gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

GGD: ook in Drechtsteden meisjes depressiever dan jongens

19582e1b8ef836b8b3422d456aaa3002

Ook in de regio Drechtsteden komt het beeld naar voren dat met name meisjes last hebben gehad van de coronapandemie en hoge verwachtingen. Het beeld van verschillen in mentale gezondheid tussen jongens en meisjes komt ook naar voren uit de landelijke Gezondheidsmonitor Jeugd 2021 (13- en 15 jarigen) waaraan ook GGD ZHZ heeft deelgenomen.

Ruud Elmendorp |  | Aangepast op
Uit de Corona Gezondheidsmonitor Jeugd 2021 blijkt dat meisjes in de regio ZHZ op veel vlakken van mentale gezondheid ongunstig scoren ten opzichte van jongens. Zo voelen meisjes zich minder vaak gelukkig dan jongens (82% vs. 76%), hebben meisjes vaker psychische klachten (33% vs. 15%) en voelen meisjes zich vaker gestresst over één of meer factoren dan jongens (53% vs. 26%).

Weerbaar
Opvallend is wel dat weerbaarheid bij zowel jongens als meisjes tussen 2019 en 2021 stabiel is gebleven. Zowel in 2019 als in 2021 was 94% van de jongens in de regio ZHZ voldoende weerbaar, tegenover 87% van de meisjes. Daarnaast zien we regionaal wel een lichte stijging van ervaren stress bij meisjes tussen 2019 en 2021 (51% naar 53%), tegenover een daling van ervaren stress bij jongens (32% naar 26%).

GGD ZHZ wil mentale gezondheid bespreekbaar maken
Het team gezondheidsbevordering van de GGD ZHZ heeft de opdracht om te ondersteunen in het bevorderen van de Mentale Gezondheid en adviseert de gemeenten. Ontwikkelingen, signalen en behoeften staan hierin centraal. Op 10 oktober, op de Landelijke Dag Psychische Gezondheid, organiseert de GGD ZHZ daarom voor ambtenaren volksgezondheid, jeugd &, onderwijs uit de regio de bijeenkomst Mentale Gezondheid. Hier worden de recente cijfers besproken en gaan we vanuit onze expertise in gesprek met de gemeenten om tot een effectieve aanpak te komen.

Lees ook

lijnbus waterpistool politie

Politie kamt streekbus uit na melding vuurwapen: reiziger heeft waterpistool bij zich

Een streekbus van Qbuzz is donderdagochtend stilgezet door de politie na een melding over een vuurwapen. Dat gebeurde onder het N3-viaduct bij de Overkampweg in Dordrecht. Er zou iemand in de bus gezien zijn met een pistool. Vervolgens is de bus helemaal leeggehaald en doorzocht.

Screenshot 2026-06-16 at 20.36.43

Dordtse editie van Swim to Fight Cancer gaat dit jaar niet door

Zwemmen om geld op te halen voor kankeronderzoek. Zeven keer eerder was dat mogelijk in Dordrecht tijdens Swim to Fight Cancer (voorheen City Swim), maar de achtste editie komt dit jaar niet van de grond. “Ik trek het me als voorzitter het meest aan”, vertelt Erik van Heijningen.

fotpo stemvork 23

Bijzonder kunstwerk 'Stemvork' weer terug in het Wantijpark

Een bijzonder kunstwerk keert terug in het Wantijpark. Het gaat om het kunstwerk ‘Stemvork’ dat in ere is hersteld. Zaterdagochtend 13 juni wordt het gerestaureerde kunstwerk onthuld, zestig jaar na de oorspronkelijke onthulling.

2fa60d8_w1272_dronefotoafvalbrengs

Let op: dit afvalbrengstation is vanaf komende maand alleen nog beschikbaar met afvalpas

Zonder afvalpas zal de slagboom op het HVC-afvalbrengstation aan de Willem Dreeslaan in Papendrecht vanaf maandag 13 juli gesloten blijven. Met de invoering van deze pascontrole helpt het de gemeente de kosten van afvalinzameling in de hand houden.

lijnzaadstraatrotterdampolitie

Zwijndrechtenaar was al overleden toen woningbrand uitbrak

De Zwijndrechtse man die vorige maand dood werd aangetroffen na een woningbrand aan de Lijnzaadstraat in Rotterdam, was al overleden voor het uitbreken van de brand. Dat heeft de politie bekendgemaakt. De twee mannen die eerder werden aangehouden, worden verdacht van brandstichting en het proberen laten verdwijnen van het lichaam.

sloop Weeskinderendijk 01

Eerste panden Weeskinderendijk gesloopt: ruimte voor tijdelijke parkeerplaats

De sloop van verschillende woningen en bedrijfspanden langs de Weeskinderendijk in Dordrecht is in volle gang. Begin juni is gestart met het afbreken van tientallen woningen die al langere tijd leegstaan, nadat eerst de panden van asbest zijn ontdaan.