Een aantal fracties had twijfels bij de vaststelling van het eerste plan en voelde er meer voor om de voornemens ter kennisgeving aan te nemen. Uiteindelijk kon wethouder Sleeking de twijfelaars geruststellen. Sleeking : "Dit is de ontwikkelvisie die we vastleggen, in de uitvoering is nog alles open".
Zekerheid nodig naar financierders
Wethouder Sleeking benadrukte dat de gemeenteraad nog alle ruimte krijgt om te praten over de uitvoering van de plannen. Alleen moeten deelnemers, waaronder projectontwikkelaars, wel enige zekerheid hebben dat de gemeenteraad de plannen steunt. Toch stemde de SP, de PVV, de VSP en de Fractie Jager uiteindelijk tegen. Ze zijn bang dat het allemaal veel duurder gaat worden en dat er onvoldoende woningen komen voor mensen met een lager inkomen. Met 30 voor en 7 tegen stemden een ruime meerderheid van de gemeenteraad dus wel in. Met dit besluit onder de arm gaat het college aan de slag met partijen die mee willen doen. De Spoorzone bestaat uit een aantal deelplannen die de komende jaren ontwikkeld en uitgevoerd moeten gaan worden.
Bouwmeester
De plannen waren dinsdag voor het CDA aanleiding om, gesteund door de meeste fracties, nog eens te pleiten voor de aanstelling van een Stadsbouwmeester. Een persoon die het verband bij de ontwikkeling van de stad in de gaten houdt en waar nodig bijstuurt. Het instituut Stadsbouwmeester komt binnenkort nog op de agenda van de gemeenteraad.
De PVV-fractie wees erop dat er nog steeds giftreinen door de stad rijden via de huidige spoorzone. Daar kan nu gelijk een oplossing voor gezocht worden vindt de partij.
Bijna alle fracties vinden dat de stad voldoende betrokken moet worden bij dit ingrijpende plan dat het aanzicht van Dordrecht de komende decennia voorgoed zal veranderen.
Afbeelding: Mecanoo/Gemeente Dordrecht.