“Dat heeft de maken met de microchips,” legt hij uit. “De fabrikanten hebben te weinig chips om hun auto’s de produceren. Daarom kunnen we er minder afleveren en de realisatielijstjes minder aantallen noteren.”
Sinds het begin van de coronacrisis is de vraag naar nieuwe auto's heel hard teruggelopen. De fabrikanten hebben toen veel bestellingen, voor onder andere de microhips geannuleerd. En op het moment dat de economie zich weer begon te herstellen vistte de fabrikanten net buiten het net want de chips waren zijn ondertussen gebruikt voor de computers en laptops voor het thuiswerken. “En daardoor zie je dat we nu meer chips nodig hebben dan dat er beschikbaar zijn. En dat zorgt voor ontzettend lange levertijden.” Reinier geeft aan dat er op twee manier gekeken kan worden naar het aantal verkochten auto’s. “Als een klant de opdracht geeft is de auto verkocht, maar op de markt wordt gekeken naar de levertijden. En door de hoeveelheid voertuigen die niet worden afgeleverd, blijft dat aantal laag.”
Maar mensen blijven mensen en zijn wellicht wat ongeduldig. Dat is de reden dat de vraag naar occassions ook flink is toegenomen. Alleen als er geen nieuwe auto's worden afgeleverd, worden er ook geen gebruikte ingeruild. “Daardoor zie je ook daar nieuwe tekorten ontstaan. Wel kijken we naar andere mogelijkheden en dus proberen we via het buitenland mooie jonge gebruikte auto’s in te kopen om die hier in de Drechtsteden aan de klant te kunnen aan bieden.”
Volgens Reinier is het dan ook slim om, mocht je aan een nieuwe auto denken, op tijd rond te kijken. Want de levertijd is lang.