gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente geeft groen licht voor winterterrassen

26f0a08dbdb548e10849b57985a907a5

Deze winter mag de Dordtse horeca winterterrassen uitbaten. De gemeente heeft dat besloten zodat de horeca dan binnen de coronamaatregelen meer gasten kan ontvangen. De extra terrasruimte en mogelijkheid tot opbouw van een winterterras is er tot 1 april 2021.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Veel Dordtse horeca-ondernemers hebben al een tijdelijke vergunning voor een groter terras tussen 1 juni en 1 november 2020. Omdat de ervaringen hiermee positief zijn, wil de gemeente ook in de winterperiode deze mogelijkheid blijven geven. De gemeente vindt het belangrijk horeca-ondernemers te helpen waar mogelijk, omdat terrassen een belangrijk onderdeel zijn van de openbare ruimte in de binnenstad: ze bieden levendigheid, sfeer, gezelligheid en zijn een plek voor ontmoeting. Hierbij blijven de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden wel voorop staan, zegt de gemeente.

Om te zorgen dat ondernemers snel weten waar ze aan toe zijn, heeft de gemeente een aantal basisregels opgesteld rondom openingstijden, de grootte van het terras en de vrije doorgang voor hulpdiensten. Terrasverwarming mag onder voorwaarden, bouwwerken zoals een overkapping mogen alleen met een omgevingsvergunning. Voor terrassen die voor een ander pand staan is toestemming van de eigenaar nodig. De gemeente laat weten dat gezamenlijke plannen voorrang krijgen op plannen van individuele horeca-ondernemers. Bij dit alles moet natuurlijk worden voldaan aan de coronamaatregelen van de overheid, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Aanvragen worden zo snel mogelijk behandeld, zodat een nieuwe vergunning kan aansluiten op de huidige.

”Wij willen de horeca-ondernemers graag helpen", zegt wethouder Maarten Burggraaf. “Dankzij de extra terrasruimte kunnen horecazaken toch op een veilige manier meer klanten ontvangen. Dat is van levensbelang voor de ondernemers, maar ook van belang voor de bezoekers, en uiteindelijk ook voor de stad." Wethouder Piet Sleeking wijst op het belang van de levendige binnenstad. “Binnen de coronaregels zijn er nog steeds mogelijkheden. Dat laten de culturele instellingen zien, en dit is ook een voorbeeld."

De gemeente wil de horeca-ondernemers wel wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid om de coronaregels te handhaven, en roept de bezoekers op om zich aan de coronavoorschriften te houden.

Lees ook

kat vermist

Remco ziet kat met 20 kilometer per uur verdwijnen: 'Is op e-bike meegenomen'

Wie heeft de 1,5 jaar oude kat Oscar gezien? Het beestje verdween afgelopen zaterdag op hoge snelheid uit zijn vertrouwde omgeving Rijsoord en is voor het laatst gezien in Dordrecht. Oscar is waarschijnlijk op een e-bike meegenomen, maar waarom? Baasje Remco van Die zit met de handen in het haar: 'Het is mijn maatje.'

yv2026610A1D00395

FC Dordrecht huurt Ayoub Ouarghi en Lucas Gardenier van Feyenoord

Ayoub Ouarghi is de nieuwe aanwinst van FC Dordrecht. De achttienjarige middenvelder wordt één seizoen gehuurd van Feyenoord. Afgelopen seizoen debuteerde de middenvelder al voor het eerste elftal van Feyenoord. Ook linkervleugelverdediger Lucas Gardenier wordt één seizoen gehuurd van de club uit Rotterdam-Zuid.

cb4042062709d94bfa4d22fd01011c10

Dordt in Stoom trapt af met de vlootschouw, bekijk 'm hier

Dordrecht staat dit weekend volledig in het teken van Dordt in Stoom. De aftrap daarvan is traditiegetrouw de vlootschouw, Rijnmond zendt het evenement in samenwerking met de Streekomroep (RTV Dordrecht) live uit.

sloop Weeskinderendijk 01

Eerste panden Weeskinderendijk gesloopt: ruimte voor tijdelijke parkeerplaats

De sloop van verschillende woningen en bedrijfspanden langs de Weeskinderendijk in Dordrecht is in volle gang. Begin juni is gestart met het afbreken van tientallen woningen die al langere tijd leegstaan, nadat eerst de panden van asbest zijn ontdaan.

ouwejonges

‘Ouwe Jonges’ gooien de beuk erin én openen klaaglijn

Het gaat er zondagmiddag ongetwijfeld weer niet erg zachtzinnig aan toe bij RTV Dordrecht als presentator Ron van de Rhee aan de stamtafel plaatsneemt met Ad van den Herik en Thijs Blom. In Ouwe Jonges Krentebrood wordt het nieuws van de afgelopen weken in sneltreinvaart doorgenomen en opent het trio een heuse klaaglijn.

kat vermist

Kat Oscar verdween op hoge snelheid, nu is hij terug bij Remco: 'Ik kon bijna niet praten'

Mooi nieuws: de ruim anderhalve week vermiste kat Oscar is gevonden. Oscar verdween op hoge snelheid vanuit Rijsoord, maar werd woensdagavond door iemand gezien in het Brabantse Oudenbosch. Zijn baasje Remco van Die is opgelucht: “Toen ik werd gebeld, kon ik bijna niet praten."