Dordrecht, Netherlands

Hoe makkelijk kan jij over straat? De (rolstoel)toegankelijkheid van de binnenstad

Een park niet in kunnen vanwege té smalle poorten: Het is één van de problemen waar mensen die niet goed ter been zijn tegenaan lopen. Precies om die reden ging de adviesraad WMO & Jeugd samen met politici én Werkgroep Inclusief de stad in om die pijnpunten onder de loep te nemen.
Stephanie Roggekamp | 17 september 2021 15:08 | Aangepast op 17 september 2021 15:08
“Ik ben blij dat ik twee goede benen heb”, lacht Leo Damen. Hij zit in verkiezingswerkgroep van PvdA. “Maar voor iemand die in een rolstoel zit, zijn er volop obstakels in de stad aanwezig.” Tijdens de tocht kwamen verschillenden issues naar boven, zoals: afritten die té steil zijn, waardoor een rolstoelganger er niet vanaf kan. Maar denk ook aan de smalle stoepen waar óók een terras op staat. Voor een rolstoelganger een hele uitdaging.

Goed verplaatsen is een recht

Nick Bootsman, voorzitter werkgroep Dordt Inclusief, zit zelf in een rolstoel. Juist voor hem is het belangrijk dat de tocht plaatsvond. “Wat je nou mankeert, in een rolstoel zit, slecht ter been bent of slecht ziet. Je moet je goed door de openbare ruimte kunnen verplaatsen. Dat is een recht dat je hebt.”

In het centrum zijn bij sommige stoepen überhaupt geen afritten afwezig, waardoor iemand in een rolstoel de straat op moet. Damen: “Dat is gevaarlijk. Je hebt automobilisten die goed gezind zijn, maar niet iedereen is dat.” Hij mocht zelf ook even in een rolstoel proefrijden, maar het ging hem niet geheel vlekkeloos af. “Op een gegeven moment kantelde ik om vanwege een losse stoeptegel. Ik had geluk, maar iemand die slecht ter been is, zou minder geluk hebben.”

Creëren van bewustzijn

Bewustzijn is een ander belangrijk punt dat werd meegegeven. Niet alleen voor bewoners, zodat ze niet zomaar een fiets op de smalle stoepen parkeren, maar ook voor beleidsmakers. “We hopen dat óók zij straks denken van: hé, zo'n afrit ziet er misschien mooi uit, maar als hij net zo steil is als die op de Grotekerksbuurt, dan kan niemand ervan af”, vertelt Bootsman.

De oplossingen kunnen simpel zijn, zoals een op- of afrit bij een steile afrit. Grotere aanpassingen vergen wat meer aandacht en dat begrijpt de adviesraad ook. “Maar laten we wat we wel snel kunnen aanpassen, zo snel mogelijk aanpakken”, zegt Dymph Smeele, adviesraad WMO en Jeugd, vastberaden.

Meest gelezen

Papendrechtsebrug (N3) gaat volgend jaar negen maanden lang dicht

Corrado Francke | Jonathan Sekeris | 26 mei 2025 15:52

Lees ook

Marten de Roon heel even in Nederland voor opening trapveldje, maar: 'Ik blijf lekker in Italië'

Een trapveldje openen in zijn oude woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht op een plek waar hijzelf als kind ...

Deze week in Op Pad Met Ad: nieuwe Dordtse burgemeester neemt afscheid in Laren

In de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad reist presentator Ad van den Herik af naar Laren. Hij is...

Dit nieuwe superjacht ging via onze streek van Rotterdam naar Schiedam

Het was hier en daar een beetje pielen, maar het is gelukt. Een megajacht dat is gebouwd op een sche...

Liam Bossin definitief van FC Dordrecht naar Feyenoord

Liam Bossin verruilt FC Dordrecht voor Feyenoord. De Belgisch-Ierse goalie werd sinds januari al ver...

Bijna één miljoen euro voor klaslokalen in slooppand: 'Geen structurele oplossing'

De gemeente Sliedrecht trekt 900.000 euro uit voor een grondige verbouwing van de voormalige Groen v...

Roeiend de dag én nacht door: deze Dordtenaren leggen 210 kilometer af in minder dan 24 uur

Meer dan 200 kilometer roeien, in minder dan 24 uur. De roeiers van de Koninklijke Dordrechtsche Roe...