gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente geeft groen licht voor winterterrassen

26f0a08dbdb548e10849b57985a907a5

Deze winter mag de Dordtse horeca winterterrassen uitbaten. De gemeente heeft dat besloten zodat de horeca dan binnen de coronamaatregelen meer gasten kan ontvangen. De extra terrasruimte en mogelijkheid tot opbouw van een winterterras is er tot 1 april 2021.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Veel Dordtse horeca-ondernemers hebben al een tijdelijke vergunning voor een groter terras tussen 1 juni en 1 november 2020. Omdat de ervaringen hiermee positief zijn, wil de gemeente ook in de winterperiode deze mogelijkheid blijven geven. De gemeente vindt het belangrijk horeca-ondernemers te helpen waar mogelijk, omdat terrassen een belangrijk onderdeel zijn van de openbare ruimte in de binnenstad: ze bieden levendigheid, sfeer, gezelligheid en zijn een plek voor ontmoeting. Hierbij blijven de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden wel voorop staan, zegt de gemeente.

Om te zorgen dat ondernemers snel weten waar ze aan toe zijn, heeft de gemeente een aantal basisregels opgesteld rondom openingstijden, de grootte van het terras en de vrije doorgang voor hulpdiensten. Terrasverwarming mag onder voorwaarden, bouwwerken zoals een overkapping mogen alleen met een omgevingsvergunning. Voor terrassen die voor een ander pand staan is toestemming van de eigenaar nodig. De gemeente laat weten dat gezamenlijke plannen voorrang krijgen op plannen van individuele horeca-ondernemers. Bij dit alles moet natuurlijk worden voldaan aan de coronamaatregelen van de overheid, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Aanvragen worden zo snel mogelijk behandeld, zodat een nieuwe vergunning kan aansluiten op de huidige.

”Wij willen de horeca-ondernemers graag helpen", zegt wethouder Maarten Burggraaf. “Dankzij de extra terrasruimte kunnen horecazaken toch op een veilige manier meer klanten ontvangen. Dat is van levensbelang voor de ondernemers, maar ook van belang voor de bezoekers, en uiteindelijk ook voor de stad." Wethouder Piet Sleeking wijst op het belang van de levendige binnenstad. “Binnen de coronaregels zijn er nog steeds mogelijkheden. Dat laten de culturele instellingen zien, en dit is ook een voorbeeld."

De gemeente wil de horeca-ondernemers wel wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid om de coronaregels te handhaven, en roept de bezoekers op om zich aan de coronavoorschriften te houden.

Lees ook

dronekrommedijk

FC Dordrecht speelt tijdens Fandag oefenwedstrijd tegen Feyenoord

FC Dordrecht neemt het binnenkort op tegen Feyenoord. Dat gebeurt tijdens de jaarlijkse fandag van de Schapekoppen, op zaterdag 4 juli.

yv202662293A08770

Eerste training FC Dordrecht op de dag van afscheid Kuijt: ‘Via de voordeur naar buiten’

Op de dag dat FC Dordrecht weer terug op het trainingsveld was, nam hoofdtrainer Dirk Kuijt afscheid aan de Krommedijk. De deal is namelijk rond: Kuijt gaat als assistent-trainer bij zijn oude club Fenerbahçe aan de slag. “Dat is dan ook de voetballerij, dan moet je weer doorschakelen.”

Rijkswaterstaat

Ongeluk met meerdere voertuigen op A27, weg tijdelijk dicht geweest

Op de A27 bij Noordeloos is een ongeluk met meerdere voertuigen gebeurd vanuit de richting Gorinchem. De weg is tijdelijk dicht geweest en er is een lange file ontstaan.

fietsendief gepakt

Politie pakt notoire fietsendief: 19 tweewielers gevonden

De politie heeft afgelopen weekend in Dordrecht een man aangehouden die verdacht wordt van meerdere fietsendiefstallen. Bij de man thuis zijn vervolgens 19 tweewielers gevonden, waarvan er zeven als gestolen geregistreerd staan.

dji_fly_20260422_104046_738_1776847368318_photo_optimized

Deze extra verkeersmaatregelen neemt de gemeente als de Papendrechtsebrug dicht gaat

Tijdens de sluiting van de Papendrechtsebrug worden drie ponten ingezet tussen Papendrecht en Dordrecht. Om de extra verkeers- en parkeerdruk bij de locaties in Papendrecht te minimaliseren, neemt de gemeente tijdelijke verkeersmaatregelen rondom deze plekken.

noordparkvernieling

Na vernielingen in park volgen surveillancerondes van handhaving en politie

De gemeente Zwijndrecht wil surveillancerondes gaan laten uitvoeren in beeldenpark Drechtoevers in het Noordpark. Dit nadat vorige week een van de bankjes in het park in brand werd gestoken. Ook verdween toen onderhoudsmateriaal uit een opslag in hetzelfde park.