gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Wethouder Merx: 'Dordrecht moet in 2030 meest sportieve stad van Nederland zijn'

4340382714ec13a9a06e66677c4d813d

De Nationale Sportweek wordt ieder jaar georganiseerd door het NOC*NSF. In heel Nederland organiseren gemeenten, sportbedrijven, sportbonden, scholen en sportclubs activiteiten om (nieuwe) sporters op een laagdrempelige wijze kennis te laten maken met sport en bewegen. Want, zo zegt de organisatie: "sport maakt je fitter, maar geeft je ook meer zelfvertrouwen. Het maakt je socialer. Sport verbroedert en het creëert nieuwe vriendschappen." Iets waar de gemeente Dordrecht helemaal achter staat. Daarom was onze stad dit jaar gastheer van de sportweek.

Marjolein Vos |  | Aangepast op
En dat was te merken: tien dagen lang werden er allerlei activiteiten door de hele stad georganiseerd. Daarnaast heeft de samenwerking tussen verschillende partners mooie uitkomsten opgeleverd, zegt wethouder Marc Merx. "De opening was natuurlijk hartstikke mooi met heel veel mensen erbij die ook wat voor Dordrecht kunnen betekenen, zowel uit Den Haag als van het NOC*NSF. Maar ook vele anderen. Maar daar zijn ook verbindingen gelegd, bijvoorbeeld tussen het ziekenhuis en CIOS, om mensen die ziek zijn of geopereerd moeten worden zo fit mogelijk in de operatie te krijgen. Maar ook heel veel kinderactiviteiten, om kinderen lekker aan het sporten te krijgen, aan het bewegen vooral."

En dat laaste is hard nodig: de gevolgen van de coronacrisis zijn ook in de sport zichtbaar. Zo blijkt uit onderzoek dat veel jongeren tussen de 13-18 jaar minder zijn gaan sporten of helemaal zijn gestopt. Marc van den Tweel, algemeen directeur NOC*NSF: “Juist deze groep moeten we weer aan het bewegen krijgen. Sportclubs spelen daarbij een belangrijke rol en zijn heel toegankelijk, juist voor kinderen en jongeren. De NOC*NSF Nationale Sportweek is dé gelegenheid om mensen bij sportclubs te laten herontdekken wat sport met je doet.”
Gezondheid
“Voor veel Dordtenaren is sporten en bewegen al een onderdeel van hun leven”, weet wethouder Marc Merx van sport. “Iedereen doet dat op zijn of haar eigen manier: bij verenigingen, op eigen houtje, bij een sportschool. Sport is goed voor de gezondheid, maar het is zoveel meer. Een belangrijke economische stimulans bijvoorbeeld, die Dordrecht vitaler en levendiger maakt; mensen ontmoeten elkaar door sport."
Met het organiseren van de sportweek hoopt Merx dat er ook mensen bereikt worden waarvoor sporten en bewegen nog niet vanzelfsprekend is. "Daarnaast grijpt Dordrecht de Nationale Sportweek bijvoorbeeld aan voor een congres met Dordtse sportaanbieders om te kijken hoe we de sport verder kunnen versterken.”
a7c1e65def3f187fe73e2c904ea53032
Speerpunt van het college
Sport staat sowieso al hoog op de agenda van het Dordtse college. 'Met het Programma Sportparken 2022-2030 maakt de gemeente Dordrecht werk van aandachtspunten en kansen die er zijn om sportparken en hun omgeving te ontwikkelen tot fijne plekken. Plekken die alle inwoners uitnodigen om te sporten, te bewegen, elkaar te ontmoeten, te ontdekken, plezier te beleven en te genieten van een groene omgeving', staat te lezen in het plan voor de komende jaren.
Daarnaast heeft de wethouder nog een ambitie: in 2030 moet Dordrecht de meest sportieve stad zijn van Nederland. En als de stad nog een keer gevraagd wordt om zo'n sportief evenement te organiseren,dan neemt de gemeente die uitnodiging graag aan. daar gaat Merx voor en nogmaasl gevraagd worden om zo'n evenement te organiseren, neemt de gemeente de uitnodiging graag aan. "Dat we dan kunnen zien wat we hiervan geleerd hebben en wat we ermee gedaan hebben. Dat we die voortgang kunnen laten zien met alle activiteiten die we gedaan hebben. Dat we het volgend jaar nog een keertje doen en misschien nog wel grootser aan kunnen pakken."

Bekijk hier hoe de sportweek zondag feestelijk werd afgesloten met een festijn voor kinderen op de Sportboulevard.

Lees ook

hendrik ido ambacht

Opnieuw vrouw aangerand door man op fatbike in Hendrik-Ido-Ambacht

In Hendrik-Ido-Ambacht is dinsdagavond opnieuw een vrouw aangerand door een onbekende man op een fatbike. Dat gebeurde rond 21:30 uur langs de Krommeweg. Zeven andere vrouwen zijn in de afgelopen weken in de omgeving ook al betast door iemand op een fatbike, maar nog niemand is aangehouden.

1c6934ab-a425-3d31-a5d7-28d0fed087ba

Darmbacterie in drinkwater gevonden, kookadvies voor drie gemeenten

Bewoners van Dordrecht, Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht moeten de komende drie dagen hun water koken voor gebruik. Dat adviseert drinkwaterbedrijf Evides vrijdagavond.

thumbjeeeeeeeee

Drukte in de stad, waar iedereen geniet van Dordt in Stoom: ‘Zeer nostalgisch’

Het is warm en druk in de binnenstad, maar tienduizenden mensen genieten zaterdag met volle teugen van Dordt in Stoom. Waar de ene bezoeker meermaals heen en weer gaat met de stoomtrein, vergaapt de ander zich aan alle stoommachines of decennia oude bussen. “Wat je ruikt, wat je ziet: het zijn echt herinneringen.”

stille tocht Kalilu 02.jpg

Tweehonderd mensen lopen stille tocht voor neergestoken Kalilu (21): 'Dit doet mij goed'

Een stille tocht voor de 21-jarige Kalilu in Zwijndrecht heeft zo'n 200 mensen op de been gebracht. De jongeman werd vorige week neergestoken in een woning aan de Nijhoffstraat in het dorp en overleed later aan zijn verwondingen. Vrienden, familie en buurtbewoners bewezen Kalilu de laatste eer. "Dit laat zien dat veel mensen om hem gaven."

fotooo

Rijen en lege schappen in supermarkt na kookadvies: ‘Geen water meer te krijgen’

Dordtenaren zijn flink aan het hamsteren geslagen nu er in de stad een kookadvies geldt na de vondst van een poepbacterie. Uit een supermarkt in Winkelcentrum Sterrenburg zijn beelden opgedoken van tientallen mensen die waterflessen willen inslaan, al zijn veel van hen al te laat. Ook elders in de streek is het flessenwater uitverkocht.

studiodewitt

Zaterdag in Studio De Witt: Indorock, Dordt in Stoom en formatieprocessen

Presentator Ben Corino gaat zaterdagochtend in Studio De Witt op Drechtstad FM in gesprek met de initiatiefnemers van het vinylproject Indorock. Hij duikt met hen in de rijke muzikale geschiedenis.