In de petitie, die nog niet verstuurd is, zeggen de chauffeurs dat veel collega's, het "niet meer trekken" om dagelijks te moeten rijden met "zwaar verouderd materiaal". Bijna dagelijks vallen bussen en daarmee ritten weg, schrijven zij.
Verder beklagen ze zich over het ontbreken van noodknoppen, camera's en slecht of niet werkende apparatuur. Ook zeggen de chauffeurs hun werk zonder fatsoenlijke winterjas te moeten doen, terwijl in veel bussen de verwarming hapert.
Het klaagschrift eindigt met het ontbreken van goede toiletvoorzieningen op eindpunten, waar vaak evenmin een kop koffie of iets dergelijks te krijgen is. De chauffeurs voelen zich "niet serieus genomen, ondergewaardeerd en genegeerd".
Ze eisen van de directie snel maatregelen. Qbuzz maakte dit weekend bekend, dat in de kerstvakantie veel problemen zijn opgelost en dat er vanaf vandaag (maandag) extra bussen en chauffeurs worden ingezet om de aanloopproblemen te verhelpen.
"Het is vanmorgen in de ochtendspits goed gegaan", zegt Susan Zethof van Qbuzz. "Vrijwel alles reed op tijd en ook waren er geen problemen meer met de in- en uitcheck-apparatuur voor de OV-chipcard.
Ze beaamt dat op sommige bussen een noodknop ontbreekt: "Dat is heel vervelend voor de chauffeurs, maar het gaat hier alleen om de bussen die we extra hebben ingehuurd om de aanloopproblemen op te lossen."
Eerder liet Qbuzz ook al weten dat de nieuwe bussen - waarmee veel problemen verholpen zullen zijn - nog even op zich laten wachten. In maart worden alle stadsbussen in Dordrecht als eerste vervangen door nieuwe, elektrische bussen.