gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Leerlingen vinden bekladding Johan de Witt Gymnasium 'laf'

17135c6f766a4c0e26321872db0459bc

"Het is vandalisme.", "Het is onterecht en laf." Leerlingen van het Johan de Witt Gymnasium snappen maandagmorgen niks van de actie van een onbekende 'medeleerling'. Een actievoerder heeft in de nacht van zondag en maandag op een schoolmuur geklad dat hij of zij zich diep schaamt en wil dat de school stopt met het sponsoren van een racistisch Sinterklaasfeest.

Petra Scheurwater |  | Aangepast op
Leerlingen van de school herkennen zich niet in de beschuldigingen. "Ik weet niet wat ik er van moet vinden, maar voor mijn gevoel zit ik niet op een racistische school", vertelt een van hen.

"Het uiterlijk van Zwarte Piet is nog steeds wel een discussie bij ons in de klas, maar een duidelijke oplossing is er niet, dat blijkt maar weer", verwijst een ander naar de tekst op de schoolmuur achter hem. "Maar met het bekladden van een muur lossen we het zeker niet op."

De bekladder zegt dat hij een leerling is van het Johan de Witt Gymnasium. De directie betwijfelt dat en zegt de actievoerder niet te kennen of zich te herkennen in de beschuldigingen. Ook voor zijn of haar mede-leerlingen is het ongeloofwaardig dat de onbekende bij hun op school zit. "Het zou op zich wel kunnen, maar ik denk niet dat die dan nog hier op school zou zitten. Dan zal het eerder een oud-leerling kunnen zijn, die niet tevreden was."

"Volgens mij is het gewoon een normale school", vult een ander aan. "We doen ook niks met Sinterklaas, dus ik snap niet waarom je dit op een school zou zetten."

Bovendien is het dus niet helemaal duidelijk waar de actievoerder op doelt, maar is wel alle media geïnformeerd door de anonieme actievoerder. "Ik vind het laf dat je dit moet doen, zonder duidelijk aan te kaarten wat je bedoelt en dan wel alle media erbij te halen."

De leerlingen staan niet alleen in hun afwijzende reactie. Burgemeester Wouter Kolff noemt de bekladding een 'schandalige actie'. "Wat je ook van Zwarte Piet vindt: van andermans spullen blijf je af", schrijft hij op Twitter.

Lees ook

DSC_7608 (1)

Alle oefenduels FC Dordrecht bekend: drie beloftenploegen, vier keer in eigen stadion

Twee regioderby’s, drie beloftenploegen en twee tegenstanders uit ‘de woestijn’: het volledige oefenprogramma van FC Dordrecht is bekend. Waar de Krommedijkclub de afgelopen seizoen nog weleens een uitstapje maakte naar Zeeland, Noord-Brabant of Gelderland, blijft de ploeg deze voorbereiding dichtbij huis.

zomerpark gemeente dordrecht

De hele zomer sport en spel in toekomstig Stadspark: ‘Gezellige ontmoetingsplek!’

Om Dordtenaren kennis te laten maken met het nieuwe Stadspark, organiseert de gemeente deze zomer voor het eerst ‘Zomerpark’. Onder die noemer zullen op twee verschillende locaties diverse sport- en spelactiviteiten worden georganiseerd. Daarnaast staan er twee maanden lang allerlei speeltoestellen, waar jong en oud gratis gebruik van kunnen maken.

politie 01

Jongen (17) vast voor negen aanrandingen

De politie heeft een aanhouding verricht na meerdere meldingen van vrouwelijke fietsers die de afgelopen weken zijn betast in Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht. De verdachte, een 17-jarige man uit Hendrik-Ido-Ambacht, wordt verdacht van negen aanrandingen.

fatbike1

Mannen mishandeld door fatbiker: politie heeft dader op beeld en dreigt met tonen foto

De politie heeft de dader van een mishandeling in Stadspolders in beeld en roept hem op zich te melden. De tiener reed met zijn fatbike een 79-jarige voetganger van de sokken op een in Dordrecht. Daarna deelde hij klappen uit en sloeg ook een 48-jarige omstander die te hulp schoot. Komt de jongeman niet uit eigen beweging naar de politie, dan wordt zijn gezicht herkenbaar gepubliceerd.

PSX_20260529_191757

Woonboerderij uitgebrand na blikseminslag

Een woonboerderij in Bleskensgraaf is vrijdagavond in vlammen opgegaan. Bij de brand kwam veel rook vrij.

2fa60d8_w1272_dronefotoafvalbrengs

Let op: dit afvalbrengstation is vanaf komende maand alleen nog beschikbaar met afvalpas

Zonder afvalpas zal de slagboom op het HVC-afvalbrengstation aan de Willem Dreeslaan in Papendrecht vanaf maandag 13 juli gesloten blijven. Met de invoering van deze pascontrole helpt het de gemeente de kosten van afvalinzameling in de hand houden.