa Moskee in Dordrecht heeft wat te vieren. Ze bestaan 25 jaar en daarom gaat presentator Ad van den Herik er op bezoek in de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad. Hij krijgt een rondleiding van Mehmet Uysal, de voorzitter van de moskee.

fotooo

Rijen en lege schappen in supermarkt na kookadvies: ‘Geen water meer te krijgen’

Dordtenaren zijn flink aan het hamsteren geslagen nu er in de stad een kookadvies geldt na de vondst van een poepbacterie. Uit een supermarkt in Winkelcentrum Sterrenburg zijn beelden opgedoken van tientallen mensen die waterflessen willen inslaan, al zijn veel van hen al te laat. Ook elders in de streek is het flessenwater uitverkocht.

Auto water

Duikers redden hondje uit te water geraakte auto

Het was dinsdagochtend even goed schrikken voor een man op leeftijd uit Oud-Alblas. De man parkeerde zijn auto aan de Noordhoek in Papendrecht en ging er eventjes op uit. Toen hij terug kwam bij zijn auto stond hij perplex: de auto, met daarin zijn hondje, was ineens verdwenen.

studiodewitt

Zaterdag in Studio De Witt: Indorock, Dordt in Stoom en formatieprocessen

Presentator Ben Corino gaat zaterdagochtend in Studio De Witt op Drechtstad FM in gesprek met de initiatiefnemers van het vinylproject Indorock. Hij duikt met hen in de rijke muzikale geschiedenis.