De Futuro is gemaakt van heel licht materiaal, en dat scheelt benzine, zegt schipper en initiatiefnemer Elio Barone. “Elke kilo die je niet mee hoeft te nemen, scheelt brandstof.” Zo zijn er nog veel meer slimme snufjes aan het duurzame schip. De romp is bijvoorbeeld zo ontworpen dat hij 20% zuiniger is dan die van een gangbaar schip. “En wat ook uniek is, is dat veel onderdelen meerdere functies hebben,” vertelt Elio. “Zo kan het dak omlaag zakken, waardoor je ook met hoog water onder bruggen door kan varen. Wel zo handig in Dordrecht!”. De boot wordt milieuvriendelijk aangedreven door elektriciteit en fossielvrije brandstof.
De afbouw van de Futuro werd donderdag op het Leerpark symbolisch gestart door de nozzles van de Jetthruster te plaatsen in de boeg. Het schip wordt samen met verschillende partijen gebouwd: Aarts Dieseltechniek, Elcee, Bolidt, Monitrax en de Duurzaamheidsfabriek, en Holland Marine Parts: “Wat we doen is precies waarin de Drechtsteden zo sterk zijn: samenwerken om optimaal te kunnen innoveren. Zo is de Jetthruster in tegenstelling tot een normale boegschroef volledig stil, wat wel zo fijn is als je door de historische binnenstad vaart.”
Het is de bedoeling dat de Futuro in september te water gaat. Dan kunnen alle installaties worden gemonteerd. Daarvoor zal een speciale bootlift worden gebouwd die de studenten bij de Duurzaamheidsfabriek onder begeleiding van Ingenieursbureau 3BM hebben ontworpen.
“Mocht het een succes zijn dan is de Futuro misschien ook wel geschikt om op de markt te brengen. Maar voor nu heeft Dordrecht echt de primeur,” zegt Elio. “Ik ben natuurlijk een echte schapenkop en Dordrecht is een waterstad, dus ik hoop dat hij hier nog jaren gaat rondvaren.”
&t=1s