Dordrecht, Netherlands

Drechttunnel te vaak dicht door fout met hoogtedetectiesysteem

Het moest dé oplossing worden voor het te vaak afsluiten van de Drechttunnel omdat er te hoge voertuigen naderden. Maar doordat het in het najaar van 2020 ingevoerde detectiesysteem verkeerd werd afgesteld, stond het verkeer op de A16 richting Rotterdam toch nog veel vaker stil dan nodig was.
Marjolein Vos | 22 januari 2024 12:34 | Aangepast op 22 januari 2024 12:34
Bij Rijkswaterstaat stonden ze voor een raadsel toen de cijfers van 2022 binnenkwamen: de Drechttunnel bleek van alle tunnels in Nederland het vaakst afgesloten te zijn geweest vanwege te hoge voertuigen. Zelfs nog veel vaker dan voordat het nieuwe detectiesysteem was geplaatst. Dat systeem signaleert te hoge vrachtwagens. Vanuit de Europese regelgeving mogen vrachtwagens niet hoger zijn dan 4 meter. Om schade aan de tunnel te voorkomen controleert Rijkswaterstaat aanrijdende voertuigen met lasers. Die informatie wordt doorgegeven aan het hoogtedetectiesysteem. “We hebben geen idee wat de oorzaak van de stijging is”, liet een woordvoerder destijds aan RTV Dordrecht weten. Maar nu is het probleem toch boven water gekomen: de hoogtesensor hing 5 centimeter te laag, was vorige week te lezen in AD De Dordtenaar.

Werkzaamheden
“In 2022 hebben we een piek geconstateerd in het aantal hoogtemeldingen bij de Drechttunnel richting Rotterdam”, vertelt Esther de Graaf van Rijkswaterstaat. “We hebben onderzocht hoe dat komt en concludeerden in december dat de hoogtesensor 5cm lager hing dan de gewenste maximale doorrijhoogte om de tunnelsystemen te kunnen beschermen. Waarschijnlijk is de sensor na werkzaamheden niet op de juiste hoogte teruggehangen. In maart 2023 is de sensor teruggehangen op de juiste hoogte. Het aantal meldingen is daarna ook gedaald.”

De sensor hing nog altijd 23 centimeter hoger dat de wettelijk toegestane hoogte voor vrachtwagens op de weg. Maar de verkeerde afstelling zorgde wel voor onnodige overlast voor weggebruikers. In de helft van de gevallen dat de tunnel werd afgesloten, was het niet nodig.
Waarom heeft het dan zolang geduurd voor de oorzaak werd gevonden? Simpelweg omdat er niet als eerste is gekeken naar de hoogte van de sensor. “De reden dat er niet eerst of eerder naar de hoogte van de sensoren is gekeken, is dat we een schriftelijke rapport hebben van de opdrachtnemer waarin staat dat de sensoren op 4.28m hangen. Er is daarom eerst naar andere aspecten gekeken alvorens dit te controleren.”
Problemen bij andere tunnels
Niet alleen bij de Drechttunnel is het aantal meldingen van te hoog voertuigen meer dan gemiddeld. Ook bij de Noordtunnel is een stijging te zien. Maar Rijkswaterstaat weet niet of daar ook een fout is gemaakt. “We hebben op basis van hoogtemeldingen op dit moment geen indicatie dat dit ook aan de hand is met andere tunnels”, licht De Graaf toe. “Wel voeren we controles uit, onder andere bij de Noordtunnel waar we een lichte stijging van het aantal meldingen zien. Sensoren worden eens in de 6 à 7 jaar gecontroleerd in combinatie met reguliere werkzaamheden. Vooralsnog zien we geen problemen met de hoogtedetectie bij de Drechttunnel op het traject Rotterdam-Breda. Het aantal hoogtemeldingen, op jaarbasis, is nagenoeg gelijk."

Bekijk hieronder hoe het detectiesysteem werkt.

Lees meer over:

Drechttunnel|Rijkswaterstaat|

Meest gelezen

Grote opkomst verwacht voor Rode Lijn-demonstratie: ‘Het leeft echt in Dordrecht’

Erik van Krimpen | Redactie Streek 56 | 27 jun 2025 17:04

Begraafplaats Essenhof heeft zelf ingrepen gedaan bij keldergraven; gemeente laat het onderzoeken

Corrado Francke | Redactie Streek 56 | Pascal Lenstra | 24 jun 2025 10:10

Lees ook

Papendrechtsebrug (N3) gaat volgend jaar negen maanden lang dicht

De Papendrechtsebrug (N3) is vanaf juli 2026 ruim negen maanden dicht voor het wegverkeer, vanwege e...

Aannemer gezocht: wie wil de Drechttunnel renoveren?

De Drechttunnel moet nodig gerenoveerd worden. De verlichting is begin dit jaar al vervangen, maar o...

File door werkzaamheden nóg langer dan normaal; veel vertraging op snelwegen

Al weken is het drukker dan normaal op de A16 door werkzaamheden aan de Drechttunnel, maar dinsdagoc...

Opnieuw lange files op A16 en N3

Weggebruikers moeten maandagochtend opnieuw rekening houden met veel vertraging in de streek. Door w...

Nog een weekje doorbijten: linkerbuis Drechttunnel gaat dicht

De laatste fase van de werkzaamheden aan de Drechttunnel gaat vrijdagavond van start. De linker tunn...

Op deze snelweg is het wéér druk in de spits door werkzaamheden

Weggebruikers op de A16 lopen woensdagmiddag in de spits weer veel vertraging op in de richting van ...