gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeente zet wéér miljoenen opzij voor aanschaf panden Weeskinderendijk

93a5e4dd0668cab001adefe55a34be2e

Een spannende avond voor bewoners van de Weeskinderendijk-oost, deze dinsdag in het stadskantoor. Daar werd door een gemeentelijke commissie vergaderd over het vrijmaken van nog eens vijf miljoen euro om hun woningen over te kopen. Het plan gaat nu naar de gemeenteraad.

Redactie Streekomroep | Trevyn van Houwelingen |  | Aangepast op
In een eerder stadium werd door het stadsbestuur al vier miljoen euro vrijgemaakt voor de aankoop van vierenveertig woningen aan de Weeskinderendijk. Het geld komt uit een pot die al bedoeld was voor de herinrichting van het gebied.

Maasterras
De woningen moeten namelijk plaats maken voor de aanleg van nieuwbouwproject Maasterras, al is ook aangaande die plannen nog geen definitieve beslissing genomen in de raad. Die situatie zorgt dan ook voor veel onduidelijkheid bij huidige bewoners van gebied.

Een eerdere uitspraak van de Raad van State geeft de gemeenteraad nog tot 1 juni 2025 om het over een bestemmingsplan voor het Maasterras eens te worden. Daarna moet de gemeente per dag dat de onduidelijkheid blijft, 100 euro aan bewoners van de Weeskinderendijk betalen, tot een maximum van 15.000 euro. Eerder zou dat 1 november 2024 zijn omdat de gemeente veel te laat was met het bestemmingsplan, maar de gemeente kreeg uitstel.

Druk
Voor de bewoners van de Weeskinderendijk-oost is het een hard gelag, zij voelen zich dus al anderhalf jaar onder druk gezet door de gemeente om te vertrekken en zeggen er lichamelijk en mentaal aan onder door te gaan. Wethouder Burggraaf benadrukt dat er vanuit het stadsbestuur tot nu toe geen druk is uitgeoefend, maar de bewoners ervaren dat anders.
75c52130cf9537a1b47ec81abd8143c5
Platform Weeskinderendijk, een burgerorgaan dat belangen van de dijkbewoners behartigt stuurde meermaals aan op een overleg met het stadsbestuur en hekelt de gebrekkige communicatie. Zo moesten zij in de media vernemen dat er dinsdag gesproken zou gaan worden over het budget van vijf miljoen extra.

Liever hadden zij zelf een brief gehad op het moment dat de gemeenteraad geïnformeerd was. Tijdens het overleg verontschuldigde verantwoordelijk wethouder Burggraaf zich daarvoor en beloofde hij beterschap. Volgens het platform is het echter niet de eerste keer dat dit gebeurt, vertrouwen op de woorden van de wethouder vindt men dan ook lastig.

Ruimhartig
In een motie die door de gemeenteraad in november van 2023 werd aangenomen werd het stadsbestuur opgeroepen om ruimhartige en marktconforme boden te doen aan de bewoners van de Weeskinderendijk. De vraag is of, mits de gemeenteraad met de vijf miljoen instemt, de kous af is.

Het platform Weeskinderendijk wil naast een goede prijs voor de panden ook graag dat de gemeente tegemoet komt aan een schadeloosstelling van dertig jaar, de gemiddelde duur van een hypotheek die zij zouden moeten afsluiten bij de aankoop van een nieuwe woning. Het stadsbestuur biedt een 'volledige' schadeloosstelling volgens de wet onteigening, waar een periode van tien jaar aan compensatie voorgeschreven staat. Daarnaast willen de bewoners compensatie zien voor de geleden immateriële schade die de afgelopen anderhalf jaar aan onduidelijkheid heeft toegebracht.

Eigen handelen
Tijdens de vergadering van dinsdagavond bleek dat het eigen handelen in dit dossier ook de aanwezige leden van de gemeenteraad dwars zit. Meermaals werd door verschillende partijen gesproken van een behandeling die "we onze eigen inwoners niet aan hadden mogen doen" en "een schrijnende situatie".

Omdat een kleine groep bewoners vooralsnog niet van plan lijkt te vertrekken is de kans zeer aanwezig dat het stadsbestuur uiteindelijk over zal moeten gaan op verplichte onteigening, met alle kostbare en tijdrovende juridische processen die daarbij komen kijken.

Bekijk hieronder een reportage over dit onderwerp.

Lees ook

politie seringenstraat

Politie voert stopgesprekken over strafbare uitingen op sociale media

De politie in Papendrecht heeft met zes personen stopgesprekken gevoerd over strafbare uitingen die zij onder een bericht van de gemeente Papendrecht over huisvesting voor statushouders plaatsten op sociale media. De politie wil hiermee benadrukken dat niet alles wat wordt geplaatst op sociale media toegestaan is.

Fakkelprotest Nieuw-Lekkerland

Opnieuw protest tegen mogelijk azc, demonstranten tonen tientallen fakkels

In Nieuw-Lekkerland is woensdagavond opnieuw gedemonstreerd tegen de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum (azc) in het dorp. Er werden meerdere toespraken gehouden, waarna de aanwezigen gezamenlijk zo’n zestig fakkels aanstoken. Het protest verliep rustig.

noordparkvernieling

Na vernielingen in park volgen surveillancerondes van handhaving en politie

De gemeente Zwijndrecht wil surveillancerondes gaan laten uitvoeren in beeldenpark Drechtoevers in het Noordpark. Dit nadat vorige week een van de bankjes in het park in brand werd gestoken. Ook verdween toen onderhoudsmateriaal uit een opslag in hetzelfde park.

727457752_1455578069942028_5493338324617170979_n

Politie bevrijdt hond uit snikhete auto: 'Lichaamstemperatuur was opgelopen tot 42,3 graden'

Bij Avonturenboerderij Molenwaard in Groot-Ammers is zaterdag een American Bull uit een snikhete auto gered. Volgens medewerkers van de Dierenambulance verkeerde het dier in een levensbedreigende situatie. Zijn lichaamstemperatuur was opgelopen tot 42,3 graden.

fotooo

Rijen en lege schappen in supermarkt na kookadvies: ‘Geen water meer te krijgen’

Dordtenaren zijn flink aan het hamsteren geslagen nu er in de stad een kookadvies geldt na de vondst van een poepbacterie. Uit een supermarkt in Winkelcentrum Sterrenburg zijn beelden opgedoken van tientallen mensen die waterflessen willen inslaan, al zijn veel van hen al te laat. Ook elders in de streek is het flessenwater uitverkocht.

fotoo

Zonder fiets de trein in tijdens brugsluiting, wel zee aan deelfietsen: ‘830 in de regio’

Deelfietsen zo oranje als een sinaasappel: op steeds meer plekken in onze streek zijn ze te zien. Nu de maandenlange afsluiting van de Papendrechtsebrug nadert, schieten de tweewielers als paddenstoelen uit de grond. “Met je eigen fiets heb je meer zekerheid, maar de kans is heel groot dat je er een hebt.”