gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Het is weer rustig in het Weizigtpark

Al twee weken na de plaatsing van camera's blijkt de rust in het Weizigtpark te zijn teruggekeerd. Ondanks intensief surveilleren kregen politie en toezichthouders dat de afgelopen jaren niet voor elkaar.

Peter Tromp |  | Aangepast op
"Daarom vroegen we de gemeente ook om hier cameratoezicht in te voeren. En we merken nu inderdaad al goed, dat het helpt", zegt wijkagent Kevin Steenbruggen; "De hangjeugd zien we helemaal niet meer en dankzij camerabeelden zijn al drie wijkverboden uitgedeeld."

Drinken en blowen

Naast hangjeugd, die op sommige plekken al vanaf tien uur 's morgens zat te drinken en te blowen, was het park ook een verblijfsplaats voor alcoholisten en drugsverslaafden. 's Avonds werden mensen lastig gevallen, geïntimideerd en soms beroofd of mishandeld.


De gemeente hing eerder al camera's op aan de achterzijde van het centraal station dat grenst aan het park. Ook gold er een verbod om alcohol en drugs te gebruiken, werd er op enge plekken extra gesnoeid en is een bank weggehaald waar overlastgevers vaak op zaten.

"Toen de politie met het verzoek om camera's kwam heeft burgemeester Van der Velden besloten om deze zomer een proef te doen. Of het cameratoezicht op 12 oktober weer ophoudt? Dat mag de nieuwe burgemeester straks besluiten", zegt Christien ter Linde van de gemeente.

Schijten in de struiken

"Van mij mogen ze die camera's lekker laten hangen", zegt een voorbijganger. Ook de leidsters van de kinderopvang zijn er blij mee: "De kinderen spelen hier graag, maar ze vonden nog wel eens wat, dat is nu voorbij."

Een man, die z'n hond uitlaat, wijst naar de struiken: "Die lui zaten daar elke dag te schijten". Een wijkbewoonster vertaalt het gevoel van veel forenzen, die van en naar het station door het park moeten: "Je voelde je hier 's avonds niet op je gemak. Met die camera's is het veiliger geworden."

Lees ook

studiodewitt

Zaterdag in Studio De Witt: Indorock, Dordt in Stoom en formatieprocessen

Presentator Ben Corino gaat zaterdagochtend in Studio De Witt op Drechtstad FM in gesprek met de initiatiefnemers van het vinylproject Indorock. Hij duikt met hen in de rijke muzikale geschiedenis.

autobrand

Opnieuw een auto in brand bij eetcafé: 'Wanneer houdt dit op?’

Een brandstichter heeft vrijdagnacht opnieuw toegeslagen op de parkeerplaats van het Dordtse eetcafé De Wilhelminaboom. Volgens eigenaresse Monique van Esseveld is deze keer de auto van een klant verwoest door vlammen.

mishandelingstadspolders

Politie publiceert beelden van mishandeling man door fatbiker

De politie heeft beelden gedeeld van de mishandeling van een 79-jarige man door een fatbiker in Dordrecht. Dat gebeurde donderdagmiddag 7 mei in de wijk Stadspolders.

merwelandne

Grote schrik na dodelijk ongeluk bij De Merwelanden: ‘Hier is bijna nooit toezicht’

Geschrokken reacties daags na het ongeluk bij Dordtse zwemplas de Merwelanden. Woensdagmiddag kwam een 18-jarige jongen niet meer boven na een duik in het water en overleed uiteindelijk in het ziekenhuis. Het roept vragen op over de toezicht bij de zwemplas: ‘Er staan hier vrijwel nooit toezichthouders.’

brandweer talmastraat ha-gi

Gasleiding geraakt tijdens werkzaamheden in Hardinxveld-Giessendam

Een gasleiding is geraakt tijdens werkzaamheden aan de Talmastraat in Hardinxveld-Giessendam. Hierdoor ontstond buiten een woning een gaslekkage.

fietsendief gepakt

Politie pakt notoire fietsendief: 19 tweewielers gevonden

De politie heeft afgelopen weekend in Dordrecht een man aangehouden die verdacht wordt van meerdere fietsendiefstallen. Bij de man thuis zijn vervolgens 19 tweewielers gevonden, waarvan er zeven als gestolen geregistreerd staan.