Dordrecht, Netherlands

Met sensoren zou nog gerichter kunnen worden gestrooid

Sensoren in het wegdek zouden HVC kunnen helpen om nog gerichter te strooien. Maar de gemeente Dordrecht wil daar vooralsnog niet aan. De sensoren meten het zoutgehalte op de weg.
Peter Tromp | 11 december 2017 18:48 | Aangepast op 11 december 2017 18:48
Alblasserdam heeft ze wel, maar Dordrecht niet. "Met sensoren in het wegdek kunnen we constant zien hoeveel strooisel er nog op de wegen ligt", zegt strooicoördinator Richard Van Der Koogh van HVC, "Misschien betekent het dat we minder hoeven te strooien, of misschien juist meer". En dat is ook precies het probleem. Hij vindt het een handig hulpmiddel, maar weet niet precies welk effect de meetgegevens hebben op de gladheidsbestrijding. En dat is iets dat de gemeente wel wil weten om te kunnen beoordelen of zo'n investering zoden aan de dijk zet.

Het was vandaag weer een drukke dag voor de medewerkers van de gladheidsbestrijding. Af en toe komen de strooiwagens een nieuwe lading pekelwater ophalen op het terrein achter de milieustraat aan de Baanhoekweg, maar ze zijn vooral onderweg. "Zaterdag zijn we al gaan strooien en we bekijken constant hoe het weer zich ontwikkelt", zegt Van der Koogh. Het is niet gemakkelijk, want de verwachtingen worden constant bijgesteld. Zo zou zondagmiddag de sneeuw in de loop van de middag overgaan in regen, waardoor alles zou smelten. Het pakte anders uit.

"We willen niet te weinig strooien, maar ook niet teveel. Pekel is slecht voor het milieu en als het in je kleding komt, krijg je het er niet meer uit", zegt Van der Koogh, "Voordat we gaan strooien, rijd Ik zelf even de route om te kijken of het nodig is".

De gladheidsbestrijding wordt ook geregeld gebeld door mensen die vinden dat er te weinig wordt gestrooid. "We weten wat we doen, maar het luistert nogal nauw. We hebben geen draaiboek in de kast liggen. Elke soort gladheid vraagt om een andere aanpak. We stemmen onze werkwijze daar voortdurend op af."

Vanavond en vannacht krijgen de mensen van de gladheidsbestrijding maar weinig rust. "Het blijft voorlopig nog wel even sneeuwen en dinsdagochtend rond zes uur zou het weleens kunnen gaan ijzelen. Maar dat kan ook eerder of later zijn." De mannen die de strooiwagens bemannen vinden het niet erg. Ze vinden het leuk om uit te rijden.

"Ik moet alleen wel nieuw zout gaan bestellen. Het gaat hard De loods is al voor eenderde leeg", zegt de coördinator.

Meest gelezen

Papendrechtsebrug (N3) gaat volgend jaar negen maanden lang dicht

Corrado Francke | Jonathan Sekeris | 26 mei 2025 15:52

Lees ook

Marten de Roon heel even in Nederland voor opening trapveldje, maar: 'Ik blijf lekker in Italië'

Een trapveldje openen in zijn oude woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht op een plek waar hijzelf als kind ...

Deze week in Op Pad Met Ad: nieuwe Dordtse burgemeester neemt afscheid in Laren

In de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad reist presentator Ad van den Herik af naar Laren. Hij is...

Dit nieuwe superjacht ging via onze streek van Rotterdam naar Schiedam

Het was hier en daar een beetje pielen, maar het is gelukt. Een megajacht dat is gebouwd op een sche...

Liam Bossin definitief van FC Dordrecht naar Feyenoord

Liam Bossin verruilt FC Dordrecht voor Feyenoord. De Belgisch-Ierse goalie werd sinds januari al ver...

Bijna één miljoen euro voor klaslokalen in slooppand: 'Geen structurele oplossing'

De gemeente Sliedrecht trekt 900.000 euro uit voor een grondige verbouwing van de voormalige Groen v...

Roeiend de dag én nacht door: deze Dordtenaren leggen 210 kilometer af in minder dan 24 uur

Meer dan 200 kilometer roeien, in minder dan 24 uur. De roeiers van de Koninklijke Dordrechtsche Roe...