gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Continu monitoren met 'slimme pleister'

“De sensortechnologie in smartphones en tablets is in de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. Wij zien buiten het ziekenhuis allerlei soorten apparaten die we ook in het zouden kunnen gebruiken.” vertelt Ralph So, intensivist bij het Albert Schweitzer ziekenhuis. Sinds dinsdag maakt het ziekenhuis gebruik van een vergelijkbaar soort technologie, in de vorm van de ‘slimme pleister’. Verpleegkundige Naomi Conijn is een van de eerste die gebruik maakt van het kleine meetapparaat.

Dennis Koorevaar |  | Aangepast op
Naomi vertelt dat de pleister een aantal vitale functies meet; “Zoals de ademhaling, hartslag en temperatuur. Die informatie komt binnen op een telefoon. En als de meting een aantal keer te hoog of te laag is, dan krijgen we een melding en gaan we naar de patiënt toe, om te kijken hoe het gaat.” Na overleg met de arts wordt er bekeken of er iets in het beleid moet worden aangepast.

Voorheen werkte het ziekenhuis met een kaartje, waarop de zogenoemde rooksignalen stonden voor bijvoorbeeld een hartstilstand. Die signalen zijn al 8 tot 12 uur van te voren zichtbaar. “Maar toen waren we er nog niet,” vertelt de intensivist. “Als we drie keer in de acht uur meten; wat gebeurd er dan tussen die drie keer. Stel dat er tussen bepaalde metingen iets gebeurd, moeten we iets hebben waarmee we dat kunnen meten.” De slimme pleister meet iedere twee minuten de ademhalingsfrequentie, hartslagfrequentie en de temperatuur. “Dat zijn de belangrijkste waardes waaraan je kunt zien of iemand ziek wordt of achteruit gaat.” vult de verpleegkundige aan.

Patiënt Huib Rikkers is onder de indruk van de plakker. “Het lijkt mij erg modern. Kijk wat onderzoek de laatste jaren teweeg gebracht heeft in de medische wetenschap.”

Het komende halfjaar wordt onderzocht voor welk type patient deze pleister meerwaarde heeft.

Lees ook

fotooverval

Man (21) vrijgesproken van medeplegen overval dankzij liegende medeverdachte

Hij was wel aanwezig tijdens een woningoverval in Alblasserdam, maar toch spreekt de rechtbank Lawand A. (21) vrij. De verdachte dacht namelijk dat hij spullen op ging halen bij het slachtoffer, maar dat bleek een leugen van een medeverdachte.

baanhoekbrug

Let op: Baanhoekbrug al vanaf 6 juli niet meer door fietsers te gebruiken

Het fietspad van de Baanhoekbrug gaat elf dagen eerder dicht dan tot nu toe bekend. Vanwege voorbereidende werkzaamheden kunnen tweewielers als vanaf 6 juli de brug niet meer gebruiken om de Beneden Merwede over te steken.

Screenshot_20260610_134449_Instagram

Politie betrapt racende motorrijders op Dordtse dijk: ‘Dit kunnen wij niet toestaan’

Agenten hebben afgelopen zondag een flinke groep racende motorrijders betrapt op de Wieldrechtse Zeedijk. Daarbij zijn meerdere processen-verbaal uitgedeeld. “Wij gunnen iedereen hun pleziertje maar dit gedrag op de openbare weg kunnen wij niet toestaan”, schrijft de politie op Instagram.

IMG_8819

Man (22) die vrouwen wilde verkrachten nam ook man in nekklem: 'Poging doodslag'

De man, die eind februari twee pogingen tot verkrachting deed in Rotterdam, viel nog een derde slachtoffer aan. Het ging om de vriend van een van de vrouwen op wie hij had gemunt. Dit slachtoffer werd in een nekklem genomen en in zijn gezicht geschopt. Hij raakte daardoor bewusteloos. Het Openbaar Ministerie heeft poging doodslag ten laste gelegd.

zand

Van een gloednieuw fietspad tot een beveiliger: zo komt je straks veilig de rivier over

Om het voor reizigers makkelijker te maken, wordt er een fietspad aangelegd aan de Kerkedreef in Dordrecht. Zo kan de speciale pont op een veiligere manier worden bereikt, zodra de werkzaamheden aan de Papendrechtsebrug starten. En ook aan de overkant wordt er hard gewerkt om alles klaar te maken.

Clip0015.MXF.00_38_46_30.Still001

Geen zerk of urn: laatste rustplaats in het groen op nieuw natuurbegraafpark

Begraafplaats Achterambacht opent op 6 juni zijn deuren voor bezoekers die het nieuwe natuurbegraafpark willen bezoeken. “Een ontwikkeling waarmee we ons aanpassen op veranderende wensen van inwoners en bijdragen aan een duurzame en toekomstgerichte invulling van begraafplaats Achterambacht", aldus de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.