gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente geeft groen licht voor winterterrassen

26f0a08dbdb548e10849b57985a907a5

Deze winter mag de Dordtse horeca winterterrassen uitbaten. De gemeente heeft dat besloten zodat de horeca dan binnen de coronamaatregelen meer gasten kan ontvangen. De extra terrasruimte en mogelijkheid tot opbouw van een winterterras is er tot 1 april 2021.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Veel Dordtse horeca-ondernemers hebben al een tijdelijke vergunning voor een groter terras tussen 1 juni en 1 november 2020. Omdat de ervaringen hiermee positief zijn, wil de gemeente ook in de winterperiode deze mogelijkheid blijven geven. De gemeente vindt het belangrijk horeca-ondernemers te helpen waar mogelijk, omdat terrassen een belangrijk onderdeel zijn van de openbare ruimte in de binnenstad: ze bieden levendigheid, sfeer, gezelligheid en zijn een plek voor ontmoeting. Hierbij blijven de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden wel voorop staan, zegt de gemeente.

Om te zorgen dat ondernemers snel weten waar ze aan toe zijn, heeft de gemeente een aantal basisregels opgesteld rondom openingstijden, de grootte van het terras en de vrije doorgang voor hulpdiensten. Terrasverwarming mag onder voorwaarden, bouwwerken zoals een overkapping mogen alleen met een omgevingsvergunning. Voor terrassen die voor een ander pand staan is toestemming van de eigenaar nodig. De gemeente laat weten dat gezamenlijke plannen voorrang krijgen op plannen van individuele horeca-ondernemers. Bij dit alles moet natuurlijk worden voldaan aan de coronamaatregelen van de overheid, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Aanvragen worden zo snel mogelijk behandeld, zodat een nieuwe vergunning kan aansluiten op de huidige.

”Wij willen de horeca-ondernemers graag helpen", zegt wethouder Maarten Burggraaf. “Dankzij de extra terrasruimte kunnen horecazaken toch op een veilige manier meer klanten ontvangen. Dat is van levensbelang voor de ondernemers, maar ook van belang voor de bezoekers, en uiteindelijk ook voor de stad." Wethouder Piet Sleeking wijst op het belang van de levendige binnenstad. “Binnen de coronaregels zijn er nog steeds mogelijkheden. Dat laten de culturele instellingen zien, en dit is ook een voorbeeld."

De gemeente wil de horeca-ondernemers wel wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid om de coronaregels te handhaven, en roept de bezoekers op om zich aan de coronavoorschriften te houden.

Lees ook

businkridderkerkpoltrokmolen

Gewonde bij steekpartij in Ridderkerk, verdachte vast

Bij een steekpartij in Ridderkerk is woensdagavond iemand gewond geraakt. De politie heeft een 16-jarige verdachte aangehouden.

busink

Man met onbegrepen gedrag uit flat gehaald: ‘Vaker een punt van aandacht’

De politie heeft donderdagmiddag een man uit een flatwoning aan de Dordtse Blaauwweg gehaald. Hij is niet aangehouden, maar overgedragen aan de crisisdienst. Agenten hebben daarbij geholpen: nadat zijn deur is ingeramd, is de man in een vacuümmatras meegenomen.

THUMB WEBSITE 2

Cultuurcentrum kent complete metamorfose: ‘Ruimte voor honderd bezoekers extra’

Cultuurcentrum Cascade in Hendrik-Ido-Ambacht is na een jaar gesloten te zijn geweest weer open. Door een grootschalige verbouwing en vernieuwing van het pand moest het samen met de bibliotheek een jaar lang wijken naar een tijdelijk onderkomen. De eerste twee verdiepingen hebben een behoorlijke metamorfose ondergaan.

auto in sloot Rid

Auto komt in sloot terecht

In Ridderkerk is dinsdagavond een auto in een sloot terechtgekomen. Dat gebeurde aan de Vlasstraat. Voor zover bekend is niemand gewond geraakt.

seringenstraat Papendrecht

Raad wil besluit over huisvesting statushouders overlaten aan nieuw college: ‘Politiek zuiver’

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad van Papendrecht wil een besluit over de huisvesting van statushouders overlaten aan het nieuwe college. Het huidig gemeentebestuur stelt voor om mensen met een verblijfsvergunning tijdelijk te huisvesten in de voormalige asielopvang aan de Seringenstraat. Volgens de raad is het politiek zuiver om daarmee te wachten tot het nieuwe bestuur is aangetreden.

politie 02

Onveiligheidsgevoel in meeste gemeenten gegroeid, ook ervaren sommigen meer overlast

Het onveiligheidsgevoel van inwoners is in de meeste gemeenten in onze streek gestegen ten opzichte van 2023. Ook ervaren de inwoners van een aantal gemeenten meer overlast in de buurt. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor, een tweejaarlijks terugkerend bevolkingsonderzoek.