Dordrecht, Netherlands

“Lightrail tussen Leiden en Dordrecht moet er komen”

In 2017 riep de nieuwe directeur van de RET Maurice Unck het al: er moet een supersnelle verbinding komen tussen Leiden, Rotterdam, Den Haag, Delft en Dordrecht. De plannen voor een lightrail bestaan dus al langer, maar nu moet er toch echt schot in de uitvoering komen. Tenminste, als het Rijk met geld over de brug komt.
Marjolein Vos | 7 december 2020 14:52 | Aangepast op 7 december 2020 14:52
In 2017 riep de nieuwe directeur van de RET Maurice Unck het al: er moet een supersnelle verbinding komen tussen Leiden, Rotterdam, Den Haag, Delft en Dordrecht. De plannen voor een lightrail bestaan dus al langer, maar nu moet er toch echt schot in de uitvoering komen. Tenminste, als het Rijk met geld over de brug komt.

Wethouder Sleeking pleit daar nogmaals voor in een interview in de krant Trouw. De gemeente Dordrecht heeft deelgenomen aan de ontwikkeling van het plan Groeiagenda Zuid Holland. Daarin hebben veertig partijen, waaronder gemeenten, universiteitne en grote bedrijven de handen in een geslagen om het gebied te ontwikkelen. De provincie Zuid-Holland is economisch gezien wel gegroeid de laatste jaren, maar niet zo hard als andere procinvies. Het plan moet daar verandering in brengen. Er is inmiddels geld voor aangevraagd bij de Rijksoverheid.


De lightrail is belangrijk voor de samenwerking tussen universiteiten, maar voor wethouder Sleeking ook belangrijk voor de realisatie van de bouwplannen van de gemeente. “De vraag naar woningbouw is groot en we willen de groene gebieden ontzien,” zegt Sleeking in Trouw. “Daarom willen wij onze 10.000 geplande woningen vooral langs de 7,5 kilometer lange spoortzone bouwen. Studenten en anderen die we daar huisvesten, moeten een frequente, snelle vervingding krijgen, als we het autogebruik willen terugdringen.”


Voor de lightrail moet het centraal station wel gemoderniseerd worden en twee extra stations worden aangelegd op het Leerpark en bij Amstelwijk. De totale kosten van de lightrail bedragen 2,5 miljard, voor de extra stations komt daar nog een half miljard euro bij.


Afbeelding: Groeiagenda Zuid-Holland

Meest gelezen

ID verdwijnt in stembus en 'verandering gevraagd' op Station Dordrecht

Trevyn van Houwelingen | Redactie Streek 56 | 29 okt 2025 10:29

Lees ook

Van museum tot brandweerkazerne, van rode potlood tot stembus, dit was de verkiezingsdag in onze streek

Van de vroege ochtend tot en met woensdagavond 21.00 uur wordt er gestemd voor de Tweede Kamer. Tien...

Ondanks verschillende politieke keuzes hopen deze kiezers hetzelfde: 'Er moet veel veranderen'

Mensen uit de drie Dordtse wijken Stadspolders, Sterrenburg en Wielwijk kunnen woensdag, net als de ...

Komt de Molenlandse CDA’er Koorevaar in de Kamer? In Goudriaan hopen ze van wel!

Goudriaan, een pittoresk dorpje in de gemeente Molenlanden waar zo’n duizend mensen wonen. Druk is h...

SGP-stemmen niet vanzelfsprekend in dit dorp: 'Bontenbal komt uit de stad waar wij geboren zijn'

De gemeente Hendrik-Ido-Ambacht is één van de gemeenten in onze streek met de hoogste opkomstcijfers...

Keuzestress in Hardinxveld-Giessendam? ‘Ik heb een overtuiging en daar hoort maar één partij bij’

In het gemeentehuis van Hardinxveld-Giessendam is woensdag gestemd in de raadzaal. Terwijl Koning Wi...

Statements en bekladding: bij deze bibliotheek ontkom je niet aan de verkiezingen

Niet alleen bij treinstations en gemeentehuizen worden vaak stembureaus opgetuigd, ook maatschappeli...