Bij het koppel staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Zij zijn dan ook van mening dat men op dat gebied veel kan leren van vroeger. “Vergelijk de huidige fashion maar eens met die van de 17e eeuw. Tegenwoordig gooi je kleding weg wanneer je het niet meer past of de ontwerpen niet meer leuk vindt. Vroeger werd de kleding zo ontworpen, dat elk deel van het kostuum kon worden losgemaakt, zodat het kledingstuk kon worden aangepast naar de laatste mode. Stoffen die echt op waren, werden gebruikt als poetsdoek”, legt Angela uit.
De liefde voor geschiedenis komt bij Jasper en Angela niet zomaar uit de lucht vallen. “Mijn vader werkte als gids in kostuum op slot Loevestein en mijn moeder verzamelde antieke kleding. Ik heb mijn liefde voor geschiedenis dus echt van huis uit meegekregen”, vertelt Angela.
“Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de geschiedenis. Het was op de middelbare school mijn beste vak”, vertelt Jasper.
Evenementen
“De buren zijn ondertussen gewend dat we in volledig kostuum de deur uitstappen”, lachen acteur Jasper en kleermaakster Angela. Het koppel wordt regelmatig gevraagd voor verschillende evenementen. Zo spelen zij gekleed in hun historische outfits verschillende gebeurtenissen uit de geschiedenis na, geven ze workshops op evenementen of staan ze naast een dj op het podium. “Een dj vroeg ons laatst of we in kostuum op het podium wilde staan tijdens zijn set op een festival. Dat heb ik toen gedaan”, lacht Jasper.
Inspiratie
Het ontwerpen van de kostuums is Angela’s pakkie an. “Ik haal mijn inspiratie uit boeken en schilderijen”, vertelt ze al rommelend in haar boekenkast. Al snel heeft ze het juiste exemplaar gevonden en veegt ze, hoe ironisch, het stof van de kaft. “Kijk, dit wordt mijn volgende jurk.”
Ze glijdt met haar vingers over een afbeelding van twee badmintonnende, 17-eeuwse jongedames. Beiden gekleed in een kleurrijke, zwierige jurk. Waarom haar oog precies op deze afbeelding is gevallen? “Ze zijn aan het sporten in een jurk van zijde. Zo te zien zijn dit meiden op stand, dus dat was toen de norm. Nu zouden we ons natuurlijk in onze sportkleding hijsen. Dat maakt deze tekening ontzettend interessant.”
“Kijk, deze stoffen heb ik al gevonden voor mijn nieuwe project." Ze graait twee opgevouwen lappen stof uit een stapel. De groene en blauwe zijde glinstert in het licht. “Deze lijken me perfect”, zegt Angela trots, terwijl ze de stoffen naast de afbeelding van de sportende dames houdt.
Historisch nauwkeurig
Niet alleen het ontwerp, maar ook de materialen van de kostuums zijn historisch nauwkeurig. “Ik probeer altijd bij de authentieke stoffen te blijven. Denk aan wol, zijde en linnen”, vertelt Angela. “Katoen werd vroeger niet zoveel gebruikt, dus dat gebruik ik zelf liever ook niet.”
Die specifieke stoffen vindt ze voornamelijk in stoffenwinkels, Marktplaats of de kringloopwinkel. Haar voorkeur gaat uit naar die laatste twee. “Ik koop bijvoorbeeld graag gordijnen die heel erg lijken op de stof die ik nodig heb. Het liefst gebruikte, verwassen exemplaren, want dan zien ze er ouder uit.”
Het vinden van de juiste stof voor haar projecten kan tijdrovend zijn en lukt niet altijd. “Een tijd terug was ik opzoek naar een stof met een bloemenborduursel. Die kon ik nergens vinden. Toen heb ik het zelf maar helemaal geborduurd”, vertelt ze lachend.
Kinderkleding?
Na het vinden van de juiste materialen, gaat Angela aan de slag met het zoeken van de juiste historische patronen. “Voordat ik in de stoffen knip, zet ik een testpatroon in elkaar met papier. Pas wanneer deze perfect is, durf ik mijn stoffen te gebruiken”, aldus de kleermaakster.
Zo’n historisch nauwkeurig patroon knippen is zo makkelijk nog niet. De patronen moeten eerst nog volledig aangepast worden naar de tegenwoordige tijd. “De mensen waren vroeger een stuk smaller en kleiner. Als je de originele patronen zou gebruiken, zou je denken dat het kinderkleding is”, zegt Angela lachend.
‘Je kan er een kleine auto van kopen’
Het hele proces van het tot stand komen van zo’n historisch kostuum kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. “Het maken van zo’n kostuum kan tussen de vier en acht maanden duren. Ik ben er soms wel 200 uur aan kwijt”, vertelt Angela.
Wie zelf zo’n 17-eeuwse jurk in de kast wil hebben hangen, zou diep in de buidel moeten tasten. “Als je voor 200 uur een ZZP-tarief rekent, kan je van dat bedrag ook een kleine auto kopen”, lacht de kleermaakster. “Dat is toch niet te doen?”
Bekijk hieronder de reportage over Jasper en Angela.