gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Kanshebbers Biesboschhal: 'Sportwerf De Biesbosch moet sportwalhalla van Dordrecht worden'

De Biesboschhal in de nieuwe wijk Stadswerven is tegen elk aannemelijk bod te koop of te huur. Acht gegadigden hebben hun ambities ingediend bij de gemeente en binnenkort wordt daarvan een top-3 met de best passende ideeën bekendgemaakt. RTV Dordrecht sprak met drie partijen die hun plannen geopenbaard hebben. Hoe zien zij de Biesboschhal anno 2021 voor zich?

Alexander Eleveld |  | Aangepast op
Initiatiefnemers Ron Stieding en Frans-Jan Kruithof kennen elkaar van hun jarenlange sportinteresse en al bijna tien jaar lopen ze met het plan om een groot sportwalhalla in Dordrecht te openen. Voortkomend uit het gebrek aan openbare padelbanen zijn de twee heren dus al even op zoek. De vrijgekomen Biesboschhal lijkt daarom nu de uitgelegen plek en niet voor alleen een potje padel: "Het is gewoon een hele stoere hal als je daar binnenkomt," vertelt Frans-Jan. "In die stoere hal kunnen zoveel gave activiteiten en sporten plaatsvinden." Sporten die zij noemen zijn onder andere cardioboxen en boulderen.

Ron Stieding wilt het maritieme karakter van de plek en de hal behouden: "Alleen waar wel straks veel gesport en gezweet kan worden." De twee omschrijven het toekomstige Sportwerf De Biesbosch als het "nieuwe uitgaan". Een locatie waar je niet persé een abonnement voor hoeft te hebben. Frans-Jan: "Samen met je vrienden een baantje huren en daarna een drankje doen in de horecagelegenheid."

"We zijn al lang en intensief bezig om de plannen in orde te maken," vertelt Ron. "Onze partners houden zich natuurlijk iets meer op afstand, maar willen toch weten of er inmiddels al iets meer bekend is." Daarom ging het team achter Sportwerf De Biesbosch vrijdagmiddag een rondje door de stad maken met de boot om bij te praten.

Eerder deze week hebben wij ook gesproken met de initiatiefnemers van het maatschappelijke project CITYARD. Ook zij hebben plannen voor de Biesboschhal. Morgen vertelt binnenvaartondernemer Jan van Laar over zijn maritieme ambities voor de voormalige scheepswerf.

Lees ook

PSX_20260608_092409

Kinderfiets gevonden langs de waterkant, duikers doorzoeken sloot

Duikers hebben maandagochtend een sloot in Sliedrecht doorzocht. Aan de waterkant was namelijk een kinderfiets gevonden.

studiodewitt

Zaterdag in Studio De Witt: Indorock, Dordt in Stoom en formatieprocessen

Presentator Ben Corino gaat zaterdagochtend in Studio De Witt op Drechtstad FM in gesprek met de initiatiefnemers van het vinylproject Indorock. Hij duikt met hen in de rijke muzikale geschiedenis.

Zwijndrecht Samen vooruit_1-2

Sluiten azc en rem op sociale huur: de Zwijndrechtse plannen voor de komende jaren

1250 woningen erbij, minder (jeugd)overlast, meer sportende inwoners en een einde aan de asielopvang in het ARA-hotel. De wensenlijst in het nieuwe Zwijndrechtse raadsprogramma ‘Samen vooruit’, dat dinsdag werd ondertekend, is flink. Daarin zijn dit de belangrijkste en meest concrete plannen.

dji_fly_20260318_094658_688_1773823691995_photo_optimized

Molenlanden presenteert coalitieakkoord, nadruk op samenwerking met gemeenschap

Doe mee!, SGP en ChristenUnie hebben in Molenlanden het coalitieakkoord gepresenteerd. Tijdens die presentatie zijn de fractievoorzitters bevraagd over de totstandkoming van het akkoord en de ambities. Ook zijn de kandidaat-wethouders voorgesteld.

PSX_20260604_044825

Twee auto's gaan in vlammen op bij woning

Twee auto's aan de Zilverreiger in Hendrik-Ido-Ambacht zijn donderdagochtend vroeg uitgebrand. Beide voertuigen stonden op een oprit. Ook de woning is beschadigd. Er raakte niemand gewond.

Spanningsmast1

Vol stroomnet in omgeving Ridderkerk: wachtlijst voor nieuwe aansluitingen tot 2033

Grootverbruikers van stroom in delen van Ridderkerk en buitengebieden van Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht die meer stroom nodig hebben, moeten mogelijk jarenlang wachten. Netbeheerder Stedin meldt dat het stroomnet in het gebied geen ruimte meer heeft voor nieuwe grote aansluitingen of uitbreidingen.