In Dordrecht werd afgelopen vrijdag het startsein gegeven op, hoe kan het ook anders, het station. Wethouder Rik van der Linden hoopt dat veel mensen de vragenlijst invullen. “Het gaat onder meer over meer of minder met de fiets, meer of minder met het OV. En wat voor investeringen zijn er nodig in de perrons of in het Weizigtpark”, licht hij toe. Inwoners krijgen bij de vragenlijst nog meer verschillende dilemma’s voorgelegd: moeten we nieuwe stations bouwen? Moeten er meer sprinters rijden? Of moeten we de fietsverbindingen naar de stations verbeteren? En moeten we in de stationsgebieden vooral ruimte maken voor fietsers en voetgangers? Of voor groenvoorzieningen? Of voor woningen en kantoren?
Het is niet voor niets dat Dordtenaren nu naar hun mening gevraagd wordt. De Zuidelijke Randstad groeit de komende jaren flink. Er komen 170.000 woningen en 85.000 arbeidsplaatsen bij in de steden langs de Oude Lijn zoals Leiden, Den Haag, Delft, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht. Het is belangrijk dat deze nieuwe woon- en werkgebieden goed ontsloten worden door het openbaar vervoer. Daarom investeren het Rijk en de regio 1,5 miljard euro in de Oude Lijn en het ontsluiten van woningbouwlocaties om de Oude Lijn. "Er rijden al wat meer treinen dan een aantal jaar geleden, maar omdat we de komende jaren meer huizen gaan bouwen, moeten we ook zorgen dat we bereikbaar blijven. Ook via de trein”, zegt Van der Linden.
Alle antwoorden moeten de beleidsmakers uiteindelijk helpen bij het ontwikkelen van toekomstplannen. Ook op andere plaatsen langs de Oude Lijn worden mensen naar hun mening gevraagd over het station en de directe omgeving, bijvoorbeeld in Den Haag en Schiedam.
Via de website
www.raadplegingoudelijn.nl kunnen inwoners en reizigers de online vragenlijst invullen. Eind 2024 nemen Rijk en regio de eerste beslissingen over de Oude Lijn.