gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Na acht maanden oliebollenbakken verlangen George en Helen weer naar kermis

ec34de52d2fe694d6c55f958528d8b89

Ze staan al maanden met hun oliebollenkraam op een plein in de Dordtse wijk Stadspolders, maar liever zouden ze op de kermis staan met hun ballentent en touwtje-trekstand. "We missen het", zegt Helen Reemer-Bouter, die met haar man George de oliebollenkraam runt.

Sander Verrips |  | Aangepast op
"We stonden ingepakt voor onze eerste kermis toen Rutte de eerste lockdown aankondigde", blikt Helen terug. "Dan kijk je elkaar aan met zo'n blik van 'gaan we écht geen kermis draaien?!'. En dan zie je al vrij snel dat het veel langer gaat duren."

Om toch aan inkomsten te komen vroeg George aan de gemeente Dordrecht of hij de hele zomer met zijn oliebollenkraam op hun vaste plek bij winkelcentrum De Bieshof in Dordrecht kon staan. Binnen een paar dagen kreeg hij toestemming. Sinds april verkopen de twee niet alleen oliebollen, maar ook fruit, chocolade en churro's.

Toekomst

Maar voor Helen en George, die beiden uit een kermisfamilie komen, blijft het wel kriebelen. "Je mist de gezelligheid van de kermis. Je mist je collega's. Normaal gesproken komen we in dorpen waar we al veertig jaar komen. En dan ben je er opeens niet. Dat is best gek."

Maar net als bij iedereen is er nog veel onduidelijkheid in de toekomst van Helen en George. "Er zijn pas twee kermissen aangekondigd", vertelt George. "Van de rest hebben we nog niets gehoord."

"We kunnen zo aan de slag", vertelt Helen. "Maar veel plaatsen en organisaties durven niet. Want je kan wel regels opstellen, maar het moet ook gehandhaafd worden. Je kan nog iets zo goed organiseren, maar mensen moeten zich wel gedragen."

(Foto: Rijnmond)


Lees ook

WhatsApp Image 2026-06-03 at 12.20.37

Gemeente Sliedrecht zet deur open voor Oranje-nachten, horeca wacht af

De gemeente Sliedrecht geeft horecagelegenheden de mogelijkheid om hun zaak langer open te houden tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal op het WK in Amerika, Canada en Mexico. Oranje speelt onder meer tegen Tunesië pas om 01.00 uur 's nachts, waardoor de wedstrijd pas ver na de normale sluitingstijd is afgelopen. Toch staat nog niet iedere uitbater te springen om langer open te blijven.

studiodewitt

Zaterdag in Studio De Witt: Indorock, Dordt in Stoom en formatieprocessen

Presentator Ben Corino gaat zaterdagochtend in Studio De Witt op Drechtstad FM in gesprek met de initiatiefnemers van het vinylproject Indorock. Hij duikt met hen in de rijke muzikale geschiedenis.

foto 1 gluren buren

Vierde editie van Gluren bij de Buren staat voor de deur

In de schaduw van een boom genieten van prachtige klanken of onder een parasol je verwonderen over lokaal cabarettalent. Gluren bij de Buren biedt komende zondag ruim 60 verschillende acts om gratis van de genieten. Deze vierde editie voert je langs tientallen optredens door heel Dordrecht, van binnenstad tot buitenwijk.

techniekfestival2

Techniekfestival lijkt vruchten af te werpen: meer jongeren kiezen voor opleiding in techniek

Terwijl het totale aantal leerlingen in Nederland afneemt, groeit de belangstelling voor technische opleidingen. Volgens de organisatie van het techniekfestival op het leerpark in Dordrecht laat dat zien dat het loont om kinderen al op jonge leeftijd kennis te laten maken met techniek.

fotopersburobusinkzwijndrechtnijhoffstraat

Man (21) raakt zwaargewond bij steekpartij in huis

Bij een steekpartij in een huis in Zwijndrecht is in de nacht van maandag op dinsdag een 21-jarige man zwaargewond geraakt. Mogelijk is er een ruzie in de relationele sfeer aan voorafgegaan, meldt de politie.

credit Renzi Wolf Dordrecht furries furry

Tientallen furries bezoeken Dordt: plannen voor meer activiteiten

Er zijn plannen voor meer furry-evenementen in Dordrecht. Een eerste poging om in de stad een furry walk te houden werd door regen afgelast, maar afgelopen weekend genoten tientallen in dierenpakken verkleedde mensen van een tochtje door de binnenstad. En daar blijft het dus niet bij.