Dordrecht, Netherlands

"De brugweg moet eigenlijk net zoals in New York worden"

Grootse plannen voor de Spoorzone. De nieuwe Spoorzone moet namelijk meer groen bevatten, meer werkgelegenheid gaan bieden en ongeveer 2500 huizen gaan creëren. Dat is de visie die de gemeente samen met architectenbureau Mecanoo heeft ontwikkeld voor het gebied rondom het spoor. En niet alleen het gebied rondom het spoor, ook het station, het Leerpark en het Gezondheidspark en de nieuwe wijk Amstelwijck vallen onder deze grootschalige visie.
Alexander Eleveld | 26 januari 2021 16:25 | Aangepast op 26 januari 2021 16:25
Allereerst moet Dordrecht aan de rivier de oude maas een stadse uitstraling krijgen door middel van het Maasterras. ¨Op dit moment is de Spoorzone een soort barriére in de stad”, zegt archictecte Francine Houben van het Mecanoo. Zij vervolgt: ¨Door middel van het Maasterras leg je de stad aan het water en maak je verbinding met de waterbus.”

Wethouder Piet Sleeking vindt het een belangrijke stap voor de toekomst van Dordrecht: "Op deze manier kunnen we van Dordt een complete stad maken."

Brugweg

De brug van Zwijndrecht naar Dordrecht moet meegaan in het meer groen en moet uiteindelijk een autovrije brug worden. Het zou betekenen dat alleen openbaar vervoer er nog overheen mag rijden. ¨We pakken de spoorlijn in en maken er op deze manier een heuvel van¨ legt Houben uit. Dit zou voor minder geluidsoverlast van de trein zorgen. "De brug wordt eigenlijk net zoals in New York, een soort High Line."

Een vernieuwd station

Belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van de Spoorzone is de vernieuwing van het station. “Momenteel voldoet het huidige station niet aan de voorwaarden van de NS en Prorail”, zegt wethouder Rik van der Linden. Het station zou ook meer gebruik moeten gaan maken van het stationsgebouw. “Mensen lopen nu als het ware om station naar de perrons”, zegt Houben. “We willen ook het Weizigtpark doortrekken over het station en op deze manier maak je een verbinding met het groene gebied voor het station.”

Extra stations

Tenslotte zullen er in de toekomst ook meer treinstations moeten komen in Dordrecht. “Tussen het Leerpark en het Gezondheidspark om iedereen die daar woont en werkt daar optimaal gebruik van te laten maken", zegt Sleeking. Daarnaast komen er ook nog extra en kleinere stations door middel van zogenoemde lightrailverbindingen: ¨We hopen op deze manier meer mensen in onze eigen stad te behouden¨ vervolgt van der Linden aan.

Volgens Sleeking is er enthousiast gereageerd door de raad en projectontwikkelaars. Maar: “Grootse plannen die jaren, zo niet decennia, kan gaan duren”.&t=3s

Lees ook

FC Dordrecht ondanks goede start niet langs Jong AZ (1-1)

FC Dordrecht heeft voor de tweede keer in vier dagen een punt geoogst in de Keuken Kampioen Divisie....

Ingeborg deed voor haar zieke zus Barbara mee aan Swim to Fight Cancer: ‘Blij dat ik dit heb kunnen doen’

“Ik heb voor mijn zusje gezwommen. Ze is helaas ziek. Ik kan niet goed onder woorden brengen hoe ik ...

Op deze school duurt de dag veel langer, maar zijn de kinderen minder moe: 'Ik heb net drie kwartier gedanst'

Van een stopmotionfilmpje produceren tot pizza's leren maken, of drie kwartier dansen. Op basisschoo...

Bosschenaar (23) opgepakt die illegaal vuurwerk richting FC Dordrecht-fans gooide

De politie heeft vrijdagavond een 23-jarige man uit Den Bosch opgepakt tijdens het uitduel van FC Do...

Zondag op TV Dordrecht: 'In gesprek met de stad' over Johan de Witt anno 2025

'In gesprek met de stad' staat ook komende zondag geheel in het teken van Johan de Witt, de beroemde...

Open Monumentendag 2025: deze monumenten mag je dit jaar niet missen

Altijd al binnen willen kijken in historische panden? Dit weekend is het jaarlijkse Open Monumentend...