Het is voor Van de Meer tijd om terug te blikken. Na acht jaar nam hij per 1 september afscheid van het ziekenhuis, om vervolgens aan de slag te gaan in dezelfde soort functie in het Haga ziekenhuis in Den Haag. Reden voor presentator Ad van de Herik om met hem in gesprek te gaan tijdens de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van Op Pad met Ad.
In de bijna 30 minuten durende uitzending worden de acht jaar dat Van de Meer aan het hoofd stond doorgenomen. Twee dingen springen eruit: de digitalisering en de coronaperiode. “Er waren in 2017 nog van die blauwe mappen met papiertjes erin, dat was dan het dossier van de patiënt. Dat was echt volledig outdated. Dat past niet meer in deze tijd”, vertelt Van der Meer. Door de digitaliseren van de patiëntengegevens was er geen geld voor het opknappen van de klinieken. Maar hij staat nog steeds achter de beslissing, al zou die in deze tijd misschien anders zijn geweest. “Er zat een hele reorganisatie aan vast. Werkzaamheden van mensen vervielen. Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar toen was het een reorganisatie van 125 fte. Het werk verviel van voor meer dan 125 mensen. Gelukkig konden we mensen op andere plekken neerzetten. Het was wel heftig toen. Nu kun je je überhaupt een reorganisatie niet voorstellen”, licht Van der Meer toe.
Het andere punt dat wel aan bod moest komen tijdens de terugblik was de uitbraak van de coronacrisis. Een heftige tijd voor het ziekenhuis. Maar ook erg leerzaam. “Zeker in die eerste golf wisten we totaal niet wisten wat er kwam. Persoonlijk kijk ik er op terug met een glimlach, maar ik besef wat voor leed er is aangedaan, onder het personeel. Ik weet hoeveel mensen er zijn overleden in het ziekenhuis. Ik weet hoe heftig het was in de hele samenleving. En toch is het zo leerzaam geweest voor de organisatie, dat je als ziekenhuis toch in staat bent om heel snel te kunnen acteren, terwijl we allemaal denken: het is een logge organisatie, het duurt maanden, ze willen niet vooruit of wat dan ook. Maar toen kon elke beslissing dezelfde dag worden genomen en uitgevoerd.”
Betrokken bestuurder
De coronaperiode was ook de tijd dat veel personeelsleden Van der Meer beter leerden kennen. Dagelijks had hij rechtstreeks contact met mensen aan het bed om te vragen hoe het op de afdelingen ging, maar ook met hen persoonlijk .Volgens velen van hen was hij erg benaderbaar. “Ik wil graag dat mensen het naar hun zin hebben”, reageert Van der Meer daarop. “Maar je moet ook gewoon je ding doen.” Wel probeerde hij iedereen die hij tegenkwam altijd te stimuleren en een beetje uit z'n comfortzone te halen. “Denk een beetje out of the box. Als je mensen het vertrouwen en de ruimte geeft, dan denk ik dat dat ook naar voren komt.”
Medewerkers kregen de gelegenheid om persoonlijk afscheid te nemen van hun bestuurder tijdens een receptie. Daarbij werd Van der Meer verrast met onder meer een optreden van zangeres Karsu. .