Die investeringen zullen in de loop der jaren moeten worden gevonden bij het Rijk, de provincie Zuid-Holland en het bedrijfsleven. Dit De Witt-pact doet denken aan het project dat in de regio Eindhoven tegenwoordig Brainport Eindhoven heet, maar ooit begon als Project Beethoven. Ook daar is ingezet op lobbyen in Den Haag, met als resultaat dat de regio daar nu één van de snelst groeiende regio’s van Nederland is.
Eenzelfde scenario zien de zeven gemeenten die samen het De Witt-pact op hebben gezet ook voor zich, maar daarvoor hebben ze wel de steun van het kabinet nodig. Het charmeoffensief is woensdag, tot groot genoegen van de gemeentebestuurders, door meerdere kandidaat-Kamerleden zeer positief ontvangen.
CDA-kandidaat-Kamerlid Karsten Klein: “Je hebt als regio een hele mooie cluster van industrie, dan is het goed dat je daarmee naar buiten treedt en steun van de overheid zoekt.” Ook Ambachter en SGP-Kamerlid André Flach is gecharmeerd.“Het is heel slim dat de gemeenten zo’n pact neerleggen. Een waslijst eisen valt weg, maar een paar concrete punten zoals in dit pact, dat werkt in Den Haag”, aldus Flach.
Of het charmeoffensief richting de kandidaat-Kamerleden effect heeft gehad wordt duidelijk als er een nieuw landbestuur gevormd wordt in de nasleep van de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober aanstaande. Oud-burgemeester van Dordrecht Peter van der Velden, tegenwoordig actief als ambassadeur voor de Drechtsteden heeft goede hoop. “Het nieuwe kabinet heeft een grote lijst aan huiswerk te verrichten als het eenmaal geïnstalleerd is, maar bovenop die lijst met huiswerk ligt nu in ieder geval de opdracht Drechtsteden”, besluit hij.
Bekijk hieronder ook een videoreportage over het debat en het De Witt-toekomstpact.