gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente geeft groen licht voor winterterrassen

26f0a08dbdb548e10849b57985a907a5

Deze winter mag de Dordtse horeca winterterrassen uitbaten. De gemeente heeft dat besloten zodat de horeca dan binnen de coronamaatregelen meer gasten kan ontvangen. De extra terrasruimte en mogelijkheid tot opbouw van een winterterras is er tot 1 april 2021.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Veel Dordtse horeca-ondernemers hebben al een tijdelijke vergunning voor een groter terras tussen 1 juni en 1 november 2020. Omdat de ervaringen hiermee positief zijn, wil de gemeente ook in de winterperiode deze mogelijkheid blijven geven. De gemeente vindt het belangrijk horeca-ondernemers te helpen waar mogelijk, omdat terrassen een belangrijk onderdeel zijn van de openbare ruimte in de binnenstad: ze bieden levendigheid, sfeer, gezelligheid en zijn een plek voor ontmoeting. Hierbij blijven de belangen van omwonenden en andere belanghebbenden wel voorop staan, zegt de gemeente.

Om te zorgen dat ondernemers snel weten waar ze aan toe zijn, heeft de gemeente een aantal basisregels opgesteld rondom openingstijden, de grootte van het terras en de vrije doorgang voor hulpdiensten. Terrasverwarming mag onder voorwaarden, bouwwerken zoals een overkapping mogen alleen met een omgevingsvergunning. Voor terrassen die voor een ander pand staan is toestemming van de eigenaar nodig. De gemeente laat weten dat gezamenlijke plannen voorrang krijgen op plannen van individuele horeca-ondernemers. Bij dit alles moet natuurlijk worden voldaan aan de coronamaatregelen van de overheid, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Aanvragen worden zo snel mogelijk behandeld, zodat een nieuwe vergunning kan aansluiten op de huidige.

”Wij willen de horeca-ondernemers graag helpen", zegt wethouder Maarten Burggraaf. “Dankzij de extra terrasruimte kunnen horecazaken toch op een veilige manier meer klanten ontvangen. Dat is van levensbelang voor de ondernemers, maar ook van belang voor de bezoekers, en uiteindelijk ook voor de stad." Wethouder Piet Sleeking wijst op het belang van de levendige binnenstad. “Binnen de coronaregels zijn er nog steeds mogelijkheden. Dat laten de culturele instellingen zien, en dit is ook een voorbeeld."

De gemeente wil de horeca-ondernemers wel wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid om de coronaregels te handhaven, en roept de bezoekers op om zich aan de coronavoorschriften te houden.

Lees ook

techniekfestival2

Techniekfestival lijkt vruchten af te werpen: meer jongeren kiezen voor opleiding in techniek

Terwijl het totale aantal leerlingen in Nederland afneemt, groeit de belangstelling voor technische opleidingen. Volgens de organisatie van het techniekfestival op het leerpark in Dordrecht laat dat zien dat het loont om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met techniek.

lijnzaadstraatrotterdampolitie

Slachtoffer dodelijke woningbrand Rotterdam komt uit Zwijndrecht

De persoon die afgelopen zondag om het leven is gekomen bij een woningbrand in Rotterdam-Zuid, is een 44-jarige man uit Zwijndrecht. Dat heeft de politie bekend gemaakt. De politie doet nog onderzoek naar hoe hij om het leven is gekomen.

artikelfoto kazerne SLIE

Na decennia verhuist brandweer uit centrum Sliedrecht: 'Brok historie'

Dinsdagavond staat er iets bijzonders te gebeuren: de brandweer van Sliedrecht vertrekt uit het hart van het dorp en betrekt een nieuwe kazerne aan de Rijnstraat. De nieuwe brandweerkazerne is vanaf dan gevestigd in het voormalige politiebureau aan de rand van Sliedrecht. Omwonenden van de oude stek gaan de brandweer wel missen.

studiodewitt

Een nieuwe Studio De Witt: presentator Ronald Roël te gast

Hoofdgast in Studio De Witt is zaterdag Ronald Roël. De radiomaker, die jarenlang de Zwijndrechtse politiek op de voet volgde, zet een punt achter zijn lokale radiocarrière. Als interviewer en presentator van ATOS Radio groeide hij uit tot een bekend gezicht van de lokale omroep.

WhatsApp-Image-2026-05-07-at-15.06.18-768x576

Slecht wegdek Rijksstraatweg aangepakt: let op omleidingen

De Rijksstraatweg in Ridderkerk wordt vernieuwd. Het wegdek is beschadigd en heeft scheuren, dus is er een nieuwe laag asfalt nodig. Ridderkerkers krijgen daarom in de maand juni op verschillende plekken te maken met omleidingen.

hendrik ido ambacht

Opnieuw vrouw aangerand door man op fatbike in Hendrik-Ido-Ambacht

In Hendrik-Ido-Ambacht is dinsdagavond opnieuw een vrouw aangerand door een onbekende man op een fatbike. Dat gebeurde rond 21:30 uur langs de Krommeweg. Zeven andere vrouwen zijn in de afgelopen weken in de omgeving ook al betast door iemand op een fatbike, maar nog niemand is aangehouden.