De Johan Junior brugklas is in handen van Tessa Muurling. Als pedagoog, docent en mentor van de klas opent ze iedere dag de les en sluit zij ook de dag klassikaal af. Tussen die uren komen de verschillende docenten naar het lokaal van de brugklas toe. De junior-leerlingen hoeven op die manier niet te veel te mengen met de vaak een stuk oudere leerlingen die hun eigen lesroosters volgen.
Begeleiding
Alle veertien leerlingen in de Johan Junior brugklas zijn meer- of hoogbegaafd. Voor sommigen betekent dat ook dat zij op de basisschool niet goed genoeg begeleid werden of wat meer moeite hadden om vrienden of vriendinnen te maken. Zo ook Wessel, die blij is dat zijn ouders deze klas voorbij zagen komen: “Op mijn oude school werd ik eigenlijk niet zo goed begrepen, nu zit ik met andere kinderen in de klas die een beetje op mij lijken. Dat is voor mij wel een stuk fijner!“
Hoewel de leerlingen op intellectueel gebied ver voor liggen op hun leeftijdsgenoten betekent dat niet dat dat ook voor alle vaardigheden geldt. Zo was het volgens de mentor wel even wennen voor de leerlingen: "We weten dat ze de lesstof waarschijnlijk sneller oppakken dan de gemiddelde brugklasser. Voor deze klas leggen we daarom juist meer nadruk op het leren omgaan met emoties, het versterken van sociale- en executieve vaardigheden en planmatig leren werken."
De Johan Junior leerlingen worden de eerste twee jaar van hun schoolcarrière daarom intensiever door mentor Tessa begeleid. In het eerste jaar krijgen de leerlingen ook nog geen cijfers, er worden leerdoelen gesteld door de docenten. In samenspraak wordt later besloten of de leerling het leerdoel wel of niet heeft behaald. In het tweede jaar worden de leerlingen blootgesteld aan de cijfermatige manier van beoordelen en een variabel lesrooster. In het derde leerjaar zullen zij instromen bij de andere derdeklassers, waarna ze de rest van het zesjarige gymnasium-traject als 'normale' leerlingen doorlopen.
Schulp
Het initiatief is nu twee maanden bezig, daarin heeft Muurling de Johan Juniors steeds iets verder uit hun schulp zien kruipen. "In het begin wilden de leerlingen graag dat ik meeging naar activiteiten als gym en muziek, lessen die ze als klas niet in hun eigen lokaal krijgen. Twee maanden later vinden ze het wel mooi geweest en gaan ze lekker zelf."
Een brugklas voor jonge leerlingen die al uitgeleerd zijn op de basisschool is niet uniek in Nederland, in Amersfoort en Zwolle zijn vergelijkbare initiatieven opgezet. In de regio Drechtsteden is het Johan de Witt wel de enige school die deze dienst aanbiedt. Op het Willem de Zwijgercollege in Papendrecht is er wel een speciale Fast Forward klas, die is bedoeld om begaafde leerlingen die eerder uitstromen bij het basisonderwijs in een jaar voor te bereiden op het middelbaar onderwijs.
Het gymnasium heeft ieder jaar ruimte voor maximaal veertien leerlingen in de speciale brugklas. Ouders die hun kind willen opgeven krijgen een intakegesprek waaruit wordt opgemaakt of het kind in aanmerking komt voor de klas.
Bekijk hieronder de reportage die RTV Dordrecht over de Johan Junior brugklas maakte.