gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Kerstijsbaan onzeker

De kerstijsbaan op het Statenplein staat op losse schroeven. De exploitant gooit de handdoek in de ring nu de gemeente fors minder bijdraagt. Er zouden zich al nieuwe gegadigden hebben gemeld, maar overeenstemming is er nog niet. De gemeente is bereid de ijsbaan op te offeren als niemand aan de voorwaarden wil voldoen.

Peter Tromp |  | Aangepast op
“Met de lagere bijdrage die de gemeente wil leveren, is het voor ons niet rendabel”, zegt Rob Daalhuizen. Hij is directeur van het Alblasserdamse Bon Bon Party Service. Vorig jaar nam hij de exploitatie over. “Met de kaartverkoop voor een ijsbaantje met een koek-en-zopiekraampje redt je dit niet”, zegt hij.

Fors minder subsidie

De gemeente droeg vorig jaar nog 90.000 euro bij aan de ijsbaan. Voor dit jaar is maar 30.000 euro beschikbaar. “Dat is blijvend verlaagd”, zegt Mark Benjamin van de gemeente, “Het is aan de ondernemer om het rendabel te maken. Dat kan met horeca en de verkoop van reclameborden langs de baan”.

Tot vorig jaar was de exploitatie van de ijsbaan in handen van Dordrecht Marketing. “De subsidie die de gemeente gaf was relatief hoog ten opzichte van andere evenementen in de stad”, vindt ook Dordrecht Marketing-directeur Gerben Baaij, Dordrecht heeft het gehele evenementenbeleid herzien en alle subsidies bijgesteld. “Het is logisch om de uitbating dan over te dragen aan een marktpartij. Het evenementenbedrijf uit Alblasserdam nam het van ons over. Wij hebben ze de eerste keer nog ondersteund”, zegt Baaij.

IJsbaan is geen must

“De financiële bijdrage die Bon Bon Party Service wil en het bedrag dat wij beschikbaar hebben, liggen ver uit elkaar”, zegt programmamaker Levendige Binnenstad Rick Naaktgeboren. De gemeente plaatste daarom een bericht op haar website waarin gevraagd wordt om een nieuwe exploitant. “Als die niet wordt gevonden, is er dit jaar geen ijsbaan op het Statenplein”, zegt Mark Benjamin van de gemeente. “Voor de kerstmarkt is dat geen gemis”, zegt Gerben Baaij, “De ijsbaan ligt sinds de verhuizing van het Scheffersplein niet meer op de route”.

Lees ook

fotoa16n3verhaal

Terug naar 80 kilometer per uur op A16 en N3? ‘Voorkomen dat we ziek worden’

De snelheid op de A16 en N3 bij Dordrecht moet terug naar 80 kilometer per uur. Daarvoor pleiten verschillende gemeenteraadsleden, die dinsdag enigszins teleur werden gesteld. “Dit zou een mooie eerste stap zijn.”

asfalteringswerkzaamheden

Let op: N915 richting A15 komende dagen dicht

Verkeer bij Hendrik-Ido-Ambacht moet de komende dagen rekening houden met omleidingen en vertraging. Rijkswaterstaat vernieuwt het asfalt op de N915, tussen de kruising Noordeinde en de aansluiting Hendrik-Ido-Ambacht van de A15.

aszouderenmishandeling

zorg

Steeds meer gevallen van vermoedelijke ouderenmishandeling, ziekenhuis slaat alarm

Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht ziet een verdrievoudiging van het aantal patiënten waarbij vermoedelijk sprake is van ouderenmishandeling. In 2023 bestond bij twaalf patiënten dit vermoeden; vorig jaar stond de teller op 37. "Vroegtijdig signaleren helpt om erger te voorkomen."

Wantijbad

zomerhitte

Opening Wantijbad opnieuw uitgesteld: ‘We begrijpen dat de latere opening teleurstellend is’

Er kan waarschijnlijk op zijn vroegst eind juni worden gezwommen in het Wantijbad. Het Dordtse openluchtzwembad heeft te maken met uitgelopen werkzaamheden, waardoor eerder al de seizoenopening moest worden uitgesteld. “We kunnen op dit moment nog geen harde openingsdatum noemen.”

blij gezichten

Avondvierdaagse dag na afgelasting wel van start, dat levert vrolijke gezichten op

De Dordtse avondvierdaagse is een dag later dan gepland van start gegaan. Vanwege opgegeven noodweer moest het festijn dinsdag nog worden afgeblazen, maar met een heerlijk zonnetje, dansende kinderen en gezellige muziek is de aftrap op woensdag een groot feest.

artikelfoto oversteken stadspolders

Omwonenden willen aanpassing bij deze oversteekplaats: 'Je hebt amper tijd'

Bewoners van de Dordtse wijk Stadspolders maken zich zorgen over de voetgangersoversteekplaats bij winkelcentrum De Bieshof. Vooral ouderen en mensen die slecht ter been zijn zouden de overkant niet altijd halen voordat het verkeerslicht weer op rood springt. Volgens omwonenden leidt dat geregeld tot onveilige situaties.