gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente geeft groen licht voor winterterrassen

26f0a08dbdb548e10849b57985a907a5

Deze winter mag de Dordtse horeca winterterrassen uitbaten. De gemeente heeft dat besloten zodat de horeca dan binnen de coronamaatregelen meer gasten kan ontvangen. De extra terrasruimte en mogelijkheid tot opbouw van een winterterras is er tot 1 april 2021.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Veel Dordtse horeca-ondernemers hebben al een tijdelijke vergunning voor een groter terras tussen 1 juni en 1 november 2020. Omdat de ervaringen hiermee positief zijn, wil de gemeente ook in de winterperiode deze mogelijkheid blijven geven. De gemeente vindt het belangrijk horeca-ondernemers te helpen waar mogelijk, omdat terrassen een belangrijk onderdeel zijn van de openbare ruimte in de binnenstad: ze bieden levendigheid, sfeer, gezelligheid en zijn een plek voor ontmoeting. Hierbij blijven de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden wel voorop staan, zegt de gemeente.

Om te zorgen dat ondernemers snel weten waar ze aan toe zijn, heeft de gemeente een aantal basisregels opgesteld rondom openingstijden, de grootte van het terras en de vrije doorgang voor hulpdiensten. Terrasverwarming mag onder voorwaarden, bouwwerken zoals een overkapping mogen alleen met een omgevingsvergunning. Voor terrassen die voor een ander pand staan is toestemming van de eigenaar nodig. De gemeente laat weten dat gezamenlijke plannen voorrang krijgen op plannen van individuele horeca-ondernemers. Bij dit alles moet natuurlijk worden voldaan aan de coronamaatregelen van de overheid, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Aanvragen worden zo snel mogelijk behandeld, zodat een nieuwe vergunning kan aansluiten op de huidige.

”Wij willen de horeca-ondernemers graag helpen", zegt wethouder Maarten Burggraaf. “Dankzij de extra terrasruimte kunnen horecazaken toch op een veilige manier meer klanten ontvangen. Dat is van levensbelang voor de ondernemers, maar ook van belang voor de bezoekers, en uiteindelijk ook voor de stad." Wethouder Piet Sleeking wijst op het belang van de levendige binnenstad. “Binnen de coronaregels zijn er nog steeds mogelijkheden. Dat laten de culturele instellingen zien, en dit is ook een voorbeeld."

De gemeente wil de horeca-ondernemers wel wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid om de coronaregels te handhaven, en roept de bezoekers op om zich aan de coronavoorschriften te houden.

Lees ook

OPMA Vita Kovalenko

Op Pad Met Ad: over vrijheid versus onderdrukking in Oekraïne

De oorlog in Oekraïne die Europa vier jaar geleden overviel, is het onderwerp van een nieuwe aflevering van Op Pad Met Ad. Schrijfster Vita Kovalenko neemt presentator Ad van den Herik mee door de geschiedenis en de toekomst van het land. Ze laat zien dat de strijd om vrijheid en eigenheid iets is dat al vele honderden jaren door haar thuisland wordt gestreden.

Schermafdruk op 2026-06-26 16-49-48

Koningspython gaat op avontuur in Dordrecht

Een opvallende vondst in de Schipbeekstraat in Dordrecht. Vrijdag keek iemand vreemd op toen daar ineens een koningspython over straat kroop. Na een melding is een gespecialiseerd team ingeschakeld om de opvallende oranje-gele slang van ongeveer twee meter lang te vangen. Dat lukte, waarna het dier tijdelijk is ondergebracht bij dierenzorgcentrum Louterbloemen.

zand

Van een gloednieuw fietspad tot een beveiliger: zo komt je straks veilig de rivier over

Om het voor reizigers makkelijker te maken, wordt er een fietspad aangelegd aan de Kerkedreef in Dordrecht. Zo kan de speciale pont op een veiligere manier worden bereikt, zodra de werkzaamheden aan de Papendrechtsebrug starten. En ook aan de overkant wordt er hard gewerkt om alles klaar te maken.

stille tocht Kalilu 02.jpg

Tweehonderd mensen lopen stille tocht voor neergestoken Kalilu (21): 'Dit doet mij goed'

Een stille tocht voor de 21-jarige Kalilu in Zwijndrecht heeft zo'n 200 mensen op de been gebracht. De jongeman werd vorige week neergestoken in een woning aan de Nijhoffstraat in het dorp en overleed later aan zijn verwondingen. Vrienden, familie en buurtbewoners bewezen Kalilu de laatste eer. "Dit laat zien dat veel mensen om hem gaven."

noordparkvernieling

‘Wat is hier de lol van?’ Vrijwilliger aangeslagen na vernielingen in park

Grote verbazing en verbolgenheid in Zwijndrecht, nadat vandalen in het beeldenpark Drechtoevers in het Noordpark eerder deze week een bankje in brand hebben gestoken. Een hoopje wit poeder is het enige dat is overgebleven. Daar bleef het niet bij, want ook een paal aan de waterkant van het park werd in brand gestoken én er zijn onderhoudsmaterialen verdwenen.

ef7676c8-a531-3abb-8c03-10f96dab8008

Thuis in Arkel bij de vader van Frenkie de Jong: 'Ieder nadeel heeft zijn voordeel'

"Een bakkie?" Gastvrij als de vader van Frenkie de Jong is, serveert hij op deze zonnige middag aan de Prinses Margrietstraat in Arkel (gemeente Molenlanden) een vers kopje koffie. Net als twee jaar geleden. Toen een paar weken voor het EK van Oranje, nu een paar weken voor het WK.