gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente geeft groen licht voor winterterrassen

26f0a08dbdb548e10849b57985a907a5

Deze winter mag de Dordtse horeca winterterrassen uitbaten. De gemeente heeft dat besloten zodat de horeca dan binnen de coronamaatregelen meer gasten kan ontvangen. De extra terrasruimte en mogelijkheid tot opbouw van een winterterras is er tot 1 april 2021.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Veel Dordtse horeca-ondernemers hebben al een tijdelijke vergunning voor een groter terras tussen 1 juni en 1 november 2020. Omdat de ervaringen hiermee positief zijn, wil de gemeente ook in de winterperiode deze mogelijkheid blijven geven. De gemeente vindt het belangrijk horeca-ondernemers te helpen waar mogelijk, omdat terrassen een belangrijk onderdeel zijn van de openbare ruimte in de binnenstad: ze bieden levendigheid, sfeer, gezelligheid en zijn een plek voor ontmoeting. Hierbij blijven de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden wel voorop staan, zegt de gemeente.

Om te zorgen dat ondernemers snel weten waar ze aan toe zijn, heeft de gemeente een aantal basisregels opgesteld rondom openingstijden, de grootte van het terras en de vrije doorgang voor hulpdiensten. Terrasverwarming mag onder voorwaarden, bouwwerken zoals een overkapping mogen alleen met een omgevingsvergunning. Voor terrassen die voor een ander pand staan is toestemming van de eigenaar nodig. De gemeente laat weten dat gezamenlijke plannen voorrang krijgen op plannen van individuele horeca-ondernemers. Bij dit alles moet natuurlijk worden voldaan aan de coronamaatregelen van de overheid, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Aanvragen worden zo snel mogelijk behandeld, zodat een nieuwe vergunning kan aansluiten op de huidige.

”Wij willen de horeca-ondernemers graag helpen", zegt wethouder Maarten Burggraaf. “Dankzij de extra terrasruimte kunnen horecazaken toch op een veilige manier meer klanten ontvangen. Dat is van levensbelang voor de ondernemers, maar ook van belang voor de bezoekers, en uiteindelijk ook voor de stad." Wethouder Piet Sleeking wijst op het belang van de levendige binnenstad. “Binnen de coronaregels zijn er nog steeds mogelijkheden. Dat laten de culturele instellingen zien, en dit is ook een voorbeeld."

De gemeente wil de horeca-ondernemers wel wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid om de coronaregels te handhaven, en roept de bezoekers op om zich aan de coronavoorschriften te houden.

Lees ook

zand

Van een gloednieuw fietspad tot een beveiliger: zo komt je straks veilig de rivier over

Om het voor reizigers makkelijker te maken, wordt er een fietspad aangelegd aan de Kerkedreef in Dordrecht. Zo kan de speciale pont op een veiligere manier worden bereikt, zodra de werkzaamheden aan de Papendrechtsebrug starten. En ook aan de overkant wordt er hard gewerkt om alles klaar te maken.

zwemmen wantijbad

In 'gesloten' Wantijbad wordt toch gezwommen: medewerkers en kinderen nemen duik

Medewerkers van het Wantijbad en hun familie hebben het er vrijdag van genomen. Terwijl het buitenbad voor de verkoeling-zoekende Dordtenaar nog altijd gesloten is, nemen medewerkers van het zwembad vrijdag wel een verfrissende duik. 

burgemeester ter illustratie AI

OM hield oud-burgemeester Herman J. met spoed aan uit angst voor kindermisbruik

Het Openbaar Ministerie besloot de oud-burgemeester van Hendrik-Ido-Ambacht in februari met spoed aan te houden uit angst dat hij kinderen zou gaan misbruiken. Die vrees ontstond na het lezen van seksueel expliciete chats van Herman J. met een onbekende man. De officier van justitie zei dat tijdens het proces tegen de 77-jarige verdachte.

thumb website

School heeft zo snel mogelijk extra lesruimte nodig: ‘Anders leerlingen ‘nee’ verkopen’

Praktijkschool De Sprong in Sliedrecht heeft zo snel mogelijk extra lesruimte nodig. Het leerlingenaantal groeit en daardoor wordt het huidige gebouw te klein. Met zo’n 150 leerlingen is het nu al improviseren, maar dat probleem wordt na de zomervakantie nog groter. “We moeten gaan improviseren.”

Schermafbeelding 2026-05-28 135052

Er was eens: ‘Een beeld voor de Stadswerven’

'Er was eens, op het Eiland van Dordt…’ is een nieuwe serie van programma’s en documentaires die RTV Dordrecht de afgelopen decennia heeft gemaakt over bijzondere gebeurtenissen in de stad. Van de verbouwing van het Nationaal Onderwijsmuseum tot 50 jaar duwvaart. Ditmaal blikt de omroep terug op de realisatie van het beeld 'Choëphore' met de documentaire 'Een beeld voor de Stadswerven'.

PSX_20260615_133225

Man (32) zwaargewond bij steekpartij op opvangboot voor vluchtelingen

Een 32-jarige man is maandagmiddag zwaargewond geraakt bij een steekpartij op een opvangboot voor vluchtelingen in Hendrik-Ido-Ambacht. Het slachtoffer is met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Hij had onder meer verwondingen aan zijn gezicht.