Dordrecht, Netherlands

"De brugweg moet eigenlijk net zoals in New York worden"

Grootse plannen voor de Spoorzone. De nieuwe Spoorzone moet namelijk meer groen bevatten, meer werkgelegenheid gaan bieden en ongeveer 2500 huizen gaan creëren. Dat is de visie die de gemeente samen met architectenbureau Mecanoo heeft ontwikkeld voor het gebied rondom het spoor. En niet alleen het gebied rondom het spoor, ook het station, het Leerpark en het Gezondheidspark en de nieuwe wijk Amstelwijck vallen onder deze grootschalige visie.
Alexander Eleveld | 26 januari 2021 16:25 | Aangepast op 26 januari 2021 16:25
Allereerst moet Dordrecht aan de rivier de oude maas een stadse uitstraling krijgen door middel van het Maasterras. ¨Op dit moment is de Spoorzone een soort barriére in de stad”, zegt archictecte Francine Houben van het Mecanoo. Zij vervolgt: ¨Door middel van het Maasterras leg je de stad aan het water en maak je verbinding met de waterbus.”

Wethouder Piet Sleeking vindt het een belangrijke stap voor de toekomst van Dordrecht: "Op deze manier kunnen we van Dordt een complete stad maken."

Brugweg

De brug van Zwijndrecht naar Dordrecht moet meegaan in het meer groen en moet uiteindelijk een autovrije brug worden. Het zou betekenen dat alleen openbaar vervoer er nog overheen mag rijden. ¨We pakken de spoorlijn in en maken er op deze manier een heuvel van¨ legt Houben uit. Dit zou voor minder geluidsoverlast van de trein zorgen. "De brug wordt eigenlijk net zoals in New York, een soort High Line."

Een vernieuwd station

Belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van de Spoorzone is de vernieuwing van het station. “Momenteel voldoet het huidige station niet aan de voorwaarden van de NS en Prorail”, zegt wethouder Rik van der Linden. Het station zou ook meer gebruik moeten gaan maken van het stationsgebouw. “Mensen lopen nu als het ware om station naar de perrons”, zegt Houben. “We willen ook het Weizigtpark doortrekken over het station en op deze manier maak je een verbinding met het groene gebied voor het station.”

Extra stations

Tenslotte zullen er in de toekomst ook meer treinstations moeten komen in Dordrecht. “Tussen het Leerpark en het Gezondheidspark om iedereen die daar woont en werkt daar optimaal gebruik van te laten maken", zegt Sleeking. Daarnaast komen er ook nog extra en kleinere stations door middel van zogenoemde lightrailverbindingen: ¨We hopen op deze manier meer mensen in onze eigen stad te behouden¨ vervolgt van der Linden aan.

Volgens Sleeking is er enthousiast gereageerd door de raad en projectontwikkelaars. Maar: “Grootse plannen die jaren, zo niet decennia, kan gaan duren”.&t=3s

Meest gelezen

Batterijpark langs de N3 krijgt vorm: 144 batterijen staan klaar

Trevyn van Houwelingen | Redactie Streek 56 | 13 jun 2025 07:30

Garageboxen doorzocht door douane en politie

Redactie Streek 56 | 11 jun 2025 16:41

Lees ook

Jouw trouwfoto in het museum bewonderen? In Hardinxveld-Giessendam kan dat

Museum de Koperen Knop verwelkomt tóch nog langere tijd trouwkliekjes voor tentoonstelling ‘Trouwen ...

Weinig spanning, maar wel zorgen bij inloopmiddag over nieuwe hoogspanningslijn

Nog veel is onduidelijk maar dat er een nieuwe hoogspanningslijn moet komen in onze streek staat vas...

Sophia de Keizer neemt ontslag als wethouder; laakt integriteit en zorgvuldigheid van bestuurders

Sophia de Keizer, wethouder economie namens de VVD in Papendrecht, kondigt aan op 24 juli ontslag te...

Steeds vaker afvaloverlast in Ridderkerk: ‘Een groeiend probleem’

Meer dan 2000 meldingen van afvaloverlast in een jaar tijd. De cijfers van de gemeente Ridderkerk li...

Twee gemeenten uit onze streek halen de doelen van de spreidingswet

Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht hebben de doelen van de spreidingswet gehaald. Dat blijkt uit ond...

In elke gemeente wordt afval verkeerd aangeboden, maar de aanpak verschilt

Vuilniszakken naast volle containers, gedumpt huisraad of afvalbakken en -zakken die al veel eerder ...