Dordrecht, Netherlands

Nieuwe fietsenstalling kan 30 tot 50 jaar mee; vervanging was nodig

"Het is een goed bord", vertelt wethouder Rik van der Linden. "Dus dat gaan we gewoon weer terug hangen." De wethouder heeft het over het 'Dordrecht'-bord dat bij de entree van aan de achterzijde van het station staat. Dat werd maandagmiddag verwijdert als startsein van de werkzaamheden aan de entree en de nieuwe fietsenstalling. De komende periode worden er drie keer zo veel plekken gerealiseerd voor tweewielers en krijgt de entree een flinke opknapbeurt.
Dennis Koorevaar | 27 juni 2023 10:30 | Aangepast op 27 juni 2023 09:43
"Het was hard nodig", zegt regiodirecteur Helga Cuijpers van ProRail. "De fietsenstalling wordt ook niet voor niks drie keer zo groot. We zijn er heel blij mee dat we daar nu mee kunnen starten." Ook de wethouder geeft toe dat het de achterzijde niet kon blijven zoals die nu is: "We zagen allemaal dat het een erg rommilige plek was en dat ook de sociale veiligheid onder druk stond. Dan is het goed om dat volledig aan te pakken."

De gemeente, ProRail en de Provincie vinden het belangrijk dat er goede fietsvoorzieningen zijn. Zowel in de stad als rondom het station. "De stad moet bereikbaar blijven. Het ov is belangrijk en de fiets is vaak een goede manier om naar het station te komen of te gaan." Daarnaast vertelt de wethouder dat de stad aanzienlijk aan het groeien is. "Dat willen we ook, maar om de stad dan bereikbaar te houden moet je zorgen voor goede voorzieningen. Heel veel Dordtenaren werken elders, of mensen van buiten de stad komen naar Dordt. We zien dat de 'first and last mile' zoals dat heet wordt heel vaak door fietsers ingevuld. Maar dat doe je alleen als je dat veilig kan doen en dat je je fiets goed kwijt kunt."

Naast de 2100 plekken voor de fiets is er volgens de regiodirecteur van ProRail nog een voordeel aan de nieuwe stalling. "Hij is demontabel. Dus je kunt hem weer demonteren en ergens anders neerzetten. We willen natuurlijk ook duurzaam zijn, maar doordat je hem dus ook nog eens kunt verplaatsen is dat dubbel op." Dordrecht is straks niet het duurzaamste station. Die staat in Maastricht, "maar dat geeft niet want hoe meer hoe beter."

Als de werkzaamheden in maart 2024 klaar zijn kan de stalling 30 tot 50 jaar mee. Voor meer over de werkzaamheden kijk je hier naar onze reportage:

Lees ook

Verkeerschaos centrum: 'We moeten door de zure appel heen'

Het zal velen afgelopen zaterdag zijn opgevallen: de effecten van de wegwerkzaamheden in de stad. Er...

Nachtafsluiting Papendrechtsebrug, weg in één richting dicht

De Papendrechtsebrug gaat dicht van maandagavond 22.00 uur tot dinsdagochtend 5.00 uur. Omrijden kan...

Dordtenaren mogen meedenken over het stationsgebied van de toekomst

Hoe moet het stationsgebied er in de toekomst uitzien? Die vraag staat centraal in een enquête over ...

Let op: dit weekend is de Baanhoekbrug enkele uren afgesloten

Wie dit weekend te voet of met de fiets de Beneden Merwede moet oversteken, kan dat maar beter niet ...

Betonblokken als tijdelijke oplossing voor scheur spoordijk Gorinchem

ProRail heeft een tijdelijke oplossing gevonden om de spoordijk in Gorinchem te verstevigen. In die ...

Werk aan de viaduct Overkampweg: weg tijdelijk dicht

Van 16 tot en met 26 februari worden geluidsschermen op het viaduct van de Overkampweg op de N3 gepl...