gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Kerstijsbaan onzeker

De kerstijsbaan op het Statenplein staat op losse schroeven. De exploitant gooit de handdoek in de ring nu de gemeente fors minder bijdraagt. Er zouden zich al nieuwe gegadigden hebben gemeld, maar overeenstemming is er nog niet. De gemeente is bereid de ijsbaan op te offeren als niemand aan de voorwaarden wil voldoen.

Peter Tromp |  | Aangepast op
“Met de lagere bijdrage die de gemeente wil leveren, is het voor ons niet rendabel”, zegt Rob Daalhuizen. Hij is directeur van het Alblasserdamse Bon Bon Party Service. Vorig jaar nam hij de exploitatie over. “Met de kaartverkoop voor een ijsbaantje met een koek-en-zopiekraampje redt je dit niet”, zegt hij.

Fors minder subsidie

De gemeente droeg vorig jaar nog 90.000 euro bij aan de ijsbaan. Voor dit jaar is maar 30.000 euro beschikbaar. “Dat is blijvend verlaagd”, zegt Mark Benjamin van de gemeente, “Het is aan de ondernemer om het rendabel te maken. Dat kan met horeca en de verkoop van reclameborden langs de baan”.

Tot vorig jaar was de exploitatie van de ijsbaan in handen van Dordrecht Marketing. “De subsidie die de gemeente gaf was relatief hoog ten opzichte van andere evenementen in de stad”, vindt ook Dordrecht Marketing-directeur Gerben Baaij, Dordrecht heeft het gehele evenementenbeleid herzien en alle subsidies bijgesteld. “Het is logisch om de uitbating dan over te dragen aan een marktpartij. Het evenementenbedrijf uit Alblasserdam nam het van ons over. Wij hebben ze de eerste keer nog ondersteund”, zegt Baaij.

IJsbaan is geen must

“De financiële bijdrage die Bon Bon Party Service wil en het bedrag dat wij beschikbaar hebben, liggen ver uit elkaar”, zegt programmamaker Levendige Binnenstad Rick Naaktgeboren. De gemeente plaatste daarom een bericht op haar website waarin gevraagd wordt om een nieuwe exploitant. “Als die niet wordt gevonden, is er dit jaar geen ijsbaan op het Statenplein”, zegt Mark Benjamin van de gemeente. “Voor de kerstmarkt is dat geen gemis”, zegt Gerben Baaij, “De ijsbaan ligt sinds de verhuizing van het Scheffersplein niet meer op de route”.

Lees ook

TALKSHOW ZORG

Zondag op TV Dordrecht: Talkshow over zorg en gezondheid

Wat gebeurt er op het gebied van zorg en gezondheid in onze streek ? Die vraag stond centraal tijdens de talkshow 'Aan tafel over zorg en gezondheid', die deze zondag te zien is op TV Dordrecht.

6b6fb625-dd66-398f-8d29-f92032775c36

Tim is jongste advocaat van Nederland, maar staat het liefst zo min mogelijk in de rechtbank

Op zijn twintigste werd Tim Groeneweg uit Dordrecht beëdigd als advocaat in Rotterdam, als jongste ooit in Nederland. Maar voor hem draait het werk niet om die titel of leeftijd. “Het gaat om het vertrouwen dat je krijgt.”

asfalteringswerkzaamheden

Let op: N915 richting A15 komende dagen dicht

Verkeer bij Hendrik-Ido-Ambacht moet de komende dagen rekening houden met omleidingen en vertraging. Rijkswaterstaat vernieuwt het asfalt op de N915, tussen de kruising Noordeinde en de aansluiting Hendrik-Ido-Ambacht van de A15.

brandziekenhuiszwi

Brand in Zwijndrechts ziekenhuis, meerdere afdelingen dicht

In de Zwijndrechtse locatie van het Albert Schweitzer Ziekenhuis is zondag op maandag nacht brand uitgebroken. De brand ontstond rond 03.30 uur door elektrische apparaten in het ziekenhuis. Meerdere poliklinieken op de locatie zijn vandaag gesloten.

PSX_20260615_133225

Man (32) zwaargewond bij steekpartij op opvangboot voor vluchtelingen

Een 32-jarige man is maandagmiddag zwaargewond geraakt bij een steekpartij op een opvangboot voor vluchtelingen in Hendrik-Ido-Ambacht. Het slachtoffer is met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Hij had onder meer verwondingen aan zijn gezicht.

sloop Weeskinderendijk 01

Eerste panden Weeskinderendijk gesloopt: ruimte voor tijdelijke parkeerplaats

De sloop van verschillende woningen en bedrijfspanden langs de Weeskinderendijk in Dordrecht is in volle gang. Begin juni is gestart met het afbreken van tientallen woningen die al langere tijd leegstaan, nadat eerst de panden van asbest zijn ontdaan.