Dordrecht, Netherlands

De N3 had een snelweg (A3) kunnen zijn

De A1, A2, A4, zomaar een rijtje snelwegen die we hebben in Nederland. In dat rijtje mist de A3, maar waarom? Vanaf 1920 werd er al gesproken over de Rijksweg en stond op de kaart van het Rijkswegenplan in 1932, maar is er nooit gekomen.
Dennis Koorevaar | 26 februari 2021 14:15 | Aangepast op 26 februari 2021 14:15
In de jaren ’40, tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de plannen voor de A3 uitgesteld. Na deze ingrijpende gebeurtenis moest eerst het land weer worden hersteld en werd er in de jaren ’50 opnieuw gekeken naar het Rijkswegenplan. De A2 en A4 kregen voorrang, waardoor er met een omweg een verbinding kwam tussen Rotterdam en Amsterdam.


De A3, die dwars door het Groene Hart zou gaan en de twee Damsteden direct moest verbinden was toen minder van belang.


“Omdat de A3, toen nog Rijksweg 3, door het Groene Hart zou gaan, kwam de milieubeweging in opstand,” vertelt Bert Toussaint, historicus bij Rijkswaterstaat. “En heeft er in de jaren ‘70 succesvol gepleit om de A3 te schrappen.”


Dat was de tweede tegenslag voor de Rijksweg, die ook langs Dordrecht zou gaan, nadat de kosten voor de Rijksweg 12 (A12), de oudste snelweg van Nederland, te hoog opliepen.


Toen kwam de Economische Crisis van 1973, de oliecrisis. “Kabinet Den Uyl ging hele scherpen keuzes maken en snijden in het nieuwbouwbudget. De A3 was een van die projecten die toen definitief van de agenda verdwenen zijn.”


In de jaren ’60 is wel gekeken op welke manier het Eiland van Dordrecht bereikbaarder kon worden gemaakt en dit gebeurde door het plaatsen van de Papendrechtsebrug (1967) en de Wantijbrug (1976). Daarnaast werd door de provincie gekeken welke weg plaats zou nemen in het verlengde van de twee bruggen.


“In 1988 is uiteindelijk besloten om groen licht te geven voor de N3, zoals we die nu kennen.” Dus geen 50 kilometer lange Rijksweg van en naar de twee grote Damsteden, maar een 10 kilometer lange Randweg die Dordrecht bereikbaarder maakt.


Toussaint vult aan; “Je zou de N3 een soort verlengstuk kunnen noemen van de A3 die er nooit gekomen is. Hij ligt dan ook vlakbij de oorspronkelijke route.”


De Randweg ligt er sinds de jaren ’90 en wordt nu vanaf de fundering opnieuw gelegd. Die werkzaamheden zijn eind 2021 klaar. Volgens de historicus zal de N3 een randweg blijven en is de kans op een snelweg volledig van de baan.

(Afbeeldingen: Regionaal Archief Dordrecht)

Meest gelezen

Gewonde bij schietpartij Dordrecht, 19-jarige vast

Pascalle van Werkhoven | 27 apr 2025 09:21

Dordrecht geniet van Koningsdagoptreden van Nielson en Douwe Bob

Erik van Krimpen | Redactie Streek 56 | 26 apr 2025 16:51

Lees ook

Zondag op TV Dordrecht: Via Cultura over vrijheid en verzet

In de nieuwste aflevering van Via Cultura staat dit weekend oorlog, herinnering en veerkracht centra...

'Het is in Zwijndrecht gebeurd, het moet in Zwijndrecht blijven'

Het Zwijndrechtse historisch centrum de Vergulde Swaen ontvangt in het teken van 80 jaar bevrijding ...

Nóg een gemeente doet aangifte tegen Chemours

Chemiebedrijf Chemours in Dordrecht wordt door de gemeente Helmond verantwoordelijk gehouden voor PF...

Loden tijden voor Wilhelm Tell: gemeente overweegt sluiting clubgebouw

Vanaf oktober bestaat schietsportvereniging Wilhelm Tell uit Alblasserdam honderd jaar. Door aangeko...

Zeven Stolpersteine vernield: 'Een aanval op onze waarden van respect en menselijkheid'

In Dordrecht zijn zeven gedenkstenen vernield van Joodse slachtoffers die tijdens de Holocaust zijn ...

Molenlanden verkent mogelijkheden voor zonnepanelen bij A27

De snelweg A27 wordt in de nabije toekomst wellicht geflankeerd door zonnepanelen. Als mogelijke loc...