gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente geeft groen licht voor winterterrassen

26f0a08dbdb548e10849b57985a907a5

Deze winter mag de Dordtse horeca winterterrassen uitbaten. De gemeente heeft dat besloten zodat de horeca dan binnen de coronamaatregelen meer gasten kan ontvangen. De extra terrasruimte en mogelijkheid tot opbouw van een winterterras is er tot 1 april 2021.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Veel Dordtse horeca-ondernemers hebben al een tijdelijke vergunning voor een groter terras tussen 1 juni en 1 november 2020. Omdat de ervaringen hiermee positief zijn, wil de gemeente ook in de winterperiode deze mogelijkheid blijven geven. De gemeente vindt het belangrijk horeca-ondernemers te helpen waar mogelijk, omdat terrassen een belangrijk onderdeel zijn van de openbare ruimte in de binnenstad: ze bieden levendigheid, sfeer, gezelligheid en zijn een plek voor ontmoeting. Hierbij blijven de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden wel voorop staan, zegt de gemeente.

Om te zorgen dat ondernemers snel weten waar ze aan toe zijn, heeft de gemeente een aantal basisregels opgesteld rondom openingstijden, de grootte van het terras en de vrije doorgang voor hulpdiensten. Terrasverwarming mag onder voorwaarden, bouwwerken zoals een overkapping mogen alleen met een omgevingsvergunning. Voor terrassen die voor een ander pand staan is toestemming van de eigenaar nodig. De gemeente laat weten dat gezamenlijke plannen voorrang krijgen op plannen van individuele horeca-ondernemers. Bij dit alles moet natuurlijk worden voldaan aan de coronamaatregelen van de overheid, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Aanvragen worden zo snel mogelijk behandeld, zodat een nieuwe vergunning kan aansluiten op de huidige.

”Wij willen de horeca-ondernemers graag helpen", zegt wethouder Maarten Burggraaf. “Dankzij de extra terrasruimte kunnen horecazaken toch op een veilige manier meer klanten ontvangen. Dat is van levensbelang voor de ondernemers, maar ook van belang voor de bezoekers, en uiteindelijk ook voor de stad." Wethouder Piet Sleeking wijst op het belang van de levendige binnenstad. “Binnen de coronaregels zijn er nog steeds mogelijkheden. Dat laten de culturele instellingen zien, en dit is ook een voorbeeld."

De gemeente wil de horeca-ondernemers wel wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid om de coronaregels te handhaven, en roept de bezoekers op om zich aan de coronavoorschriften te houden.

Lees ook

busink

Man met onbegrepen gedrag uit flat gehaald: ‘Vaker een punt van aandacht’

De politie heeft donderdagmiddag een man uit een flatwoning aan de Dordtse Blaauwweg gehaald. Hij is niet aangehouden, maar overgedragen aan de crisisdienst. Agenten hebben daarbij geholpen: nadat zijn deur is ingeramd, is de man in een vacuümmatras meegenomen.

Screenshot_20260610_134449_Instagram

Politie betrapt racende motorrijders op Dordtse dijk: ‘Dit kunnen wij niet toestaan’

Agenten hebben afgelopen zondag een flinke groep racende motorrijders betrapt op de Wieldrechtse Zeedijk. Daarbij zijn meerdere processen-verbaal uitgedeeld. “Wij gunnen iedereen hun pleziertje maar dit gedrag op de openbare weg kunnen wij niet toestaan”, schrijft de politie op Instagram.

luchtalarm 02

rampen

Veiligheidsregio's: geen goed alternatief voor luchtalarm na 2027 is onacceptabel

De Veiligheidsregio’s Zuid-Holland Zuid en Rotterdam-Rijnmond vinden het ‘onacceptabel’ als er geen goed alternatief is wanneer het luchtalarm op 1 januari 2028 verdwijnt. Dat meldt de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten namens in totaal vier veiligheidsregio’s in een brief aan de Tweede Kamer.

72d34b52-4ce9-482b-af57-cf4b9f4ed274

Liever eigen zwembad en asielzoekers bij de buren, vindt deze nieuwe coalitie

De nieuwe coalitie in Hardinxveld-Giessendam wil liever een eigen gemeentelijk zwembad en noemt een asielzoekerscentrum (azc) binnen de eigen grenzen ‘onrealistisch’. Dat blijkt uit het bestuursakkoord van de nieuwe coalitiepartijen T@B en SGP.

auto in sloot Rid

Auto komt in sloot terecht

In Ridderkerk is dinsdagavond een auto in een sloot terechtgekomen. Dat gebeurde aan de Vlasstraat. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

flexwoningenvlijkade

Eerste flexwoningen aan Dordtse Vlijkade op plek gehesen

De eerste flexwoningen voor Oekraïners aan de Dordtse Vlijkade staan op hun plek. Met een hijskraan zijn deze week de woningen, die gebouwd zijn in een fabriek, vanaf een dieplader op hun plek gehesen. Uiteindelijk moeten de achttien woningen plaats gaan bieden aan 98 Oekraïners.