gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente geeft groen licht voor winterterrassen

26f0a08dbdb548e10849b57985a907a5

Deze winter mag de Dordtse horeca winterterrassen uitbaten. De gemeente heeft dat besloten zodat de horeca dan binnen de coronamaatregelen meer gasten kan ontvangen. De extra terrasruimte en mogelijkheid tot opbouw van een winterterras is er tot 1 april 2021.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Veel Dordtse horeca-ondernemers hebben al een tijdelijke vergunning voor een groter terras tussen 1 juni en 1 november 2020. Omdat de ervaringen hiermee positief zijn, wil de gemeente ook in de winterperiode deze mogelijkheid blijven geven. De gemeente vindt het belangrijk horeca-ondernemers te helpen waar mogelijk, omdat terrassen een belangrijk onderdeel zijn van de openbare ruimte in de binnenstad: ze bieden levendigheid, sfeer, gezelligheid en zijn een plek voor ontmoeting. Hierbij blijven de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden wel voorop staan, zegt de gemeente.

Om te zorgen dat ondernemers snel weten waar ze aan toe zijn, heeft de gemeente een aantal basisregels opgesteld rondom openingstijden, de grootte van het terras en de vrije doorgang voor hulpdiensten. Terrasverwarming mag onder voorwaarden, bouwwerken zoals een overkapping mogen alleen met een omgevingsvergunning. Voor terrassen die voor een ander pand staan is toestemming van de eigenaar nodig. De gemeente laat weten dat gezamenlijke plannen voorrang krijgen op plannen van individuele horeca-ondernemers. Bij dit alles moet natuurlijk worden voldaan aan de coronamaatregelen van de overheid, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Aanvragen worden zo snel mogelijk behandeld, zodat een nieuwe vergunning kan aansluiten op de huidige.

”Wij willen de horeca-ondernemers graag helpen", zegt wethouder Maarten Burggraaf. “Dankzij de extra terrasruimte kunnen horecazaken toch op een veilige manier meer klanten ontvangen. Dat is van levensbelang voor de ondernemers, maar ook van belang voor de bezoekers, en uiteindelijk ook voor de stad." Wethouder Piet Sleeking wijst op het belang van de levendige binnenstad. “Binnen de coronaregels zijn er nog steeds mogelijkheden. Dat laten de culturele instellingen zien, en dit is ook een voorbeeld."

De gemeente wil de horeca-ondernemers wel wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid om de coronaregels te handhaven, en roept de bezoekers op om zich aan de coronavoorschriften te houden.

Lees ook

busink

Man met onbegrepen gedrag uit flat gehaald: ‘Vaker een punt van aandacht’

De politie heeft donderdagmiddag een man uit een flatwoning aan de Dordtse Blaauwweg gehaald. Hij is niet aangehouden, maar overgedragen aan de crisisdienst. Agenten hebben daarbij geholpen: nadat zijn deur is ingeramd, is de man in een vacuümmatras meegenomen.

Parallelweg Sliedrecht

Sneller klaar dan verwacht: deze belangrijke weg gaat eerder open

Eerder dan vooraf aangekondigd, is de Sliedrechtse Parallelweg helemaal vernieuwd. Vanaf vrijdag 18.00 uur is de belangrijke weg aan de rand van het dorp weer volledig te gebruiken.

PSX_20260615_074640

Scooterrijder botst tegen stoeprand in Stadspolders en raakt gewond

Een scooterrijder is zondagavond gewond geraakt bij een eenzijdig ongeluk in de Dordtse wijk Stadspolders. Volgens een politiewoordvoerder botste de (jonge)man in een flauwe bocht tegen een stoeprand en ging vervolgens onderuit.

IMG_7637 (1)

Dordt in Stoom van start met drukbezochte vlootschouw: ‘Hier doe je het voor’

Met de traditionele Vlootschouw is Dordt in Stoom 2026 vrijdagavond goed en wel begonnen. Vanaf de oevers konden duizenden bezoekers genieten van een prachtig schouwspel op het water. Ook het iconische schip De Majesteit voer mee, met onder andere de burgemeester van Dordrecht, Nanning Mol, aan boord. "Ik denk dat ik, net als alle andere Dordtenaren hier, een centimeter van trots gegroeid ben."

ringrijk Zwijndrecht Streekomroep

Jongeman op fatbike betast fietsters: zeven meldingen in korte tijd

In Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht zijn in de afgelopen weken zeven vrouwelijke fietsers betast door iemand op een fatbike. Omdat onderzoek tot nu toe niets heeft opgeleverd, worden getuigen of andere slachtoffers opgeroepen zich te melden. Mogelijk zijn er meer slachtoffers.

montage_RTV Dordrecht nieuws.00_03_25_15.Still001

Als de Papendrechtsebrug straks maandenlang sluit, is deze pont van groot belang

De MRD Striker. Het zegt je waarschijnlijk niks, maar het is een naam die voetgangers en fietsers tussen Dordrecht en Papendrecht de komende maanden veelvuldig tegenkomen. Die pont dient namelijk als alternatief voor de afgesloten Papendrechtsebrug, de Streekomroep kreeg ‘m alvast te zien.