Dordrecht, Netherlands

Niet zo digitaal vaardig? Ga naar de bieb

Er is een grote groep mensen die digitaal niet mee kan komen. Voor hen is het dan ook lastig zaken te doen met de overheid. Daarom is de Bibliotheek AanZet op 17 locaties gestart met het zogenaamde 'Informatiepunten Digitale Overheid'.
Marjolein Vos | 12 juli 2022 14:30 | Aangepast op 12 juli 2022 13:51
Projectmanager Jasper Stamm is blij met het initiatief: "We willen voorkomen dat mensen die online de weg niet weten, sociaal en maatschappelijk buitengesloten raken. Iedereen moet mee kunnen doen."

Laagdrempelig
De Informatiepunten Digitale Overheid zijn er voor mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening en vragen hebben over het zaken doen met de overheid. De Informatiepunten zijn heel laagdrempelig: mensen kunnen er makkelijk binnenlopen. Jasper Stamm: "De medewerkers van het informatiepunt zijn speciaal getraind op vraagherkenning. En ze weten goed wat de aangesloten overheidsinstanties doen. Ze kunnen mensen verwijzen naar maatschappelijke organisaties of naar de juiste overheidsinstantie als vragen heel specifiek zijn."

Diverse groep
"In Nederland hebben ongeveer 4 miljoen mensen moeite de digitale ontwikkelingen bij te benen. Deze groep mensen is heel divers. Het zijn ouderen, laaggeletterden, maar ook mensen die op zoek zijn naar werk of mensen die zorg nodig hebben. Mensen met financiële of juridische vragen die niet weten waar ze terecht kunnen. Maar ook jongeren zijn vaak minder digitaal vaardig dan we denken", vertelt Jasper Stamm. "Omgaan met sociale media is echt iets heel anders dan een webformulier van de overheid invullen en huurtoeslag aanvragen."

Moeilijke taal
Het informatiepunt is niet nieuw voor de Bibliotheek. Jasper Stamm: "We zijn vorig jaar gestart met drie locaties en hebben gemerkt dat we voorzien in een grote behoefte. Vandaar dat we dit jaar hebben uitgebreid". Op de vraag wat de ervaringen tot nu toe zijn, antwoordt Stamm dat op websites van overheidsinstanties nog steeds te moeilijke taal wordt gebruikt. "Veel mensen begrijpen die niet, en komen naar het Informatiepunt Digitale Overheid voor hulp. Het is vaak niet duidelijk wat er van hen verwacht wordt. Ook is de informatie vaak niet makkelijk te vinden. Het zou helpen als de websites beter afgestemd werden op de eindgebruiker."

Digitale Inclusie
Het Informatiepunt Digitale Overheid wordt gefinancierd vanuit de subsidie Digitale inclusie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninklijke Betrekkingen (BZK) en uitgevoerd door de Koninklijke Bibliotheek (KB). De Bibliotheek AanZet bepaalt zelf de locaties, openingstijden en de bemensing. Kijk voor meer informatie en openingstijden op de website.

Meest gelezen

Man steelt pinpas van Dordtse school en pint bij Ajax-winkel

Redactie Streek 56 | Bureau Rijnmond | 10 okt 2025 14:00

Lees ook

Schaken met of zonder bier? Het grote dilemma tijdens dit toernooi

Een schaaktoernooi tijdens een kroegentocht. Het klinkt als een bijzondere combinatie, maar zaterdag...

Maatregelen na brand en explosie Groot-Ammers, mogelijk einde huurcontract

Een bewoner van Groot-Ammers, waar de afgelopen tijd twee explosies waren, moet wellicht het huis ui...

Vertraging op N3 door kapotgereden slagboom, file op A15 na ongeluk

Automobilisten op de N3 richting Papendrecht kwamen maandagmiddag in de file terecht. Door een kapot...

Gemeente plaatst camera bij regenboogzebrapad

De gemeente Papendrecht heeft een camera geplaatst bij het regenboogzebrapad op de Veerweg. Dit gebe...

Motorrijder scheurt met 108 km/u over weg waar je 50 mag

Een motorrijder in Sliedrecht heeft vrijdagavond zijn rijbewijs moeten inleveren. Hij reed met 108 k...

Explosie bij huis in Ridderkerk

Bij een huis in Ridderkerk is zondagochtend vroeg een explosie geweest. Dat gebeurde rond 03.45 uur ...