"Het is leuk dat we vandaag wat vragen kunnen beantwoorden en kinderen kunnen inspireren", zegt Dylan Hoogerwerf en legt daarmee uit waarom de shorttrackers op de ochtend na de World Cup Shorttrack op de Sportboulevard een aantal scholen langs gaan.
Dankbaar
"We willen hiermee wat teruggeven", vult Melle van 't Wout aan. "Ze kwamen vrijdag allemaal naar ons kijken (op de speciale kidsdag worden alle Dordtse scholen uitgenodigd, red.), dat vinden wij natuurlijk hartstikke gaaf. Vrijdag is normaal gesproken leeg, omdat het een kwalificatiedag is. Het is hartstikke mooi dat het heel vol zat met allemaal schreeuwende kinderen. Nu willen wat teruggeven en laten zien dat we dankbaar zijn dat ze kwamen kijken."
Goed voorbereid en gewapend met een pen en een briefje vol vragen stapten de kinderen op de shorttrackers af. "We hebben met de hele klas vragen bedacht", legt Mila uit. "Als je vragen had, dan mocht je dat zeggen. Dan ging de juffrouw het op een papier zetten, wij hebben ze nog uitgeknipt en opgeplakt."
Nathan stelde zelf geen vraag, maar kwam wel wat nieuws te weten. "Ik vind het apart dat ze bijna geen vrije tijd hebben. Ze kunnen niet opeens denken: 'Kom, ik ga even naar de dierentuin of op vakantie. Dat kunnen ze niet doen en dat vind ik apart."
Rondjes schaatsen
De shorttrackers zelf genoten van de vragen op de persconferentie. Vooral omdat die anders zijn dan de vragen die ze van volwassen journalisten op zich afgevuurd krijgen, legt Dylan uit.
"Ik hoef nu helemaal uit te leggen hoe de races gingen. Het gaat puur over jezelf: wat je in je vrije tijd doet, wat je naast het schaatsen allemaal doet, wat je eet. Dat is een leuke afwisseling."
Over welke vraag is blijven hangen hoeven Melle en Dylan niet lang na te denken. "Ik werd gevraagd waarom ik eigenlijk rondjes schaatst", vertelt Melle lachend. "Dat vind ik wel mooi, want waarom doe ik dat eigenlijk."
"Ik zat wel echt zo van, ja, daar heb ik zelf nog nooit over nagedacht", vult Dylan aan. "Dat is gewoon zo, dat doen we. En zo'n kind dat denkt daar niet bij na en vraagt het gewoon. Dan gaan wij denken: 'Waarom doen we dat eigenlijk, waarom schaats ik rondjes?'. Dat vind ik leuk."