gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente inspecteert duizenden bomen

01c09f9672fe2788ea149933cc19db09

Dordrecht is donderdag begonnen met een megabomeninspectie. Zo'n 10 duizend bomen in de stad worden komende tijd gecontroleerd op ziektes.

Jordy Nijenhuis |  | Aangepast op
Inspecteurs met oranje hesjes stonden 's ochtends omhoog te turen in de Viersprong in de Biesbosch. Ze bekijken elke boom, in de hoop iets te kunnen ontdekken.

Kale takken zijn reden tot zorg. Het is meestal een teken van de essentaksterfte, een schimmel uit Azië die de laatste jaren in Europa om zich heen grijpt."De schimmel overwintert in bladeren. Als bomen daarna weer uitlopen, gaat de schimmel terug de boom in en tast de takken en bladeren aan", zegt Oege Oevering, groenbeheerder in Dordrecht.

Tekst gaat verder onder de video.

&t=19s

Oervering weet dat de van oorsprong Aziatische schimmel via Polen en Duitsland naar ons land is gekomen: "Er is nog niks op gevonden, al werkt de landbouwuniversiteit in Wageningen wel aan het kweken van essen, die resistent zijn tegen die exotisch schimmel."

De schimmel gedijt vooral goed in gevallen bladeren. "Daarom zie je in de polders veel meer aangetaste essen dan in de stad, want daar worden bladeren meestal opgeruimd."

Bomen die ziek zijn stoten besmette takken zelf af. Deze bomen laten staan is gevaarlijk, omdat ze van het een op het andere moment kunnen afbreken.

"Het is een gigantische klus", geeft Jurgen Scholten, teamleider Groen bij de gemeente Dordrecht, toe. Gespecialiseerde bedrijven zijn ingehuurd om te kijken hoe alle bomen op het Eiland Dordrecht erbij staan.Scholten verwacht dat komende tijd veel bomen gekapt moeten worden. "Het zou best kunnen dat we binnen nu en vijftien jaar 90 procent van de essen kwijtraken."

De gaten die vallen in het Dordtse landschap worden opgevuld met andere bomen. "Geen essen", zegt Scholten nadrukkelijk. "Het worden verschillende soorten zodat we minder risico lopen op ziektes in de toekomst."

Lees ook

PSX_20260529_191757

Woonboerderij uitgebrand na blikseminslag

Een woonboerderij in Bleskensgraaf is vrijdagavond in vlammen opgegaan. Bij de brand kwam veel rook vrij.

PSX_20260615_133225

Slachtoffer van 'steekpartij' op opvangboot blijkt zichzelf verwond te hebben

De 32-jarige man die maandag zwaargewond raakte bij de steekpartij op de opvangboot voor vluchtelingen in Hendrik-Ido-Ambacht heeft dat zelf gedaan. Dat meldt de politie. Na grondig onderzoek zou zijn gebleken dat de man zichzelf heeft verwond.

MuurschilderingNoordtribune

Buitenkant tribune FC Dordrecht ondergaat metamorfose: ‘Ziel van de club zichtbaar’

De Noordtribune van FC Dordrecht is een kunstwerk rijker. Aan de buitenkant van het M-Scores Stadion is een nieuwe muurschildering zichtbaar, die begin volgende maand officieel zal worden onthuld. Het kunstwerk is gemaakt door kunstenaar Bram Verbrugge, die input vanuit supporters heeft verwerkt in de mural.

yv202662293A08770

Eerste training FC Dordrecht op de dag van afscheid Kuijt: ‘Via de voordeur naar buiten’

Op de dag dat FC Dordrecht weer terug op het trainingsveld was, nam hoofdtrainer Dirk Kuijt afscheid aan de Krommedijk. De deal is namelijk rond: Kuijt gaat als assistent-trainer bij zijn oude club Fenerbahçe aan de slag. “Dat is dan ook de voetballerij, dan moet je weer doorschakelen.”

DSC_7608 (1)

Alle oefenduels FC Dordrecht bekend: drie beloftenploegen, vier keer in eigen stadion

Twee regioderby’s, drie beloftenploegen en twee tegenstanders uit ‘de woestijn’: het volledige oefenprogramma van FC Dordrecht is bekend. Waar de Krommedijkclub de afgelopen seizoen nog weleens een uitstapje maakte naar Zeeland, Noord-Brabant of Gelderland, blijft de ploeg deze voorbereiding dichtbij huis.

blij gezichten

Avondvierdaagse dag na afgelasting wel van start, dat levert vrolijke gezichten op

De Dordtse avondvierdaagse is een dag later dan gepland van start gegaan. Vanwege opgegeven noodweer moest het festijn dinsdag nog worden afgeblazen, maar met een heerlijk zonnetje, dansende kinderen en gezellige muziek is de aftrap op woensdag een groot feest.