gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente geeft groen licht voor winterterrassen

26f0a08dbdb548e10849b57985a907a5

Deze winter mag de Dordtse horeca winterterrassen uitbaten. De gemeente heeft dat besloten zodat de horeca dan binnen de coronamaatregelen meer gasten kan ontvangen. De extra terrasruimte en mogelijkheid tot opbouw van een winterterras is er tot 1 april 2021.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Veel Dordtse horeca-ondernemers hebben al een tijdelijke vergunning voor een groter terras tussen 1 juni en 1 november 2020. Omdat de ervaringen hiermee positief zijn, wil de gemeente ook in de winterperiode deze mogelijkheid blijven geven. De gemeente vindt het belangrijk horeca-ondernemers te helpen waar mogelijk, omdat terrassen een belangrijk onderdeel zijn van de openbare ruimte in de binnenstad: ze bieden levendigheid, sfeer, gezelligheid en zijn een plek voor ontmoeting. Hierbij blijven de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden wel voorop staan, zegt de gemeente.

Om te zorgen dat ondernemers snel weten waar ze aan toe zijn, heeft de gemeente een aantal basisregels opgesteld rondom openingstijden, de grootte van het terras en de vrije doorgang voor hulpdiensten. Terrasverwarming mag onder voorwaarden, bouwwerken zoals een overkapping mogen alleen met een omgevingsvergunning. Voor terrassen die voor een ander pand staan is toestemming van de eigenaar nodig. De gemeente laat weten dat gezamenlijke plannen voorrang krijgen op plannen van individuele horeca-ondernemers. Bij dit alles moet natuurlijk worden voldaan aan de coronamaatregelen van de overheid, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Aanvragen worden zo snel mogelijk behandeld, zodat een nieuwe vergunning kan aansluiten op de huidige.

”Wij willen de horeca-ondernemers graag helpen", zegt wethouder Maarten Burggraaf. “Dankzij de extra terrasruimte kunnen horecazaken toch op een veilige manier meer klanten ontvangen. Dat is van levensbelang voor de ondernemers, maar ook van belang voor de bezoekers, en uiteindelijk ook voor de stad." Wethouder Piet Sleeking wijst op het belang van de levendige binnenstad. “Binnen de coronaregels zijn er nog steeds mogelijkheden. Dat laten de culturele instellingen zien, en dit is ook een voorbeeld."

De gemeente wil de horeca-ondernemers wel wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid om de coronaregels te handhaven, en roept de bezoekers op om zich aan de coronavoorschriften te houden.

Lees ook

foto artikel pilot game

Geen boek, maar een game op je leeslijst: bieb experimenteert op middelbare school

Een game uitspelen in plaats van het lezen van een boek voor je leeslijst. Mogelijk wordt dat de toekomst voor middelbare scholieren. Bibliotheek AanZet, die tientallen vestigingen in onze streek heeft, onderzoekt hoe games een serieuze rol kunnen spelen in het onderwijs. Bijvoorbeeld tijdens de Engelse les.

fotoazcmol

Kritiek vanuit buurgemeente en ‘grote zorgen’ in dit dorp om beoogde azc-plekken

De zoektocht naar asielzoekerscentra (azc’s) in de gemeente Molenlanden gaat niet zonder slag of stoot. Nog vijf mogelijke locaties blijven over, maar ook die stuiten op verzet. “De draagkracht van ons relatief kleine dorp wordt onevenredig zwaar belast.”

busink

Man met onbegrepen gedrag uit flat gehaald: ‘Vaker een punt van aandacht’

De politie heeft donderdagmiddag een man uit een flatwoning aan de Dordtse Blaauwweg gehaald. Hij is niet aangehouden, maar overgedragen aan de crisisdienst. Agenten hebben daarbij geholpen: nadat zijn deur is ingeramd, is de man in een vacuümmatras meegenomen.

IMG_7637 (1)

Dordt in Stoom van start met drukbezochte vlootschouw: ‘Hier doe je het voor’

Met de traditionele Vlootschouw is Dordt in Stoom 2026 vrijdagavond goed en wel begonnen. Vanaf de oevers konden duizenden bezoekers genieten van een prachtig schouwspel op het water. Ook het iconische schip De Majesteit voer mee, met onder andere de burgemeester van Dordrecht, Nanning Mol, aan boord. "Ik denk dat ik, net als alle andere Dordtenaren hier, een centimeter van trots gegroeid ben."

pexelswandeling

Dit jaar geen avondvierdaagse in Sliedrecht

Geen avondvierdaagse in Sliedrecht dit jaar. Ondanks herhaaldelijke oproepen, is het de organisatie niet gelukt om genoeg vrijwillige verkeersregelaars te vinden. "Door dit tekort kunnen wij de veiligheid van de deelnemers en overige weggebruikers niet voldoende waarborgen", schrijft de organisatie Avondvierdaagse Sliedrecht. Deelnemers krijgen hun inschrijfgeld terug.

baanhoekbrug

Let op: Baanhoekbrug al vanaf 6 juli niet meer door fietsers te gebruiken

Het fietspad van de Baanhoekbrug gaat elf dagen eerder dicht dan tot nu toe bekend. Vanwege voorbereidende werkzaamheden kunnen tweewielers als vanaf 6 juli de brug niet meer gebruiken om de Beneden Merwede over te steken.