gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Leerlingen vinden bekladding Johan de Witt Gymnasium 'laf'

17135c6f766a4c0e26321872db0459bc

"Het is vandalisme.", "Het is onterecht en laf." Leerlingen van het Johan de Witt Gymnasium snappen maandagmorgen niks van de actie van een onbekende 'medeleerling'. Een actievoerder heeft in de nacht van zondag en maandag op een schoolmuur geklad dat hij of zij zich diep schaamt en wil dat de school stopt met het sponsoren van een racistisch Sinterklaasfeest.

Petra Scheurwater |  | Aangepast op
Leerlingen van de school herkennen zich niet in de beschuldigingen. "Ik weet niet wat ik er van moet vinden, maar voor mijn gevoel zit ik niet op een racistische school", vertelt een van hen.

"Het uiterlijk van Zwarte Piet is nog steeds wel een discussie bij ons in de klas, maar een duidelijke oplossing is er niet, dat blijkt maar weer", verwijst een ander naar de tekst op de schoolmuur achter hem. "Maar met het bekladden van een muur lossen we het zeker niet op."

De bekladder zegt dat hij een leerling is van het Johan de Witt Gymnasium. De directie betwijfelt dat en zegt de actievoerder niet te kennen of zich te herkennen in de beschuldigingen. Ook voor zijn of haar mede-leerlingen is het ongeloofwaardig dat de onbekende bij hun op school zit. "Het zou op zich wel kunnen, maar ik denk niet dat die dan nog hier op school zou zitten. Dan zal het eerder een oud-leerling kunnen zijn, die niet tevreden was."

"Volgens mij is het gewoon een normale school", vult een ander aan. "We doen ook niks met Sinterklaas, dus ik snap niet waarom je dit op een school zou zetten."

Bovendien is het dus niet helemaal duidelijk waar de actievoerder op doelt, maar is wel alle media geïnformeerd door de anonieme actievoerder. "Ik vind het laf dat je dit moet doen, zonder duidelijk aan te kaarten wat je bedoelt en dan wel alle media erbij te halen."

De leerlingen staan niet alleen in hun afwijzende reactie. Burgemeester Wouter Kolff noemt de bekladding een 'schandalige actie'. "Wat je ook van Zwarte Piet vindt: van andermans spullen blijf je af", schrijft hij op Twitter.

Lees ook

dag-van-de-bouw_tcm26-356290

Papendrechtsebrug opent bouwhekken voor open dag: 'Spannend!'

Altijd al een kijkje willen nemen bij het nieuwe bruggebouw van de Papendrechtsebrug? Deze zaterdag gaan de bouwhekken wagenwijd open voor het publiek. Dit is in het kader van de De Dag van de Bouw.

kraanwater Pexels

Kookadvies vanwege poepbacterie opgeheven: ‘Vervelend dat dit noodzakelijk was’

Het kraanwater in Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht kan gewoon gedronken worden. Dat meldt waterbedrijf Evides. Eerder gold er een kookadvies, omdat de E. colibacterie, beter bekend als de poepbacterie, in het water was gevonden.

foto blizz tandarts 1

Budgettandarts voor mensen die het niet breed hebben: ‘Iedereen verdient goede zorg’

Wie door een laag inkomen, angst of onbekendheid nooit zijn of haar gebit laat controleren, kan op termijn flink in de problemen komen. Om die mensen te helpen, is in Ridderkerk de 'budgettandarts' in het leven geroepen. Naar schatting gaan honderden mensen in het dorp niet naar een tandarts, en de Social Store hoopt daar verandering in te brengen.

IMG_8054 (1) (1)

Ron vond unieke oude beelden van de Papendrechtsebrug: ‘Gekocht voor 50 cent’

Unieke beelden uit 1967 van de Papendrechtsebrug. Die heeft collectiebeheerder Ron de Bruijn van het Regionaal Archief op de rommelmarkt gevonden begin jaren 2000. "Ik dacht die is van mij, hop meenemen", zegt Ron nu. Duur waren de beelden niet, Ron hoefde slechts vijftig guldencent te betalen.

busink

Man met onbegrepen gedrag uit flat gehaald: ‘Vaker een punt van aandacht’

De politie heeft donderdagmiddag een man uit een flatwoning aan de Dordtse Blaauwweg gehaald. Hij is niet aangehouden, maar overgedragen aan de crisisdienst. Agenten hebben daarbij geholpen: nadat zijn deur is ingeramd, is de man in een vacuümmatras meegenomen.

Clip0015.MXF.00_38_46_30.Still001

Geen zerk of urn: laatste rustplaats in het groen op nieuw natuurbegraafpark

Begraafplaats Achterambacht opent op 6 juni zijn deuren voor bezoekers die het nieuwe natuurbegraafpark willen bezoeken. “Een ontwikkeling waarmee we ons aanpassen op veranderende wensen van inwoners en bijdragen aan een duurzame en toekomstgerichte invulling van begraafplaats Achterambacht", aldus de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.