Of en wanneer hij een pont kan leveren om een veerdienst over te nemen, is de vraag. Wout van Leersum van Veerpontverhuur Van Leersum Maritiem hoeft er niet lang over na te denken. “Over anderhalf uur, afhankelijk van de locatie natuurlijk”, is hij stellig.
Bij zijn verhuurbedrijf in Woubrugge ligt een aantal boten te wachten om ingezet te worden. “Die worden door bijvoorbeeld de provincie gehuurd als er onderhoud is aan een brug, waardoor een oeververbinding over water nodig is”, legt Van Leersum uit.
Snel te regelen
Dat een veerdienst niet voor een uurtje invallen heen en weer vaart, klinkt logisch uit de mond van deze maritiem ondernemer. Voor minimaal acht uur is een pont te huren en daar betaal je dan 150 tot 300 euro per uur voor. Afhankelijk van de uitvoering.
Ook bij Werkboot.nl in Hendrik-Ido-Ambacht hebben ze een kant-en-klare oplossing liggen. “Onze twaalfpersoons fietsvoetveer krijgt een nieuwe motor, maar die waar er acht op kunnen is snel in te zetten”, aldus Martijn de Vries van het bedrijf.
Niet benaderd
Toch is geen van deze bedrijven benaderd door rederij Blue Amigo om in te springen. Sinds een week is het veer door de vervoerder uit de vaart genomen na een aanvaring met een vrachtschip. De boot moet gerepareerd worden en tot die tijd vaart er niets, omdat “de kans op succes” bij het vinden van een passende vervanging volgens Blue Amigo “gering is”.
Maar wat is een passende vervanging? En tegen welke prijs is de vervoerder bereid om de veerdienst tijdelijk met een ander schip te varen? Blue Amigo zegt in een reactie de vragen die leven over de pontverbinding niet te kunnen beantwoorden.
De verantwoordelijk wethouder reageert wel, dat zie je in onderstaande reportage: