“Het is echt heel erg druk, zo hebben we het nog niet eerder meegemaakt” zegt woordvoerder Erna Quant van Huisartsenpost DrechtDokters. “We proberen normaal gesproken mensen binnen 15 minuten te woord te staan en te helpen, maar dat lukt nu niet.”
De huisartsenpost worden de laatste tijd overspoeld met vragen. “En die hebben echt niet allemaal spoed. Het aantal vragen over vaccineren is toegenomen, maar daarvoor moeten mensen bij de GGD zijn. Maar er wordt ook regelmatig gebeld over gebitsklachten. Daarvoor moet je toch echt bij een spoedtandarts zijn.”
Het verhaal van Quant staat niet op zich. Het is een landelijk probleem: steeds meer mensen bellen met klachten die makkelijk kunnen wachten tot na het weekend. Vooral in Midden-Brabant is het niet bij te werken: daar luiden ze de noodklok. “Naar de oorzaak kunnen we alleen maar gissen. Misschien zijn mensen onzekerder geworden over hun eigen gezondhied, maar zeker weten doen we het niet,” laat Quant weten.
Gefrustreerd
Het grote aantal vragen dat geen spoed heeft, zorgt oplopende wachttijden en frustraties.
“Als mensen dan soms na een uur een triagist aan de lijn krijgen, zijn ze gefrustreerd en nemen ze geen genoegen meer met zelfzorgadvies. Bijvoorbeeld als ze een half uur oorpijn hebben, dat ze dat een paracetamol kunnen innemen en na het weekend naar hun eigen arts kunnen gaan. Soms eisen ze dan een consult, terwijl dat echt niet altijd nodig is. Dat leid tot vervelende situaties.” Doordat triagisten met dit soort gesprekken bezig zijn, moeten andere mensen langer wachten.
De Huisartsenpost wijst mensen die zich zorgen maken over hun gezondheid aan om eerst hun website te bezoeken. “Daar staat een vragenlijst, die 1 min kost om in te vullen. En gelijk een adcvies geeft over wat je het beste kunt doen op basis van klachten en leeftijd. Ook verwijzen we naar thuisarts.nl, een site die is opgesteld door huisartsen. Maar mensen hebben vaak het nummer van de huisartsenpost en bellen direct. En dat is niet altijd nodig.”
De Huisartsenpost kan geen extra personeel inzetten: er is al een tekort in verband met de zomervakantie. "We roepen bellers op om beleefd te blijven naar de triagisten. We doen ons uiterste best om iedereen snel en goed te woord te staan," zegt Quant.