Dordrecht, Netherlands

Meer cruises op komst, maar: ‘We zijn niet alleen een parkeerplaats voor de molens’

Een riviercruise passeert de Prins Clausbrug Corrado Francke
De gemeente Dordrecht gaat in zee met cruiseschipmaatschappij Viking om meer riviercruiseschepen naar de stad te krijgen. Momenteel komen er per jaar al zo'n zeshonderd schepen langs, dat moeten er duizend worden. “De komende jaren gaan we de stijgende lijn voortzetten", aldus wethouder Maarten Burggraaf
Trevyn van Houwelingen | Roxane Kroon | 14 juli 2025 19:43 | Aangepast op 14 juli 2025 19:43
Uit Duitsland, Amerika, Spanje en zelfs China komen toeristen naar ons land om de molens, waterwegen en stroopwafels te ervaren. Sommigen met de auto, anderen per vliegtuig en wéér een andere groep per boot. En juist die groep wil de gemeente Dordrecht naar de regio halen. Daarbij richt men de pijlen vooral op riviercruises, die langs de Drechtsteden het Nederlandse en Duitse achterland invaren.

Viking
Wethouder Maarten Burggraaf is dan ook maar wat verheugd om de handen inéén te slaan met riviercruise-gigant Viking. Dat bedrijf wil mee-investeren in de ontwikkeling en aanleg van extra infrastructuur om meer cruiseschepen te kunnen huisvesten in Dordrecht. De gemeente en het bedrijf zetten op maandag dan ook een handtekening onder een intentieverklaring: samen gaan ze kijken naar de mogelijkheden in Wantij-West, het gebied tussen de Prins Hendrikbrug en de Prins Clausbrug.

De komende jaren zal het aantal toeristen dat via riviercruise in Dordrecht aankomt waarschijnlijk stijgen tot rond de 30 duizend. Een economische impuls voor de gemeente en ondernemers in de stad volgens wethouder Burggraaf: "De gemeente ontvangt liggelden per boot, en de toeristen geven geld uit in de stad."

Nu arriveren er per jaar 18 duizend toeristen per riviercruise in Dordrecht. Niet iedereen verlaat de boot tijdens de stop, maar het is wel publiek wat geneigd is "lokale producten te kopen en waar veel geld zit." Riviercruises zijn namelijk niet goedkoop, weet Remy Balistreri van Ontdek Dordrecht, die met zijn bedrijf stadswandelingen en boottours voor toeristen organiseert.

Stad op de kaart
Balistreri merkt op dat Dordrecht het cruiseschip-gat op kan vullen dat is ontstaan nu in Amsterdam steeds minder toeristenschepen mogen aanmeren. Toch is volgens hem de situatie anders dan in Amsterdam. “De meeste gasten hebben nog nooit van Dordrecht gehoord. Daarom is het juist belangrijk dat lokale gidsen, horeca en andere partijen deze mensen de goede kant op sturen. Hoe krijg je ze bijvoorbeeld naar het centrum?”

Volgens de ondernemer zou het goed zijn om de schepen ook bij de Kalkhaven of Merwedekade aanmeren. Nu gebeurt dit nog voornamelijk bij de Korte- en Lange Wantijkade, aan de rand van het centrum. “Veel van de cruiseschip-passagiers zijn wat ouder, dan is het nog een heel stuk lopen, zeker als mensen dan niet weten wat voor moois we allemaal hebben gaan ze vaak niet meer de binnenstad in.”

Door deze gebieden beter in te richten, of door gebruik te maken van pendelbussen, kunnen de bezoekers beter richting de binnenstad begeleid worden. “We moeten er aandacht voor hebben dat gasten wel echt iets in Dordrecht doen, we zijn niet alleen een parkeerplaats voor de molens van Kinderdijk." aldus Balistreri.

Overlast verminderen
De randen van de Lange Wantijkade staan regelmatig vol met touringcars, die de toeristen van de kade naar de Kinderdijk en terug rijden. Bewoners van deze wijk geven al lange tijd aan hier veel overlast te hebben.

Om dit op te lossen gaat de gemeente in zee met charterbedrijf RiverTender uit Rotterdam. Die charterdienst kan vanaf donderdag dagelijks 250 toeristen via het water naar Kinderdijk en terug vervoeren. Ook een charterdienst naar Rotterdam staat op de planning.

Voor andere bestemmingen zullen nog wel bussen worden ingezet. Die zullen tijdelijk worden geparkeerd langs de Energiekade om te wachten, “waarna ze bij het Energiehuis kunnen halteren om de bezoekers van de cruiseschepen op te halen”. Dit wordt volgens de gemeente vastgelegd in een parkeerprotocol. Dit om overlast voor bewoners van de Korte Wantijkade tot een minimum te beperken.

Een feestelijke startmoment van de werkzaamheden is er niet, volgens wethouder Burggraaf begint de aanleg van de benodigde infrastructuur aan de Korte Wantijkade "in het najaar, of het begin van volgend jaar."

Bekijk hieronder ook een videoreportage over de riviercruises.

Lees meer over:

Riviercruise|

Meest gelezen

Meisje gewond na aanrijding lijnbus

Redactie Streek 56 | 11 jul 2025 09:01

Big Rivers van start: zo zag de drukke eerste festivalavond eruit

Corrado Francke | Stijn van der Poel | 12 jul 2025 08:00