gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente geeft groen licht voor winterterrassen

26f0a08dbdb548e10849b57985a907a5

Deze winter mag de Dordtse horeca winterterrassen uitbaten. De gemeente heeft dat besloten zodat de horeca dan binnen de coronamaatregelen meer gasten kan ontvangen. De extra terrasruimte en mogelijkheid tot opbouw van een winterterras is er tot 1 april 2021.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Veel Dordtse horeca-ondernemers hebben al een tijdelijke vergunning voor een groter terras tussen 1 juni en 1 november 2020. Omdat de ervaringen hiermee positief zijn, wil de gemeente ook in de winterperiode deze mogelijkheid blijven geven. De gemeente vindt het belangrijk horeca-ondernemers te helpen waar mogelijk, omdat terrassen een belangrijk onderdeel zijn van de openbare ruimte in de binnenstad: ze bieden levendigheid, sfeer, gezelligheid en zijn een plek voor ontmoeting. Hierbij blijven de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden wel voorop staan, zegt de gemeente.

Om te zorgen dat ondernemers snel weten waar ze aan toe zijn, heeft de gemeente een aantal basisregels opgesteld rondom openingstijden, de grootte van het terras en de vrije doorgang voor hulpdiensten. Terrasverwarming mag onder voorwaarden, bouwwerken zoals een overkapping mogen alleen met een omgevingsvergunning. Voor terrassen die voor een ander pand staan is toestemming van de eigenaar nodig. De gemeente laat weten dat gezamenlijke plannen voorrang krijgen op plannen van individuele horeca-ondernemers. Bij dit alles moet natuurlijk worden voldaan aan de coronamaatregelen van de overheid, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Aanvragen worden zo snel mogelijk behandeld, zodat een nieuwe vergunning kan aansluiten op de huidige.

”Wij willen de horeca-ondernemers graag helpen", zegt wethouder Maarten Burggraaf. “Dankzij de extra terrasruimte kunnen horecazaken toch op een veilige manier meer klanten ontvangen. Dat is van levensbelang voor de ondernemers, maar ook van belang voor de bezoekers, en uiteindelijk ook voor de stad." Wethouder Piet Sleeking wijst op het belang van de levendige binnenstad. “Binnen de coronaregels zijn er nog steeds mogelijkheden. Dat laten de culturele instellingen zien, en dit is ook een voorbeeld."

De gemeente wil de horeca-ondernemers wel wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid om de coronaregels te handhaven, en roept de bezoekers op om zich aan de coronavoorschriften te houden.

Lees ook

2fa60d8_w1272_dronefotoafvalbrengs

Let op: dit afvalbrengstation is vanaf komende maand alleen nog beschikbaar met afvalpas

Zonder afvalpas zal de slagboom op het HVC-afvalbrengstation aan de Willem Dreeslaan in Papendrecht vanaf maandag 13 juli gesloten blijven. Met de invoering van deze pascontrole helpt het de gemeente de kosten van afvalinzameling in de hand houden.

artikelfotoooo

Tiende Bachfestival in Dordrecht: van leerorkest tot filmpremière

We hebben er twee jaar op moeten wachten, maar dit weekend is het tijd voor het Bachfestival in Dordrecht. De editie van dit jaar mag een jubileumeditie worden genoemd, aangezien Bach-liefhebbers voor de tiende keer kunnen afreizen naar de stad voor het festival.

Risk Factory Dordrecht

Jeugd klaargestoomd voor als de dijken breken: ‘Kinderen pakken het echt op’

Met escaperoom-achtige opdrachten is de nieuwe Risk Factory in Dordrecht klaar voor komend schooljaar. Bedoeld om leerlingen van groep 7 en 8 alles bij te brengen over bijvoorbeeld een overstroming, brand of de gevaren in het verkeer. Er zijn er slechts vier in heel ons land en Dordrecht heeft zo haar eigen lokale thema, met de vraag: wat te doen als de dijken breken?

fotpo stemvork 23

Bijzonder kunstwerk 'Stemvork' weer terug in het Wantijpark

Een bijzonder kunstwerk keert terug in het Wantijpark. Het gaat om het kunstwerk ‘Stemvork’ dat in ere is hersteld. Zaterdagochtend 13 juni wordt het gerestaureerde kunstwerk onthuld, zestig jaar na de oorspronkelijke onthulling.

bed and breakfast

Deze Bed and Breakfast grijpt naast titel: 'Ik zie aan mijn gasten dat ze genieten'

De Dordtse B&B Hesha heeft naast de titel ‘Beste B&B in Nederland 2026’ gegrepen. De accommodatie van Sharon en Herman Kerkhoven was genomineerd in de categorie 3 Tulpen. De B&B in de wijk Sterrenburg bestaat nog maar twee jaar en de uitbaters waren een maand geleden dan ook verrast met een nominatie.

Clip0003.MXF.00_04_29_27.Still001

Regenachtige voorspelling laat Wantijpop-organisator koud: 'Het belooft een feestje te worden!'

De laatste voorbereidingen van het jaarlijks terugkerend evenement Wantijlive en Wantijpop zijn, ondanks de grijze lucht, volledig afgerond. Hoewel de regendruppels de crew soms verrassen, is de sfeer goed en wordt er uitgekeken naar de show. "Het gras ligt er verassend goed bij, dus het moet vanavond helemaal goed komen", aldus organisator Magchiel Koekkoek.