De komende jaren investeert Dordrecht in het bouwen van nieuwe woningen en het creëren van nieuwe banen rondom het spoor. Die huizen en banen moeten goed bereikbaar zijn voor Dordtenaren en dat betekent dat het openbaar vervoer wat beter op rolletjes moet lopen. Die verbeteringen worden nu mogelijk gemaakt dankzij de investeringen van het rijk.
De investering in het Dordtse station is onderdeel van een investeringspakket van 1,5 miljard euro. Met dat geld kan Dordrecht het station voor 2030 nog verbeteren.
Hoe gaat die verbetering eruit zien?
De oude lijn wordt hersteld. Dat is de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht. De spoorlijn is ontzettend belangrijk voor de Verstedelijkingsalliantie, volgens de gemeente Dordrecht. Acht gemeenten (Leiden, Zoetermeer, Den Haag, Rijswijk, Delft, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht), Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, provincie Zuid-Holland en het Rijk vallen onder deze alliantie en creëren samen werkgelegenheid, verduurzaming, vergroening en mobiliteit.
Als alle locaties rondom de oude lijn beter bereikbaar worden dan wordt het ook mogelijk om meer woningen in de stad te bouwen in plaats van in de polders, volgens de gemeente. Op deze manier blijven de buitengebieden groen. Wethouder Rik van der Linden voegt eraan toe: “Met een citysprinter die 8 tot 12 keer per uur rijdt. Zetten we in op duurzame mobiliteit in Dordrecht en dat is belangrijk voor een gezonde en leefbare stad."
Station rijker
De komst van een extra station neemt ook allerlei voordelen met zich mee. Niet alleen de Smart Campus Leerpark wordt toegankelijker, maar ook het Albert Schweitzer ziekenhuis wordt beter bereikbaar. Wethouder Chris van Benschop is vooral enthousiast over de mogelijkheden die het nieuwe station met zich meebrengt voor het onderwijs: "Het aanbod aan mbo- en hbo opleidingen op het Leerpark groeit, net als het aantal bedrijven. Een station Leerpark is daarom een belangrijke voorziening in deze bruisende leer- en werkomgeving".
De planning voor het nieuwe station staat nog niet vast, maar het doel is wel om ook dit plan voor 2030 te realiseren.