gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente breekt belofte en laat blunderkast staan

e2697f581a106c09a7662b238b1f5f85

De één schiet in de lach, de ander schudt niet begrijpend het hoofd, maar de bewoners van de Hazelaarlaan in Dordrecht, die al twee jaar tegen een groene kast aankijken, zijn des duivels: "De gemeente heeft het zwart of wit beloofd; die kast gaat weg. En dan hoor ik nu dat ze 'm laten staan?"

Petra Scheurwater |  | Aangepast op
"Dat klopt", zegt een woordvoerder van de gemeente Dordrecht; "verplaatsing blijkt erg duur te zijn, het gaat echt om tonnen, daarom kiezen we er voor om de bewoners een schadevergoeding aan te bieden." Die zitten daar niet op te wachten: "Die kast moet gewoon weg."


Toen ze na de zomer van 2018 de nieuwbouwwoning betrokken ontdekten ze dat er recht voor hun erker een schakelkast voor een rioolgemaal stond. Dat ding had om de hoek van de straat moeten komen maar door een communicatiefout tussen een aannemer en de gemeente kwam die dus op deze wel héél rare plek te staan.


Wethouder Marco Stam haastte zich eind oktober 2018 naar het pand, bood excuus en een bloemetje aan en beloofde dat de kast binnen een paar dagen, hooguit een paar weken weg zou zijn. Dat bleek ingewikkeld, maar vorig jaar kregen de bewoners het bericht dat de kast medio 2020 zou verdwijnen. Niet dus, zo blijkt vandaag.


"We gaan zeker uitzoeken hoe het zo fout kon gaan en we erkennen, dat we niet graag terugkomen op de toezegging om die kast weg te halen, maar de kosten zijn zo hoog, dat dat maatschappelijk onverantwoord is", zegt de gemeentelijk woordvoerder.


Het leed wordt volgens hem wel verzacht: "We zullen die kast vervangen door een lager exemplaar." De bewoners zitten inmiddels in de modus van eerst zien en dan geloven. "Wij zijn door wethouder Stam en zijn ambtenaren twee jaar aan het lijntje gehouden. Wie in het bedrijfsleven zoiets flikt krijgt ontslag."

Lees ook

fotoazcmol

Kritiek vanuit buurgemeente en ‘grote zorgen’ in dit dorp om beoogde azc-plekken

De zoektocht naar asielzoekerscentra (azc’s) in de gemeente Molenlanden gaat niet zonder slag of stoot. Nog vijf mogelijke locaties blijven over, maar ook die stuiten op verzet. “De draagkracht van ons relatief kleine dorp wordt onevenredig zwaar belast.”

jeugdlintjealb

Hardinxveld-Giessendam roept jeugdlintje in het leven

De gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam heeft een motie om een jeugdlintje in te stellen, unaniem aangenomen. Het lintje is bedoeld voor kinderen en jongeren in de gemeente die zich op een bijzondere manier inzetten voor de samenleving en zou in november 2027 voor het eerst uitgereikt moeten worden.

IMG_7814 (1)

Terugblik Dordt in Stoom zondag op TV Dordrecht

Met een bijna een uur durende aflevering blikt deze streekomroep terug op Dordt in Stoom van vorig weekend. Daarin neemt presentator Ad van den Herik de kijker mee langs de stoomboten, stroomtrein en historische machines in Dordrecht.

fatbike1

Mannen mishandeld door fatbiker: politie heeft dader op beeld en dreigt met tonen foto

De politie heeft de dader van een mishandeling in Stadspolders in beeld en roept hem op zich te melden. De tiener reed met zijn fatbike een 79-jarige voetganger van de sokken op een in Dordrecht. Daarna deelde hij klappen uit en sloeg ook een 48-jarige omstander die te hulp schoot. Komt de jongeman niet uit eigen beweging naar de politie, dan wordt zijn gezicht herkenbaar gepubliceerd.

dirk kuijt

Dirk Kuijt naar Fenerbahçe, zijn huidige club FC Dordrecht weet van niks

Dirk Kuijt vertrekt naar het Turkse Fenerbahçe. Dat maakte de directeur van de Turkse club donderdagmiddag bekend tijdens een persconferentie. Kuijt wordt daar de assistent van de nieuwe hoofdtrainer Ismail Kartal. Opvallend is dat FC Dordrecht, de club die hij afgelopen seizoen coachte en waar hij ook komend seizoen aan het roer zou staan, van niets weet.

verkeern3

Afrit A15 naar N3 weer helemaal te gebruiken: wegdek gemaakt

De afgesloten rijstrook op de afslag van de A15 naar de N3 in Papendrecht is weer te gebruiken. Rijkswaterstaat heeft afgelopen weekend delen van het wegdek gerepareerd, waardoor er weer twee rijstroken beschikbaar zijn. De afsluiting zorgde de afgelopen weken regelmatig voor een overvolle afrit.