Dordrecht, Netherlands

Instemming gemeenteraad met ontwikkeling Spoorzone

De gemeenteraad heeft dinsdagmiddag ingestemd met de plannen die er zijn voor de ontwikkeling van de Spoorzone. In de voorstellen van Architectenbureau MECANO zit woningbouw en bedrijvigheid, maar ook heel veel groen met onder meer een park bij het station, over het spoor heen. De hele spoorzone loopt van Amstelwijck en het Gezondheids- en Leerpark naar het centrum tot aan de Oude Maas.
Marjolein Vos | 24 maart 2021 10:01 | Aangepast op 24 maart 2021 10:01
Een aantal fracties had twijfels bij de vaststelling van het eerste plan en voelde er meer voor om de voornemens ter kennisgeving aan te nemen. Uiteindelijk kon wethouder Sleeking de twijfelaars geruststellen. Sleeking : "Dit is de ontwikkelvisie die we vastleggen, in de uitvoering is nog alles open".


Zekerheid nodig naar financierders

Wethouder Sleeking benadrukte dat de gemeenteraad nog alle ruimte krijgt om te praten over de uitvoering van de plannen. Alleen moeten deelnemers, waaronder projectontwikkelaars, wel enige zekerheid hebben dat de gemeenteraad de plannen steunt. Toch stemde de SP, de PVV, de VSP en de Fractie Jager uiteindelijk tegen. Ze zijn bang dat het allemaal veel duurder gaat worden en dat er onvoldoende woningen komen voor mensen met een lager inkomen. Met 30 voor en 7 tegen stemden een ruime meerderheid van de gemeenteraad dus wel in. Met dit besluit onder de arm gaat het college aan de slag met partijen die mee willen doen. De Spoorzone bestaat uit een aantal deelplannen die de komende jaren ontwikkeld en uitgevoerd moeten gaan worden.

Bouwmeester

De plannen waren dinsdag voor het CDA aanleiding om, gesteund door de meeste fracties, nog eens te pleiten voor de aanstelling van een Stadsbouwmeester. Een persoon die het verband bij de ontwikkeling van de stad in de gaten houdt en waar nodig bijstuurt. Het instituut Stadsbouwmeester komt binnenkort nog op de agenda van de gemeenteraad.

De PVV-fractie wees erop dat er nog steeds giftreinen door de stad rijden via de huidige spoorzone. Daar kan nu gelijk een oplossing voor gezocht worden vindt de partij.


Bijna alle fracties vinden dat de stad voldoende betrokken moet worden bij dit ingrijpende plan dat het aanzicht van Dordrecht de komende decennia voorgoed zal veranderen.


Afbeelding: Mecanoo/Gemeente Dordrecht.

Meest gelezen

Papendrechtsebrug (N3) gaat volgend jaar negen maanden lang dicht

Corrado Francke | Jonathan Sekeris | 26 mei 2025 15:52

Lees ook

Marten de Roon heel even in Nederland voor opening trapveldje, maar: 'Ik blijf lekker in Italië'

Een trapveldje openen in zijn oude woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht op een plek waar hijzelf als kind ...

Deze week in Op Pad Met Ad: nieuwe Dordtse burgemeester neemt afscheid in Laren

In de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad reist presentator Ad van den Herik af naar Laren. Hij is...

Dit nieuwe superjacht ging via onze streek van Rotterdam naar Schiedam

Het was hier en daar een beetje pielen, maar het is gelukt. Een megajacht dat is gebouwd op een sche...

Liam Bossin definitief van FC Dordrecht naar Feyenoord

Liam Bossin verruilt FC Dordrecht voor Feyenoord. De Belgisch-Ierse goalie werd sinds januari al ver...

Bijna één miljoen euro voor klaslokalen in slooppand: 'Geen structurele oplossing'

De gemeente Sliedrecht trekt 900.000 euro uit voor een grondige verbouwing van de voormalige Groen v...

Roeiend de dag én nacht door: deze Dordtenaren leggen 210 kilometer af in minder dan 24 uur

Meer dan 200 kilometer roeien, in minder dan 24 uur. De roeiers van de Koninklijke Dordrechtsche Roe...