De vrachtwagens die voor de afsluitingen zorgen negeren volgens Rijkswaterstaat vaak de maximale doorrijhoogte van vier meter. "Deze bedrijven en chauffeurs vergeten vaak ook een ontheffing aan te vragen. Bij zo'n ontheffing krijgen de chauffeurs een andere route aangewezen waarbij grote hoogtes van het voertuig geen probleem spelen", vertelt woordvoerster Esther de Graaf namens Rijkswaterstaat. De laadhoogte van vier meter is de wettelijke norm die in heel Europa geldt.
Verantwoordelijkheid ligt bij de chauffeurs
Vrachtwagens hoger dan vier meter kunnen de tunnel niet door en worden door middel van het nieuwe detectiesysteem, dat geplaatst werd in oktober 2020, gewaarschuwd. Als chauffeurs toch doorrijden wordt de tunnel afgesloten en moeten automobilisten omrijden. "Rijkswaterstaat geeft chauffeurs aanwijzingen om hen tijdig een andere route te laten kiezen, zoals dynamische displays die chauffeurs kenbaar maken dat hun wagen te hoog is en borden met omleidingsroutes. Chauffeurs kunnen zelf dus veel doen om een hoogtemelding te voorkomen", zegt de Graaf.
Ook de Noordtunnel bij Alblasserdam moest vaak dicht. Minder vaak als in de periode januari tot en met juni vorig jaar (654). Dit jaar was dat namelijk 495 keer.
Wat de oorzaak is van het vaker afsluiten van de tunnel op de A16 kon Rijkswaterstaat niet zeggen. De persoon die alles weet over de Drechttunnel is namelijk nog met vakantie.