Dordrecht, Netherlands

Liefhebbers leven massaal toe naar Barbie-film: 'Het is allemaal heel vrolijk'

Dordtenaar Paul in zijn unieke Barbie-winkel Corrado Francke
Ze worden er bijna ongeduldig van: miljoenen liefhebbers wachten in spanning op de eerste Barbie-film die deze week in première gaat. Paul Bouman, die in Dordrecht de enige barbie-speciaalzaak in Europa heeft, is een van hen. "Het is allemaal heel erg vrolijk en heeft een komische noot", zegt hij over de film.
Corrado Francke | 18 juli 2023 16:49 | Aangepast op 18 juli 2023 16:49
Dat vertelt hij niet zonder voorkennis. In de Verenigde Staten zag hij al beelden van de film. Wat Paul vooral opmerkelijk vindt, is dat door heel de film iconische outfits van Barbie van 1959 tot nu voorbijkomen. "Daardoor herkent iedereen wel een outfit van Barbie in de film", aldus de eigenaar van PM Collectibles.

Tickets stijf uitverkocht
Tickets voor de première in verschillende Nederlandse bioscopen zijn, zo weet Paul, stijf uitverkocht. "Heel veel mensen gaan in grote groepen, hoor ik al. Ik denk toch dat veel mensen er plezier in beleven hoe Barbie de tijd heeft doorstaan."

De Dordtenaar zelf gaat ook naar de première, uiteraard in het roze gekleed. "En dan is het afwachten hoe de film is, ik ben heel benieuwd", zegt Paul terwijl hij een doos vol poppen inpakt in de winkel waar hij al 38 jaar oude en nieuwe Barbies verkoopt.
Deze poppen zijn speciaal voor de film gemaakt Corrado Francke
Zijn zaak staat tot het dak vol, maar verschillende figuren uit de film zijn er ook al te vinden. Paul wijst naar de roze Chevrolet-auto die in de film te zien is. "We hebben er 36 gehad en dit is de laatste die er nog staat, dus we gaan er nog meer bestellen. Ze gaan als warme broodjes over de toonbank."

Een stukje verderop staan allerlei poppen die ook in de film te zien zijn. Een Barbie met een jurkje in jaren 50-stijl valt op. "Ik denk dat deze in twintig of dertig jaar veel geld waard gaat worden omdat het speciaal in 2023 voor de film gemaakt is", zegt Paul.

'Barbiecore'
De film leidt wereldwijd tot een wederopstanding van de populariteit van de pop én van de kleur roze. Dat laatste wordt ook wel 'Barbiecore' genoemd: Barbie en roze als (mode-)inspiratie. Van roze Barbiepasta tot de cover van Barbie Girl die Coldplay zondag in de Johan Cruijff ArenA zong: de pop is overal.

En zoals wel vaker is dit geen toeval, maar een slimme en grote marketingcampagne van Barbie-eigenaar Mattel. "Dat is natuurlijk de achterliggende gedachte", weet Paul, die ook in zijn knusse winkel merkt dat hij de afgelopen maanden meer dan anders verkoopt. "Dat dit zoiets teweeg kan brengen, is wel heel erg leuk."

Lees meer over:

Barbie|

Meest gelezen

Pasar Malam Dordrecht gaat niet door

Redactie Streek 56 | 10 mei 2025 09:44

Mes in beslag genomen na vechtpartij bij autowasstraat

Redactie Streek 56 | 12 mei 2025 16:34

Ravage nadat bestuurder tegen boom klapt langs Provincialeweg

Joram Niese | Redactie Streek 56 | 15 mei 2025 16:58