ProRail is al vanaf begin dit jaar op zoek naar een locatie voor een groter opslag- en behandelterrein (rangeerterrein) vanwege de nieuwe treinen. Op dat terrein zal zowel overdag als ‘s nachts aan de treinen gewerkt worden, dus de locatie kan voor veel overlast zorgen. Daarbij moet er minstens 3,5 hectare aan plek zijn voor het stallen van de treinen.
Onder andere station Beesd, een golfterrein in Dordrecht en een stuk land bij de kanaaldijk in Arkel werden overwogen. De keuze voor het rangeerterrein is uiteindelijk gevallen op station Sliedrecht.
Volgens ProRail kan hier de overlast voor omwonenden beperkt worden, hoeven de treinen niet ver verplaatst te worden en is de uitbreiding goed mogelijk. Op het rangeerterrein zal alleen kleinschalig onderhoud plaatsvinden, zoals het herstel van ruitenwissers of het schoonmaken van de treinen.
Langere perrons
Naast de werkzaamheden in Sliedrecht zullen vijf andere stations aan de MerwedeLingelijn ook hun perrons moeten verbouwen voor de nieuwe, langere treinen. Op stations Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Blauwe Zoom en Boven-Hardinxveld worden de perrons 16 meter langer gemaakt. Op station Gorinchem en Arkel komt er 18 meter bij.
Aan het spoor zelf, tussen de stations, zullen ook dingen veranderen. ProRail is op dit moment in heel Nederland het veiligheids- en besturingssysteem aan het veranderen.
De nieuwe Qbuzz-treinen zijn toegankelijker en veiliger. Ook hebben ze toiletten aan boord. Daartegenover staat wel dat de treinen een stuk langer en zwaarder zijn, en meer energie verbruiken. Reizigers op het traject MerwedeLingelijn moeten vanaf de zomer 2026 rekenen op regelmatig aangepaste routes, als gevolg van álle werkzaamheden.